Dagens aktieköp

 


När börsen är på dåligt humör blir jag extra köpsugen. Så pass att jag får svårt att låta hålla mig och investerar lite mer än jag planerat. Där är jag nu; att jag köpt aktier för pengar jag egentligen behöver till räkningar osv. Jag får in mycket utdelningar de närmsta månaderna och det är egentligen inte förrän i december det behöver fixas fram mer slantar. Det är ju lugnt =)

Anyhow, idag slog jag till på lite fler Heimstaden preferens. Jag läser på och funderar mycket kring bolaget och känner mig trygg med riskbilden. Det är små kompletterande köp jag gör så det är och förblir ett litet innehav på under 3 procent av portföljen.

22,5 kronor stycket pyntade jag för Heimstaden preferens idag och det är en aningen avskräckande direktavkastning om nästan 9 procent nu. En så hög direktavkastning vittnar om marknadens syn på risknivån i Heimstaden preferens. 

Börsen har varit riktigt järnspikarns dålig i år och det ser ut att kunna vara skakigt framöver. I sådana tider kan det bjudas på extra bra läge att investera i fonder eller aktier. Jag har gjort en del köp i börshandlade indexfonder på sistone och där tror jag att man kan göra en riktigt bra deal nu. Att köpa indexfonder och behålla dem rackarns länge. Tiden är grejen och man kan komma behöva uthärda en usel period med stort minus på investeringen innan det i slutändan visar sig bli bra. Så har det alltid varit. 

Över tid går börsen upp och ned och många säljer bort sig när de blir rädda för den dåliga avkastningen. De köper in sig igen efter att börsen redan stigit.

I det långa loppet går börsen alltid upp. Enskilda aktier kan dock förbli bottennapp och aldrig repa sig. Att sitta och vänta på uppgång och god avkastning i ett enskilt bolag kräver att man har gjort sin analys och att man dessutom har rätt. 

Preferensaktier som jag sysslar med beter sig annorlunda. De går inte upp i långa loppet utan där kretsar allting kring en ganska stor utdelning. En fast utdelning som aldrig blir högre oavsett hur bra bolaget blir. Därför stiger heller inte aktiekursen i preferensaktier över tid. De värderas utefter det allmänna ränteläget och riskbilden i bolaget.

Nu har ränteläget som bekant stigit snabbt vilket får investerare att värdera preferensaktier annorlunda. Högre ränteläge betyder att investerare kräver en högre direktavkastning för att investera och eftersom utdelningen är fast mynnar det ut i en lägre aktiekurs. För Heimstaden har det högre ränteläget även fått marknaden att bli orolig kring finansieringsmöjligheter/kostnader för Heimstaden på sikt. Högre ränteläge och högre risk har fått marknaden att handla ned Heimstaden preferens till en direktavkastning om nära 9 procent.


13 kommentarer:

  1. Bra inlägg!

    Vilka börshandlade fonder förutom XACT köper du just nu?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hello, Jag har gjort något kompletterande köp senaste månaden i fonden från Franklin Templeton som jag äger. Jag vill gärna ha mer pengar investerat i Vanguard All World High Dividend Yield men tycker jag finner så bra placeringar här hemma nu att jag väljer det framför den fonden som består till stor del utav dollarnoterade innehav.

      Mvh petrusko

      Radera
  2. Hej Petruskom,
    jag gjorde likadant - köpte lite Heimstaden pref. Min fråga är relaterad till ett annat fastighetsbolag som (om jag minns rätt) du också ägde för ca 4-5 år sedan, nämligen SBB. Direktavkasting på bäde pref och stamm är ovanligt hög. Vad är din syn på SBB?

    Tack på förhand / mvh / Martin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

      Radera
    2. Jag börjar om och fattar mig kort.

      SBB har bara funnits i några år. Det är mycket konstigheter kring bolaget med värderingar och affärer där de är både säljare och köpare.

      Tiden får utvisa om det här är ett bra bolagsbygge eller inte. Jag gillar bolag med många år historik av god prestanda. Det kan inte SBB uppvisa idag men jag kollar till dem om 5-10 år och hoppas på det bästa.

      Mvh petrusko

      Radera
    3. Fast Cibus har du vågat dig på trots ännu kortare historik..? Själv avstår jag bägge.
      Du är inte sugen på att minska i amerikanska aktier? De har ju knappt gått ned alls i år (tack vare dollarkursen). Borde man inte utnyttja tillfället att köpa pressade svenska aktier?/nn

      Radera
    4. Tjena,
      Ja precis jag tittar på det case by case och Cibus har en bra och sund strategi samtidigt som de inger förtroende. USA-aktier äger jag på lång sikt för att de är bra investeringar. Över tid fluktuerar både värdet och utdelningarna i svenska kronor mätt men de bär sig själva och valutan är inte vad som skall driva värde primärt. Ibland ger valutan en extra boost och ibland bromsar den.

      Just nu står dollarn historiskt högt och det vet man inte hur länge det varar. Svenska aktier med låg värdering finns det gott om varpå det blir enkelt att hålla sig här hemma med nya köp i vart fall.

      Mvh P

      Radera
  3. För mig blev det en skvätt xact norden HD.
    Fick in dem på 126.96. Blir 5.1%. Borde ge hyfsad avkastning på lite tid. Själv oroar jag mig lite över mina Heimstaden och undrar om inte Corem pref kan vara ett bättre alternativ.
    Tankar?
    Bästa
    Tommy

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena Tommy,
      Fint köp där i Xacten. Corem är lite speciell. Nyckeltalen är på svagare sidan för att vara ett så stort bolag men de är speciella på det viset att de har massvis med aktier i andra fastighetsbolag. Skulle det krisa ordentligt är de aktierna snabba och lätta att avyttra. Corem preff går nog vägen. Jag äger den och håller noga utkik ifall den fortsätter backa, då köper jag kanske mer där.

      Mvh petrusko

      Radera
  4. Vad har du för tankar om Akelius D?
    Vill dessutom passa på och tacka för en bra blogg.
    Mvh
    R

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej R,
      Akelius var tidigare ett av mina största innehav men jag sålde dem till skyhög värdering. Den aktien pressas upp av att storägaren (Roger Akelius själv via stiftelser osv) gör stora regelbundna köp. På sikt kan man förvänta sig att den avnoteras på ett eller annat sätt men man bör inte hoppas på någon budpremie värd att tala om. Det behöver de inte pynta.

      Om man ändå vill köpa Akelius D gör man bäst i att vänta till fönstret 30 dagar innan rapport. Då pausar nämligen storägaren sina köp och aktien faller ned i kurs. Så har det varit historiskt i vart fall.

      Mvh petrusko

      Radera
  5. Du har inte funderat på att investera i Corem B? Har ju gått ner 62% i år. Inte så hög direktavkastning men på långsikt kanske ett uppköp av Castellum inte känns helt omöjligt sett till ägarintressen.

    /Joakim

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena Joakim,
      Ja men det kan vara en trade som blir bra i slutändan. Att köpa Corem stamaktie till låg värdering och tänka att man är med till den dagen Castellum köper upp dem. Jag tänker mig att det blir en deal där man får Castellumaktier som betalning.

      Jag har redan en stor del Castellum och är inte intresserad av den här traden.

      Mvh petrusko

      Radera

Storebrand Global All Countries B - Global indexfond med cash utdelning

  Reklam: Inlägget innehåller reklamlänk till Avanza. Det har varit några vändor med den här fonden. Jag har bearbetat Avanza och fondbolage...