Igår ökade jag i Castellum

 


Fastighetsbolag är inte hett på börsen och lär inte bli det i närtid heller. Marknaden har prisat ned dem rejält och i ett långt perspektiv tror jag allt för dyster syn är inprisad. Igår köpte jag fler Castellum för en bit under 140 kronor styck. Sett till förvaltningsresultat och substansvärde är det en rackarns låg värdering. Den tål mycket innan den värderingen blir utmanande. Fastighetsvärden kan komma skrivas ned men inte till den grad att 140 spänn inte är ett bra pris för Castellum. Inflation och högre räntor har varit ett faktum för fastighetsbolagen i två kvartal nu och några nedskrivningar av fastighetsvärden har det inte varit generellt sett. Värderingarna består med nuvarande förutsättningar.

Så klart kan det komma nedskrivningar i kommande kvartal men om Castellums substansvärde går från 263 spänn till 250 är inte hela världen. Det är inga dramatiska haverier i substansvärdet med det vi vet nu.

Det är helt andra tider för fastighetsbolagen nu med högre finansieringskostnader. Samtidigt stiger hyrorna i snabb takt. Castellum står starkt och har redan finansiering av förfall på finansieringssidan de närmsta åren.

Jag tycker det är så pass bra deal här under 140 kronor att jag sålde en stor del av mina sista Axfood för att finansiera mitt köp. Axfood väger nu endast 1 procent av portföljen. Jag har ägt Castellum över 15 år och jag hoppas på minst 15 år till. Jag tror på dem och ser potential i långa loppet. Den närmsta tiden tror jag dock att investering i fastighetsaktier kan bjuda på en svajig kursresa. Det har varit stora rörelser de senaste månaderna och det kan fortsätta.

På kort sikt är det all möjlig skit som spelar in i aktiekurser. På lång sikt tenderar aktier att utvecklas i linje med bolagets prestanda. 


10 kommentarer:

  1. Hör just på DI TV att hyreshöjningarna som kommer vid årsskiftet blir 12 %.

    SvaraRadera
  2. Hej

    När är x-dag inför utdelningen 29/9?

    Med vänlig hälsning,

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej,
      Det är 29 september som är X-dag för Castellums utdelning. Den betalas ut 5 oktober.

      Mvh petrusko

      Radera
  3. Fint att man inte är ensam med att öka detta innehav just nu. Resonerar på samma vis som dig. Tack för en bra blogg!

    SvaraRadera
  4. Nere och dippar på 133 idag, här fyller vi på!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena Jonas, Ja det tycker jag är en mycket bra deal.

      Mvh petrusko

      Radera
    2. Även Tele2 skakade till idag, inte sett några nyheter så kanske dags att plocka på sig lite mer där också. 4 % ner bara sådär.

      Radera
    3. Köper också Castellum här och försöker inte titta kursen så ofta då det säkert blir svajigt. Men precis som Jonas skriver, vad händer med tele2? Borde de inte vara hyffsat defensiva?

      Radera
    4. Jo Tele2s verksamhet är defensiv och över tid beter sig aktien därefter men från dag till annan kan den också få spatt. Det har inte hänt något specifikt med Tele2s verksamhet utan det var marknaden som sålde ned hela den sektorn.

      Mvh petrusko

      Radera
  5. Jag köpte idag på 132 kr, vilket kändes riktigt nice. P/F på runt 9 kr, skaplig belåningsgrad på 40% samt räntetäckningsgrad runt 4-5. Castellum har också bra fokus på energieffektivisering vilket är viktigt i dessa tider. Rutger nämner även en fördel med att deras yielder inte sjunkit lika mycket som bostäder och samhällsfastigheter, vilket bådar gott nu när folk återvänder till kontoren.

    Vill tipsa dig om denna intervju, Petrusko:
    https://www.youtube.com/watch?v=CzN_WgBdQXQ

    Mvh,
    Ramin

    SvaraRadera

Storebrand Global All Countries B - Global indexfond med cash utdelning

  Reklam: Inlägget innehåller reklamlänk till Avanza. Det har varit några vändor med den här fonden. Jag har bearbetat Avanza och fondbolage...