Investor säljer portföljbolaget SOBI

 


Läkemedelsbolaget SOBI har fått ett uppköpserbjudande som rekommenderas av styrelsen. I egenskap av största ägare har Investor varit med i snacket med friaren och redan åtagit sig att acceptera budet. Köparen är till namnet okänd via bolag i bolaget skapat för ändamålet men bakom dem står i huvudsak ett amerikanskt Private Equity-bolag som är erkänt duktiga på hälsovårdssektorn. Advent International är alltså den riktiga budgivaren men det sker via ett bolag vid namn Agnafit Bidco.

235 spänn per aktie är budet på  medan SOBI igår stängde på 191,7 kronor. Investor äger 107,6 miljoner aktier i SOBI och med detta budet har de i ett nafs lyft fram bortåt 5 miljarder kronor övervärde.

Jag kan inte uttala mig om priset är rätt eller fel på SOBI men jag litar på att Investor vet vad de gör. Mitt intresse är inte i SOBI utan primärt i Investor som uppenbarligen bedömer att de nu kan ta sitt kapital och investera det till högre avkastning på annat håll.

Förvånad är jag nog då jag såg SOBI som ett trevligt portföljbolag i en framtidssektor och en god potential. Men å andra sidan varför skulle jag förvänta mig att de ska sälja portföljbolag? Sådant brukar inte kommuniceras på förhand utan bippetibapp är försäljningen där som en överraskning. Det händer dock inte särskilt ofta, de är mycket långsiktiga och har flera innehav med runt 100 år av ägande. Bittra röster kommer kanske lyfta fram Scania-försäljning för en evighet sedan men man kan inte klamra sig fast vid saker och vägra förändring. Investors perspektiv är potentiell avkastning på sitt kapital och SOBI kan ha en fin potential men ändå avyttras. Bedömningen är helt enkelt att man kan få ännu bättre avkastning på annat håll.

Att ytterligare ett "fint" svenskt bolag säljs till utländska ägare är ju tråkigt. 

7 kommentarer:

  1. Kunde inte instämma mer. Jag äger Investor pga deras förmåga att skapa värden och har sällan blivit besviken på dem kring det.


    Aktiepappa - en blogg om ekonomi och aktier

    SvaraRadera
  2. Jag litar på Investors omdöme men håller med om att det är tråkigt med försäljningen. Analyshuset pareto securities var snabba ut med att de tycker budet är för lågt. Det överstiger förvisso deras egen riktkurs men menar att på bolaget på flera sätt ska vara värt mellan 306 - 358 kr / aktie. Framtiden får helt enkelt utvisa om det var klokt av Investor. Själv skulle ja såklart vilka att de köper något annat lika stort och fint bolag med likvärdig eller bättre potential.
    Mvh
    VGI

    SvaraRadera
  3. Investors åtagande att acceptera budet upphör om det kommer ett bud på 251 kronor per aktie eller högre.

    SvaraRadera
  4. Investors åtagande att acceptera budet upphör om det kommer ett bud på 251 kronor per aktie eller högre.

    SvaraRadera
  5. Håller helt med Dig. Det finns totalt lite drygt 300 miljoner aktier i SOBI så 107,6 miljoner aktier gör att Investor hade ca 35% och kunde motsatt sig försäljningen. Hoppas att de köper något annat fint bolag.

    Ha en bra dag

    //Krusse

    SvaraRadera
  6. Hej detta är lite off topic men Jag har märkt att det saknas 2 st fonder i din redovisade portfölj!Den ena hette något i stil med "all world high dividend " och den andra bestod av Dividend aristokrater har jag för mig, Tror att fondförvaltarna var Vanguard och Blackrock med säte på Irland.
    Har du sålt av dessa helt och hållet?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena Mikael,
      Japp jag har sålt dem bägge och det handlade egentligen inte så mkt om dem utan snarare om att jag behövde skrapa ihop pengar till något jag gärna ville göra. Minns inte på rak hand nu men tror det var för att delta i Heimstadens emission av preffar. Bägge fonderna är vettiga och jag gillar dem fortsatt men de var små innehav som fick stryka på foten när jag behövde pengar till annat. Jag skrev om det i ett inlägg i samband med att jag gjorde omplaceringen.

      Mvh petrusko

      Radera

Storebrand Global All Countries B - Global indexfond med cash utdelning

  Reklam: Inlägget innehåller reklamlänk till Avanza. Det har varit några vändor med den här fonden. Jag har bearbetat Avanza och fondbolage...