Rapportsäsongen igång


 

Ja nu är den igång rapportsäsongen. Bolagen kommer med sina rapporter för det första kvartalet och medan bara några få redan har släppt dem tilltar antalen denna veckan. Närmst och mest spännande för min egen del är Johnson & Johnson som släpper sin rapport innan klockan 15.30 idag.

Sunda amerikanska bolag brukar guida för resten av året i samband med rapporterna och det är något jag uppskattar. Då får man både ett kvitto på hur det har gått och en uppdaterad bild av hur det kan tänkas gå i närtid. Vissa menar att detta främjar kortsiktigt agerande och det kanske är ett problem för vissa bolag men det är inget jag ser eller upplever problematiskt i stora sunda bolag som tex Johnson & Johnson. Det kommer alltid att vara kortsiktig handel i samband med släpp av ny information. Sunda bolag fortsätter sin verksamhet och tjänar mer pengar. Andra typer av bolag skiter jag i.

Bolag som inte tjänar pengar. Bolag i någon sorts fas, förhoppningar, framtidens nya nya någonting... Den typen av bolag är ointressant i min värld och i sådana bolag kan det bli vilda kursrörelser i samband med ny information.  Helt vanligt folk är inte kapabla att till fullo förstå sådana här bolag och det blir per definition inte en investering utan snarare ett spel. I generella termer förstås.

Jag spelar inte på börsen. Jag investerar. Med det sagt är jag långt ifrån fullärd men jag är inte så beroende av tur. Min typ av bolag tenderar att fortsätta tjäna pengar. Ännu mer pengar. Över tid går priset på varor och tjänster upp och sunda bolag tjänar samtidigt mer pengar.

Fullärd blir man aldrig och det är viktigt att stadigt vara öppen för ny kunskap. Jag läser mycket och försöker ta till mig ny information.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jag har tagit hem en fin vinst i Corem pref

  I höstas tog jag in en stek Corem Property Group preferens när mycket pekade på ett förändrat ränteläge och därmed andra förutsättningar f...