Investmentbolagen mindre dyra

 


Värderingen i investmentbolagen har under en lång period blivit stadigt högre. Substansrabatter har blivit lägre och övergått till premie i vissa fall. Som grupp har bolagen presterat en bättre avkastning än breda börsindex och det har lockat till sig sparare. Via direktinvesteringar och olika fonder har intresset för investmentbolagen ökat dramatiskt de senaste åren.

När börsen surat en tid nu har även investmentbolagen fått sin släng av sleven. Det är inte bara nedgången i substansvärdet som drabbat dem utan värderingen har gått ned också i spåren av stort säljtryck.

Det behövdes en tillnyktring av värderingen då den blivit väldigt hög på sina håll. Låg likviditet i aktien har pressat upp värderingen till idiotnivåer här och var. Creades och Latour tror jag bägge var kring 70 procent premie. Inte för att de är så attans bra utan för att så himla många sparare knökar in pengar i dem och fonder att priset pressats upp. När dessa pengar skall ut ur bolagen igen händer det omvända, värderingen pressas ned.

Medan vissa investmentbolag fortfarande har en hög värdering ser det mer rimligt ut i andra. Exempelvis handlas Svolder just nu i linje med sitt substansvärde kring 57 spänn. Investmentbolaget har en inriktning mot små och medelstora bolag och har en mäktig historisk prestanda. De har gått ifrån en premie om 20-30 procent till nuvarande mer rimliga värdering. 

För den som inte riktigt greppar det här snacket om värdering, substans, premie osv så är innebörden av ovan en stor nedgång i aktiekurs. Går värderingen från 30 procent premie till ingen premie så innebär det att aktien backar 23 procent.

Värdering är superviktigt för att nå en god avkastning. Det kvittar hur bra ett bolag är om man betalar alldeles för högt pris. Ja Latour och Creades är attans bra men en premie om 70 procent tar för mycket av din avkastning när värderingen återgår till det normala. De kan alltså fortsätta vara jättebra bolag men ge dig en usel avkastning för att du betalat för högt pris.

10 kommentarer:

  1. Själv har jag börjat bygga position i Öresund, tycker den har en rimlig värdering nu. Under tiden innan dom uppvärderas får jag en hygglig DA i nuläget tror jag. Peter

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena Peter,
      Det hoppas och tror jag kan bli bra i långa loppet. Öresund har en lång historik och medan prestandan inte varit i topp de senaste åren dömer jag inte ut dem för det. Jag har ägt Öresund till och från över åren och imponerats över deras prestanda. De kan mycket väl komma prestera riktigt bra igen. Nej jag tycker inte om alla deras portföljbolag men så är det ju med de flesta investmentbolagen och fonderna. Man får se till helheten.

      Mvh petrusko

      Radera
  2. Investor, Svolder och Creades är de tre investmentbolagen jag har valt. Fortsätter att köpa på mig mer oavsett vad som händer, föredrar dock att vikta köpen när det finns en substansrabatt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena Frihet,
      Det tror jag blir alldeles utmärkt i långa loppet. Fina bolag som dessutom kompletterar varandra väl i en portfölj.

      Mvh petrusko

      Radera
  3. Hej! Tack för en mkt bra blogg. Mkt din förtjänst att jag blev intresserad av aktier. Undrar hur du tänker om Svolder nu. Sålde tidigare med god vinst. Är det nu ett bra läge att gå in igen?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena,
      Svolder handlas kring substansvärdet nu och det är en klart rimlig värdering. Kortsiktigt kan börsen gå svagt men i långa loppet tror jag på börsen och Svolder i synnerhet. De är skickliga och kan tänkas fortsätta prestera bättre än börsen på lång sikt.

      Mvh petrusko

      Radera
    2. Tack för svar ”and keep up the good work!”

      Radera
  4. Hej

    Hur ser du på serieförvarvarna, ex. Addtech, Lagercrantz, embracer. Jag tycker att de faktiskt börjar likna investmentbolag. Med vänlig hälsning, Jens

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena Jens,
      Jag har ingen vidare koll på de bolagen du nämner. Lagercrantz har jag sett hänga med i många år och torde ha ett kvitto på vad de går för. Generellt sett har det varit hysteri på börsen kring serieförvärvare där kanske Storskogen är det främsta exemplet. De har en dålig strategi som går ut på att i rasande takt köpa nästan vad som helst, bra/dåligt, billigt/dyrt är skitsamma för börsen sätter ju en än högre värdering på Storskogen aktien. Tyvärr har många småsparare hoppat på det där och sitter nu med rejäla förluster.

      Välj kvalitet och bolag med historik så du noga kan syna dem. Undvik att betala högt pris. Hög värdering för serieförvärvare är ett tillfälligt fenomen. Just nu är/har de varit heta och fått höga värderingar men det kommer svalna av. Det går upp och ned det där.

      Mvh petrusko

      Radera
  5. Hej!

    Har själv kollat på ibindex och undrat över investmentbolagen med högst rabatt. Vad är din åsikt om VNV, VEF, och First Venture?

    Allt gott!

    SvaraRadera

Storebrand Global All Countries B - Global indexfond med cash utdelning

  Reklam: Inlägget innehåller reklamlänk till Avanza. Det har varit några vändor med den här fonden. Jag har bearbetat Avanza och fondbolage...