Snart utdelning i Xact Norden Högutdelande

 


Den börshandlade fonden Xact Norden Högutdelande pyntar utdelning kvartalsvis och snart är det dags för årets sista utdelning.

Den 16 november är det X-dag vilket betyder att de som äger fonden vid börsens stängning handelsdagen innan har rätt till utdelningen. 22 november väntas utdelningen komma in på ditt konto.

1,34 kronor per aktie är kvartalsutdelningen på vilket summerar till 5,36 kronor för helåret 2021.

Under 2021 har bolagen i fonden generellt höjt sina utdelningar och aktiekurser har gått upp. Det är således troligt att utdelningen i fonden höjs 2022. I år meddelade fondbolaget utdelning i februari och jag förväntar mig att få infon i samma period 2022.

Nyligen skrev jag ett inlägg om att Xact uppdaterat skrivelsen om utdelning i fonden. Länk till det nedan:

https://petrusko.blogspot.com/2021/10/xact-har-uppdaterat-om-utdelningen.html

11 kommentarer:

  1. Köper hellre Investor än denna fonden. Mycket bättre totalavkastning. För dom som lever på utdelning kan den väl vara ok.

    SvaraRadera
  2. Köp en billig indexfond istället. Sälj andelar när du behöver pengar. Du har förlorat mycket pengar genom åren på grund av att du haft denna börshandlade fond.
    /Rikard

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Rikard,
      Ingenting går spikrakt upp. Som investerare behöver man ha tålamod och kunskap om detta. Tålamod att kunna ta lite sämre perioder ibland. Xact Högutdelande presterade bra fram till och med kraschen i början av pandemin. Den typen av bolag repade sig inte lika snabbt som övriga börsen. Över tid reder det ut sig. Sådana här perioder har alla aktier, fonder osv.

      Det finns lång historik som visar att bolag med god utdelning kan ge högre totalavkastning än breda börsindex. Vissa år har prestandan varit sämre men på lång sikt har den alltså slagit breda börsindex.

      Mvh petrusko

      Radera
    2. Håller inte med dig i det du skriver, att Xact presterade bra fram till och med kraschen på grund av pandemin. Om vi som ett exempel jämför Xact högutdelande med fonden Länsförsäkringar Global Indexnära perioden 20170406 - 20200213 så ligger LF på +50,59 % och Xact på +37,49 %. Perioden sträcker sig från Xact startade till kursraset på grund av pandemin.
      /Rikard

      Radera
    3. Tjena Rikard,
      Nu förstår jag varför du har en aning skev uppfattning om fonden. När du tittar på utvecklingen hos tex Avanza så är inte utdelningen inräknad. Det är en stor del av avkastningen i den här fonden. För en vanlig fond som Länsförsäkringar Global som du jämför med så är det totalavkastning du ser.

      Vill man jämföra på ett enkelt sätt ändå hos Avanza så kan man använda OMXS30 (Inte OMXS30GI) som är ett index exklusive utdelning.

      Fonden presterade bra under den perioden.

      Mvh petrusko

      Radera
    4. Aha, då är jag med. Tack för klargörandet.
      /Rikard

      Radera
  3. Yo Petrusko !!

    Jag fyller på successivt i XACT Norden Högutdelande. Upp till någon lämplig nivå, som jag inte hittat ännu :) Men jag ligger ogärna överviktad i nånting överhuvudtaget. Inte ens Investor :)

    Keep up the good work !!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena Northernlights,
      Tack för din kommentar. Shittans vilket bra resonemang du har där att helst inte övervikta någonting inte ens Investor eller fonder. Jag gillar det och tror det är ett utmärkt tankesätt. Med en sådan strategi går man förmodligen inte på en stor mina.

      Mvh petrusko

      Radera
  4. Hej, Tack för en bra blogg. Hur kommer det sig att du inte äger någon utländsk börshandlad fond?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena,
      De bästa börshandlade fonderna är noterade i USA men tyvärr har EU sedan några år förhindrat oss att handla med dem. Jag äger fortfarande tre amerikanska börshandlade fonder som jag köpte innan EUs stopp.

      Det finns hyggliga fonder noterade på tyska börsen och jag ägde fram till nyligen ett par sådana. Sålde dem främst för jag behövde skrapa ihop pengar till något jag hellre ville investera i.

      Mvh petrusko

      Radera
  5. om man vill mäta risken i xact vs avanza zero.. hur gör man då?

    SvaraRadera

Storebrand Global All Countries B - Global indexfond med cash utdelning

  Reklam: Inlägget innehåller reklamlänk till Avanza. Det har varit några vändor med den här fonden. Jag har bearbetat Avanza och fondbolage...