Ökat i Johnson & Johnson

 Reklam: Inlägget innehåller reklamlänk till Avanza.
Jag är mycket stolt ägare till världens största hälsovårdsbolag Johnson & Johnson. I över 100 år har de drivit utveckling mot det bättre. Tagit fram mediciner och utrustning som förbättrat och räddat livet på människor. De uppfann det första mensskyddet. Vid utbrottet av pandemin Covid19 var de tidigt ute och pitchade för att prioritera tillgänglighet för alla och fick med sig några av de andra stora bolagen (sälja utan vinst bla) medan Pfizer valde sin egen väg och tjänar storkovan på sitt vaccin. Johnson & Johnson har ett fint credo som kretsar kring att hjälpa människor, göra livet bättre för människor. Att göra det bra samtidigt som man tar hand om sin personal som är dess främsta tillgång ja då skall det leda till bra prestanda i verksamheten. Credot är långt och genuint, det lilla jag nämner ovan är en liten del. I många decennier har de haft detta fokus och det har mynnat ut i mycket fin prestanda i långa loppet.

Johnson & Johnson investerar enorma summor i forskning och utveckling. Under 2021 spenderade de cirka 140 miljarder kronor på detta vilket var en ökning om 21 procent mot rekordåret 2020. Det är enorma summor men det är också ett enormt stort bolag. Att spendera 140 miljarder kronor kan få vem som helst att höja på ögonbrynet men det här är pengar JNJ gladeligen spenderar och träffar rätt i sitt credo.

Genom forskning och utveckling uppstår nya produkter och åtgärder som kan rädda livet på än fler människor. Preparat som kan göra livet bättre, enklare, roligare osv. Världens främsta medicin för människor med ADHD heter Concerta och kommer från Johnson & Johnson. Ett exempel på ett preparat som förbättrar vardagen för människor. Forskning och utveckling som leder till växande försäljning för Johnson & Johnson. De har lagt stora belopp på detta i många år och det är en mycket viktig del i bolagets stadigt stigande omsättning och vinst över tid.

En "fun fact" är att Johnson & Johnson har en så pass stark finansiell ställning att de anses vara mer kreditvärdiga/betalstarka än många länder, USA inräknat. Inget annat bolag (eller stat) i världen har starkare kreditbetyg än Johnson & Johnson med sitt AAA-betyg.

För 2022 väntar sig analytiker en vinst per aktie kring $10,5 och det är också ungefär vad bolaget har guidat. Jag köpte mer aktier häromdagen till cirka $182 vilket ger p/e 17,3. Utdelningen är på totalt $4,24 vilket ger en direktavkastning om 2,3 procent. De betalar utdelningen kvartalsvis och de väntas meddela nästa höjning nu senare i april. Det blir Johnson & Johnsons 60:e år i rad av utdelningshöjningar.

19 april presenterar JNJ sin rapport för det första kvartalet och i anslutning till den väntas man alltså höja den utdelning som betalas ut i juni.

Johnson & Johnson är ett fantastiskt bolag. De står starka i kriser och de fortsätter att växa omsättning och vinst i ur och skur. Allt medan de tillhandahåller viktig forskning och medicin till människor världen över. De här är ett bolag man kunna växa upp med och hålla till graven. Ja jag tror att det är ett utmärkt bolag att äga och stadigt köpa mer utav under en hel livstid.

Länk till Johnson & Johnson hos Avanza (reklamlänk).

Info om reklamlänkar.

7 kommentarer:

  1. En riktigt trygg investering känns det som. Jag tycker aktiepriset går lite som i böljande vågor där man kan passa på att fylla på i vågdalarna. Min senaste påfyllning skedde på 160 USD och då hade aktien varit uppe och vänt på 174 USD en tid innan det.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena Zero,
      Ja det är en bra strategi att köpa JNJ på dippar. Det är ett attans bra bolag och på lång sikt tickar aktiekursen uppåt medan på kort sikt kan det ibland dippa lite och utgöra ett bättre köpläge. Jag drar lite på smilbanden när jag minns alla gånger Jim Cramer proklamerat att det alltid är köpläge i JNJ när de dippar. Ditt köp där kring $160 var ett utmärkt sådant tillfälle.

      Ha det gott

      Mvh petrusko

      Radera
  2. Intressant att höra hur andra investerare tänker. Jag har gjort såhär. Efter att ha ägt mina JNJ i många år så sålda jag av mina för en månad sedan när USD var uppe och vände på 10kr. JNJ är ett underbart bolag inget snack om saken men det har stört mig länge att de år efter år inte hänger med index upp och när sedan valutan spelade mig i händerna så byte jag mot XACT Sverige. Då har jag ju låst växelkursen på 10sek/USD för alltid samtidigt som utdelningen är högre och risken borde vara mindre. Utdelningen är viktigt för mig då jag som du lever av på mitt kapital. JNJs 2,3% är i klenaste laget tycker jag. Hur väger då upp det? Säljer du av andelar för att kompensera den låga utdelningen?
    Vill passa på att tacka för en bra blogg och för att du fick upp mina ögon för Brookfield Renewable för några år sedan som jag hoppade på och köpte. Nu sålt sedan en tid tillbaka med en otroligt vinst tack vare dig. Tack!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena El Jefe,
      Tack för din kommentar och grattis till en bra affär i Brookfield Renewable. Den blev en mycket fin investering. JNJ kommer aldrig vara bäst men heller inte sämst. Det är en mycket stadig investering över tid tror jag och uppskattar den för det. Direktavkastningen är låg relativt en del annat men hög jämfört med S&P500. Jag har inte tillräckligt stort kapital att leva på för att ha allt i investeringar med 2,3 procent direktavkastning men att ha en del i sådana går utmärkt.

      Mvh petrusko

      Radera
    2. Rackarns jag glömde kommentera ditt byte innan jag klickade iväg mitt svar. Jag gillar ditt byte som du gjort till både god aktiekurs och god valutakurs. En investering i en svensk indexfond tror jag alltid på. Det kvittar vad man byter ifrån så är en sådan indexfond ett smart val. Man vet vad man får, det är index liksom. God riskspridning samtidigt som man får börsens goda potential.

      Mvh petrusko

      Radera
  3. Om jag inte minns fel så har väll apple också AAA ?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena,
      Ja det tror jag stämmer, att Apple nyligen erhållit AAA. Det är bara några enstaka bolag i USA som har det betyget. Microsoft är ett utav dem också.

      Mvh petrusko

      Radera

Jag har tagit hem en fin vinst i Corem pref

  I höstas tog jag in en stek Corem Property Group preferens när mycket pekade på ett förändrat ränteläge och därmed andra förutsättningar f...