Nytt innehav Blackrock inc

 Reklam: Inlägget innehåller reklamlänk till Avanza.

Blackrock är världens största kapitalförvaltare och jag investerar själv i deras fonder sedan flera år tillbaka. Upprepade gånger har bolaget dykt upp på mina "screeners" genom åren och jag har spanat in dem men aldrig fått tummen ur att köpa dem förrän nu. En flitig läsare här på bloggen, Ballack har kommenterat och lyft fram Blackrocks förträfflighet för mig. Det fick mig att tänka ordentligt på bolaget och läsa in mig igen.

Att jag inte har slagit till någon gång tidigare när jag spanat på bolaget kan jag knappt förstå nu men bättre sent än aldrig. Potentialen framöver är mycket god och värderingen är faktiskt klart rimlig, rentav billig.

I grova penseldrag går verksamheten ut på att förvalta investerares pengar och tjäna pengar via den avgift man tar ut. Förenklat kan man säga att ju större förvaltat kapital desto mer pengar tjänar Blackrock. Ett par starka trender arbetar till bolagets fördel i långa loppet.

Indexfonder och ETF:er lockar till sig kapital från "gamla" fonder och växer på det viset. Blackrock är i särklass störst i världen här och tar en rejäl bit av den här kakan.

På lång sikt stiger börsen och med det även investerarnas kapital i Blackrocks fonder. Som Blackrock således får allt fler dollars i vinst på över tid då avgifter är procentuella.


Utdelningshistoriken är mycket fin som synes i grafen ovan. Det är en mycket bra historisk utdelningstillväxt och de har så pass goda framtidsutsikter att jag förväntar mig rejäla höjningar även de kommande åren. I finanskrisen lämnades utdelningen oförändrad vilket är starkt och sedan dess har de höjt årligen. Nyss höjde de utdelningen med 18 procent och är nu i årstakt $19,52 vilket ger en direktavkastning om 2,4 procent på kurs $824.

För 2021 har de rapporterat en vinst om $38,22. Vinsttillväxten väntas vara fortsatt god och inom några år kan den landa kring $50 vilket ger p/e 16,5 på nuvarande kurs om $824. Analytikers snittestimat för 2023 är en vinst om $47,67.

Jag är glad att jag tittade till Blackrock nu och köpte in dem i portföljen. Utan läsaren Ballacks input hade jag nog seglat vidare utan att spana närmre. Det är en förträfflig verksamhet Blackrock bedriver och jag har stor tro på dem i långa loppet. Tillväxten i ETF:er prognosticeras fortgå i decennier. Börsen stiger på sikt. Blackrocks kapital under förvaltning lär fortsätta stiga.


23 kommentarer:

  1. Tjena Petro,
    Härlig se dig som BLK-ägare och grattis till fina köppriset! Kursen är nästan 170 USD billigare tack vare senaste allmänna börsnedgången, det är precis såna tider man ska köpa/öka i BLK, jag själv har BLK under min radar och kommer att skifta närmaste dagar från mina realiserade vinster till aktien.

    Passar på och tackar dig för din otrolig värdefulla blogg och dina informativa inlägg. Jag nästan varje dag skannar din sida och har tjänat så mycket bara tack vare dina tips och råd.

    Trevlig helg,
    /Ballack

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena Ballack,
      Ja det har verkligen blivit ett fint läge nu i Blackrock efter senaste tidens nedgång. Den brukar vara dyr men nu ser den rentav billig ut. Nu hoppas vi på decennier av fortsatt tillväxt =)

      Go helg på dig Ballack

      Mvh petrusko

      Radera
    2. Verkar intressant ,vill läsa på och köpa,vad är tickern?

      Radera
    3. Hej CF,
      Blackrocks ticker är BLK. De har precis släppt en färsk kvartalsrapport och de har en hyggligt färsk bolagspresentation på sin sajt.

      Mvh petrusko

      Radera
  2. Tjena! Jag blev också ny ägare från i fredags förra veckan. Känns verkligen som ett stabilt bolag. Jag började kika på dem mer aktivt när det började skrivas i nyheterna för några år sedan om att det är troligt att de snart blir största ägarna på Stockholmsbörsen. Allt gott :) MVH VGI

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena VGI,
      Nice där nu hoppas vi på en god framtid tillsammans i BLK då =)

      Mvh petrusko

      Radera
  3. Jag vill bara ge mig på en käpphäst: Vilseledande grafer, och peka på hur x-axeln i den första figuren inte är linjär (2010, 2020, 2025) så det som ser ut som en rät linje, är absolut inte en rät linje. Jag vet inte ens varför de gjorde för det skulle varit en mer imponerande exponentiell figur om de hade haft en korrekt skala.

    Antagligen någon som tyckte det var estetiskt mer tilltalande med en rät linje och struntade i att det gjorde figuren vilseledande.

    SvaraRadera
  4. Jag börjar varje morgon med att läsa din sida. Tack för en bra blogg.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hello,
      Det var trevligt att höra. Hoppas på fortsatt nöjsam läsning.

      Ha det gott

      Mvh petrusko

      Radera
  5. God analys och ett bolag med framtid. Ska också dra in en liten skvätt

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej myntaren,
      Ja det tror jag bestämt att Blackrock är värt en titt. Lycka till

      Mvh petrusko

      Radera
  6. Vill oxå tacka bloggaren för ett snyggt jobb.
    MvH Lars

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena Lars,
      Tack för din kommentar. Ha en riktig trevlig helg nu.

      Mvh petrusko

      Radera
  7. En annan stora fördel/förmån med att äga Blackrock aktien är att BLK kommer regelbunden med PM om kommentarer och syn på börsen, räntor och hur de kommer att placera kapitalet under förvaltningen inför kommande året. Genom att du äger några BLK-aktien kommer dessa nyheter rakt in i din konto (iaf gäller för Avanza) under "nyheter om dina innehav". Jag har sett dessa info mycket värdefullt och användbar, för att om de t.ex. säger att de fortsatt vikta till aktier (inte räntebärande) eller tvärtom då vet man vad vi förväntar hända med så stora placeringar och i sin tur påverkar börsen för att BLK förvaltar så stora belopp. Läs gärna t.ex. senaste PM som släpptes i januari, där hittar man mycket nyttiga. Jag brukar inte missa något från dem. Så BLK-aktien kan man väl betrakta som en gratis prenumeration på börsanalyser. ;-)
    /Ballack

    SvaraRadera
  8. Ändå modigt att slå till iom att kursutvecklingen för Blackrock för närvarande är snubblande nära att forma ett sk dödskors (dvs när den korta trenden, 50 dagars glidande medelvärde, bryter igenom den långa trenden på 200 dagars glidande medelvärde)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Håller med här. Man gör nog klokt i att avvakta lite granda.

      Tack för tipset Petrusko, btw!

      Radera
  9. "I grova penseldrag går verksamheten ut på att förvalta investerares pengar och tjäna pengar via den avgift man tar ut. Förenklat kan man säga att ju större förvaltat kapital desto mer pengar tjänar Blackrock. Ett par starka trender arbetar till bolagets fördel i långa loppet."

    Med den beskrivningen skulle jag även titta på EQT. Dels stigande utdelningarna 2.2, 2.4 och 2.8 sek men även AUM ökar rejält varje år.

    Ingen rekommendation.... men kan vara intressant att titta på den i det långa loppet =)

    SvaraRadera
  10. Min käre Petrusko, nu verkar det tyvärr som att du trampat i klaveret ordentligt. Jag rekommenderar dig att köpa boken "The intelligent Investor", där finns mycket matnyttigt om man vill lära sig att tjäna pengar på börsen.

    Mvh. Sanfrid

    SvaraRadera
  11. Hej, tack för en bra blogg.
    Antar att om man vill köpa Blackrock, så är det bäst att köpa den i en KF?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena Carl,
      Ja det är smidigast att äga via en KF. Det finns många ifs and buts kring utländsk källskatt via ISK och för många blir det mindre pengar i retur via ISK.

      Mvh petrusko

      Radera
  12. Hej Petrusko!

    Bra inlägg om BlackRock, har också kikat på dem en hel del det sista. Själv landade jag dock i att i stället gå in i deras konkurrent T Rowe Price. Tyckte de såg starkare ut på de flesta punkter, se nedan (T Rowe Price till vänster och Blackrock till höger:

    Omsättningstillväxt (5år): 11,7% > 9,6%
    Vinsttillväxt (5år): 22,8% > 15%
    Utdelningstillväxt (5år): 13,9% > 12,5%
    Direktavkastning: 2,6% > 2,1%
    Utdelningsandel: 31% < 43%
    PE: 11,9 < 20,9
    (Börsdata)

    Läste också nyss en artikel om att TROW gått in på top-tre listan av kapitalförvaltare i USA under förra året tillsammans med Fidelity och Vanguard och petade faktiskt ner just BlackRock.

    Hojta gärna om du tycker jag missat något väsentligt.
    Tack för bra blogg!

    SvaraRadera
  13. Ser det ut på din portföljsida att ditt innehav i Blackrock är borta (bara BME kvar), har du ändrat åsikt sedan Q1 rapporten?. Hittade inga inlägg om att du har sålt BLK.... eller har jag missat det :-)
    på långsikt känns det ändå att ingenting har förändrats

    Glad sommar och grattis till bloggen :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena,
      Jag har sålt Blackrock och resonerade kort om det i nedan inlägg. I långa loppet har de ett par trender med sig som borgar för god långsiktig vinsttillväxt. Att börsen stiger på sikt och övergången från aktivt till passivt.

      På kort sikt är det inte positivt för dem att börsen backat så mycket. Det förändrar inget i långa loppet.

      https://petrusko.blogspot.com/2022/05/kopt-vanguard-all-world-high-dividend.html

      Mvh petrusko

      Radera

Storebrand Global All Countries B - Global indexfond med cash utdelning

  Reklam: Inlägget innehåller reklamlänk till Avanza. Det har varit några vändor med den här fonden. Jag har bearbetat Avanza och fondbolage...