Ny ETF - Emerging Markets exklusive Kina

 


Häromdagen listades en ny ETF på Xetra. Dess startdatum är april 2021 men den har inte handlats på Xetra tidigare. Den börs som vi har tillgång till via tex Avanza. Hur som helst, jag tyckte den var värd att nämnas för den är nischad och jag tror den träffar rätt hos investerare som vill ha exponering mot emerging markets men inte vill ha exponering i Kina.

Fonden heter iShares MSCI EM ex-China UCITS ETF. Den har ISINkod: IE00BMG6Z448.

Jag följer nya listningar av ETFer på Xetra och snappade därför upp att den här nu handlas där. Länk till sajten med info att den nu handlas på Xetra: https://www.xetra.com/xetra-en/instruments/etfs-etps/news-publications/etf-etp-press-releases/New-equity-ETF-from-iShares-on-Xetra-access-to-companies-from-emerging-markets-without-China--3728732

Nedan är en länk till fonden hos iShares med fullständig info om avgift, exponering osv: https://www.blackrock.com/se/individual/products/315592/ishares-msci-em-ex-china-ucits-etf

Jag kan relatera till det här med en EM-fond utan Kina då jag själv inte är jättesugen på exponering i landet. För egen del har jag spanat på Emerging Market-ETFer med inriktning mot utdelningsaktier men jag har inte slagit till på någon ännu. Flera av dem har gått väldigt dåligt och jag har inte grottat ned mig mer i det. Så himla noga är jag inte med Emerging Markets, det blir när det blir om det blir.



11 kommentarer:

  1. Hej Petrusko och tack för tips!

    Nä precis Emerging har inte prestererat särskilt imponerande över tid. Backtestade en portfölj med lite olika procentuell fördlening mellan Europa, globalt, Emerging, Sverige och USA. Tungviktad i USA har utpresterat samtliga konstellationer.

    Jag tycker AMF har intressanta geografiska spridninga rpå sina fonder, låg avgift och presterrat generellt mycket bra. Vad är dina tankar om AMF? Nordamerika, Stilla havet etc, globalt och småbolag.

    En portfölj med dessa och en hög koncentration på nordamerika/globalt känns som en lugn och harmonisk portfölj. Eller vad tycker du?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Niklas,
      Jag gillar AMF fonder generellt. De gör ett bra jobb och framförallt har de väldigt låga avgifter. Statistik visar att aktiva fonder sällan lyckas slå index över lång tid som 10-20 år. Just avgiften är en stark faktor till det. När så AMF kör kring 0,4-0,5 procent avgift istället för 1,5 procent som många andra fonder tar så har de gett sig själva och dess investerare i fonden en god möjlighet till bra prestanda över tid.

      Japp jag tror det är en bra plan att skapa en långsiktig portfölj med AMF-fonder.

      Historiskt är USA och Sverige de absolut bäst presterande börserna i hela världen och jag tror de kan höra till de bättre även de kommande 100 åren.

      Mvh petrusko

      Radera
  2. Tjena P, det där med emerging markets är lite svårt. Har petat undan lite riskspridningskapital i liknande men utvecklingen är som sagt inte så imponerande. ETF:en du länkar till ser inte ut att vara utdelande, det står åtminstone att den är ackumulerande?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hello,
      Det stämmer att den här fonden inlägget handlar om är en icke utdelande fond. Den finns inte i utdelande andelsklass.

      Mvh petrusko

      Radera
  3. Jag har själv Vanguard emerging markets (Ticker VFEM) och Vanguard pacific (VGEJ) i min portfölj båda fonderna lämnar utdelning...

    SvaraRadera
  4. Hej, jag måste vara blind, men kan inte hitta yielden för denna fond. Fanns inget på Avanza, och inte heller kan jag se det på faktasidan du länkade till... delar den ut månadsvis eller en gång om året, och man inte ens har någon uppfattning om vad den delar ut?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena Snålgrisen,
      Fonden lämnar ingen utdelning. Den finns ej i utdelande version.

      Mvh petrusko

      Radera
  5. Hej Petrusko!

    Tror du det är bra läge att snappa upp Akelius D kortsiktigt?
    Eller är det annorlunda denna gången?

    Mvh Simon

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena Simon,
      Jag skrev precis ett inlägg om Akelius D, checka in det. Ja det är risk att det är annorlunda denna gången och det reflekterar jag kring i inlägget.

      Mvh petrusko

      Radera
  6. Tack för snabbt svar!

    En fråga till. Hur ser du på serieförvärvare som Lifco och indutrade? Handlas till runt PE30. Känns som det är högt ställda förväntningar dvs låg uppsida. Skulle du hålla dig borta?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Simon,
      Det är min uppfattning att Lifco och Indutrade är fantastiska bolag. Som sådana förtjänar de en hög värdering varpå man behöver ta ställning om värderingen är FÖR hög eller okej hög. Man kan resonera att de i ett högre ränteläge nu inte skall ha lika hög värdering som de haft under lågränteperioden. Jag har inte satt in mig i deras förutsättningar just nu varpå jag inte kan säga om de är okej värderade eller ej.

      Mvh petrusko

      Radera

Jag har sålt Fastpartner D

  I vintras klippte jag in ett gäng Fastpartner D strax över 50 kronor styck. Ränteläge och förutsättningar för bolaget pekade åt rätt håll ...