Castellum rapport Q2 2022

 Reklam: Inlägget innehåller reklamlänk till Avanza.

Castellum släppte idag sin rapport för det andra kvartalet och de visar styrka. Tidigt i kvartalet tog de upp ny lång finansiering till i princip oförändrat låga räntenivåer. De kan hantera alla förfall av obligationer de närmsta två åren med befintliga medel och kreditfaciliteter. Castellum har en stor projektportfölj som historiskt varit mycket lönsam och något jag "oroat" mig för i närtid är snabbt stigande kostnader och opålitliga leveranser av material osv. Detta lyfts upp i rapporten och de har stort fokus nu på att hantera kostnader och risker kring detta. Hur det skall spela ut får framtiden utvisa men jag misstänker tiderna av fantastisk lönsamhet i projektdelen är förbi.

Förvaltningsresultatet växte kraftigt i kvartalet och EPRA EPS landade på 3,7 kronor. En tillväxt om 33,5 procent mot året innan (2,77 kronor). Under det första halvåret är EPRA EPS 6,81 kronor vilket är 28,7 procent högre än året innan. Det här nyckeltalet EPRA EPS är förvaltningsresultat per aktie efter skatt.

Belåningsgraden är låga 39,4 procent. Det finns även ett justerat sådant där nyckeltal där de tar hänsyn till de egna aktier Castellum äger och då är belåningsgraden 38,2 procent. Jag bryr mig inte om det där justerade nyckeltalet utan håller mig till det riktiga som inte innehåller några "ifs and buts".

Räntetäckningsgraden är 4,7 gånger.

Substansvärdet är 263 kronor per aktie.

I VD-ordet lyfter Arnhult fram att det är helt andra tider nu och framöver med högre räntekostnader. Det kommer drabba hela branschen men Castellum står stadiga in i detta. Så här säger han bla:

"Trots turbulens och oro i vår sektor detta första halvår ser vi en fortsatt stark hyresmarknad med positiv nettouthyrning. Med en belåningsgrad på 38,2 procent och finansiella muskler i form av redan förhandlade bankfaciliteter som täcker alla förfall de kommande 2 åren, samt en kärnaffär med starkt och stabilt kassaflöde, är Castellum väl rustat att möta en kärvare finansmarknad."

Jag är imponerad av den här rapporten. Det är ett mycket fint resultat Castellum uppvisar och de har en stark finansiell ställning in i de sämre tiderna som nu är här. En höjd utdelning för 25:e året i följd är vad jag förväntar mig nästa år. 

Länk till Castellum hos Avanza (reklamlänk).

Info om reklamlänkar.

9 kommentarer:

  1. Hej! Håller med om att rapporten var bra och jag ser fram emot nya utdelningshöjningar 2023.

    SvaraRadera
  2. Castellum är bäst i klassen och billiga aktier 👌

    SvaraRadera
  3. Ja vi får hoppas att det blir en höjd utdelning nästa år. När allt dammet har lagt sig så tror Jag att SBB kommer att tappa ca 95% eller kanske gå i konkurs, Castellum och de andra fina bostadsbolagen kan mycket väl pressas ner 80% ifrån toppen då alltså. Där någonstans så tror Jag på en vändning.
    Den som lever får se...

    SvaraRadera
    Svar
    1. 80% är det ett skämt eller?
      Klart vi kan falla lite till men du behöver ju inte ta i från tårna.
      Många bostadsbolag kommer gå bra, köp och behåll.

      Radera
    2. Jodå Jag köper Castellum som jag har ägt i många år Jag har dessutom sparat i aktier sedan 1996 och har alltså under den tiden fått uppleva 2 stora nedgångar (it-bubblan och finanskrisen) båda gångerna så sjönk index med ca 80%....

      Radera
  4. Castellum faller mycket. Tycker du att det är rimligt?

    SvaraRadera
  5. Hej Petrusko!

    Tack för superbra blogg. Castellum backar rejält. Vad tror du, är värderingen rimlig eller kraftigt undervärderad?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena, Värderingen är i vart fall inte hög i Castellum. De handlas till cirka 10 gånger intjäningen (EPRA EPS). Jag tror att marknaden har prisat in ett alldeles för negativt scenario.

      Mvh petrusko

      Radera
    2. Tack för svar. You rock!

      Radera

Storebrand Global All Countries B - Global indexfond med cash utdelning

  Reklam: Inlägget innehåller reklamlänk till Avanza. Det har varit några vändor med den här fonden. Jag har bearbetat Avanza och fondbolage...