Ökat i Essity

 


Essity är en coronaförlorare och är sedan länge i frysboxen bland investerare. Dess aktie är alltså inte värst populär varpå kursutvecklingen varit svag och värderingen också ser attraktiv ut. Coronaproblemen kommer ju försvinna till slut även om det kan komma ta längre tid än man trott. Tex kan nya varianter slå hårt mot samhället och bromsa öppning, tillverkning, resor mm.

När väl Coronan är under kontroll har Essity en mycket god potential i långa loppet. De gör ett bra jobb i grund och botten. Megatrender ger dem automatisk tillväxt i decennier framöver.

Igår pyntade jag cirka 270 kronor för Essity. De har potential att höja utdelningen nästa år vilket utdelningspolicyn också manar till. Jag tar det dock inte för givet men över tid förväntar jag mig en stadigt stigande utdelning från Essity. Vinsten kommer stiga över tid och utdelningspolicyn är att utdelningen också skall stiga stadigt.

Årets vinst blir dämpad pga utebliven försäljning till restauranger, hotell, arbetsplatser osv. Den blir ändå så att den med rejäl marginal täcker en höjd utdelning. Förra året pyntade Essity 6,75 kronor och analytikers snittestimat är just nu en oförändrad utdelning för detta året. Inom ett par år kan vinsten bli kring 17 kronor och där är Essity attraktiv till nuvarande aktiekurs. Aktien kan fortsatt vara i frysboxen medan pandemin sätter käppar i hjulen för dem men på sikt kommer kursutvecklingen följa vinsten hyggligt. Har man bara uthållighet kan man se nuvarande situation som ett gott köpläge.

6 kommentarer:

  1. Det gjorde jag med, ökade i Essity alltså. Fast iofs så ökade jag även i 12 andra aktier och 1 fond (Spiltan AF IB)... :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena,
      Låter som du har riskspridningen under kontroll =)

      Mvh petrusko

      Radera
  2. Själv pyntade jag 48,34 2009 som då hette SCA....har kvar allt i båda bolagen. 12,09 är gavet för SCA och 48,34 för Essity efter splitten. Detta med att sitta lång gör under.

    SvaraRadera
    Svar
    1. GAV är ju inte speciellt användbart som mätvärde. Visst det är kul att titta på men man får inte bli för nostalgisk. Ett bra GAV betyder inte att man ska behålla en dyr aktie

      Radera
    2. Tjena Anders,
      Nej det här med GAV och YOC är nyckeltal som jag inte tittar på. Det är nuläge och framtida potential som betyder något. Vad man betalat för en aktie förändrar inte dessa parametrar.

      Mvh petrusko

      Radera
    3. Essity och SCA rör jag inte i med tång på tok för dyra speciellt när man läser ovan Micke

      Radera

Storebrand Global All Countries B - Global indexfond med cash utdelning

  Reklam: Inlägget innehåller reklamlänk till Avanza. Det har varit några vändor med den här fonden. Jag har bearbetat Avanza och fondbolage...