Emilshus preferensaktie

 Jag har spanat in Emilshus som är noteringsaktuella med sin preferensaktie. Flera är ni som sänt mig meddelande idag och frågat om denna varpå jag skriver detta korta inlägg om bolaget på direkten.

Först lite stats om erbjudandet och bolaget.

Teckningskurs: 27,6 kronor.

Utdelning: 2 kronor per år fördelat om 0,5 kr kvartalsvis.

Inlösenkurs: 32 kronor.

Belåningsgrad: 61 procent.

Jag har spanat in beståndet som är främst industri och handelsfastigheter. Det är Dollarstores och järnhandlare mm. Den typiska fastigheten i beståndet är med bara en enda eller några få hyresgäster. Föreställ er en Willysbutik, det är liksom en låda med Willys och inte mycket mer. 87 fastigheter i Småland till ett värde om cirka 3,7 miljarder kronor. Ingen enskild hyresgäst står för mer än 5 procent av hyresvärdet i halvårsrapporten för 2021.Generellt sett är hyresgästerna bolag med gott namn och en förmodad god finansiell ställning.

För ett litet opportunistiskt fastighetsbolag som Emilshus är beståndet rimligt. Det är inte ett moget och trött jättebolag med dyra kåkar på de mest fantastiska adresserna. Viss risk föreligger kring fastighetstyp, konjunktur och bolagets ringa storlek men jag tycker man får betalt för det i det här erbjudandet. Det är också ett sådant här bestånd man kan växa hyggligt snabbt med. Emilshus lär växa sitt förvaltningsresultat snabbare än ett hypotetiskt gammalt tröttbolag med kåkar på fina gatan.

På teckningskursen 27,6 kronor är direktavkastningen på den här preffen 7,2 procent. Sett till ovan faktorer tycker jag att det är en rimlig deal. Det är högre risk än tex Heimstaden preff och för det får man en högre direktavkastning.

Ägarbilden ger visst stöd/förtroende där Sagax och NP3 är ett par av de större ägarna med tillsammans knappt 50 procent ägarandel. Sagax i sin tur är storägare i NP3 så man kan gott säga att Sagax har störst makt och ägarintresse i Emilshus. Dessa två har sedan tidigare skjutit in pengar och ägande i bolaget för att möjliggöra dess expansion och framåt är planen så klart att växa vidare.

Uppdatering: En sak som många brukar undra över är det här kring indragen utdelning. Om de inte pyntar utdelning så buffras den upp och skall betalas till fullo senare. Ränta om 8 procent utgår på det buffrade beloppet.

Uppdatering II: Utdelningen betalas ut precis i början av januari, april, juli och oktober. Första utdelningen efter noteringen kommer i januari.

17 kommentarer:

  1. Har du någon aning vilka månader om året utdelningar betalas?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jajjemen,
      Utdelningen betalas ut precis i början av januari, april, juli och oktober. Den första utdelningen blir i januari eftersom aktien noteras efter utdelningstillfället inför oktober.

      Mvh petrusko

      Radera
  2. Ska du ansöka om några aktier? Jag tänkte nog göra det

    SvaraRadera
  3. Efter vad som hände med preferensaktierna i Oscar properties nyligen är man ju lite tveksam till detta aktieslag generellt. Vore kul om du kunde skriva nåt om detta, har inte sett någon blogg kommentera det än. För mig var det en ren blåsning mot alla småägare detta med omvänd split 50:1 och tvångsförsäljning till "marknadspris" av alla udda aktier varpå man även blev blåst på innestående utdelningar plus ränta från senaste två åren. Plus att aktier som hade anmälts tidigare för inlösen varit frysta i mer än ett år och inte kunnat säljas av. Sjukt att man kommer undan med detta i mina ögon.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena,
      Man behöver följa bolagen noga även när man äger preferensaktier. Oscar Properties har varit en utdragen bajsmacka och ingenting som händer i det bolaget förvånar mig. Jag sålde för längesedan när det för mig framstod som att Oscar var på väg mot en svår situation. Det började med krisen för fastighetsutvecklare för flera år sedan och blev snabbt värre.

      Alla bolag kan bli dåliga och det kvittar om man har en preferensaktie eller en stamaktie i AB bajsmacka, det är skit oavsett.

      Mvh petrusko

      Radera
    2. Det jag egentligen ville reda ut hur ett sånt här förfarande kan godkännas av finansinspektionen eller liknande. Om dom konkar så fine men nu blev man ju bara av med sina aktier som hade varit upplåsta i två år efter att man hade velat lösa in dom enligt villkoren som dom var utgivna med. Vips så blev bolaget av med sina innestående skulder till en hel hög med prefägare och så kan man bara köra på som inget har hänt.

      Radera
    3. Oscar Engelbrekt och Peter Norrman är tyvärr riktiga svin som medvetet blåser småsparare. Lyckligtvis ovanligt med så låg moral hos företagsledare.

      Radera
  4. Måste man vara kund i Swedbank för att kunna ta del i emissionen?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena Omid,
      Swedbank och Avanza är partners i den här emissionen så att vara kund där är fördelaktigt om man vill ha tilldelning. Jag gissar att tex Nordnets kunder kommer få noll tilldelning.

      Mvh petrusko

      Radera
  5. Hej Petrusko - Hur ser det ut med inlösen kontra emmissionskurs för Emilshus? Mvh Nisse

    SvaraRadera
  6. Hur mycket av portföljen är vettigt att ta 3-5%?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Mikael,
      3-5% viktning i en portfölj borgar för god riskspridning. Det tycker jag låter rimligt.

      Mvh petrusko

      Radera
  7. Finns det något inlösning år?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hello,
      Nej Emilshus kan när som helst begära obligatorisk inlösen till 32 spänn.

      Mvh petrusko

      Radera
  8. Hej Petrusko! Vad jag kan se så står inte utdelning för januari kvar, hos Avanza iaf. Jag vill minnas att den skulle komma här nu första/andra veckan i januari. Är det jag som ser galet här eller missar jag något?

    Mvh S

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena,
      januari 5 kommer utdelningen från Emilshus preff.

      Mvh petrusko

      Radera

Storebrand Global All Countries B - Global indexfond med cash utdelning

  Reklam: Inlägget innehåller reklamlänk till Avanza. Det har varit några vändor med den här fonden. Jag har bearbetat Avanza och fondbolage...