Tappat förtroendet för Axfood?

 


På morgonen idag har jag varit och handlat på Willys och det var precis som vanligt. Många varor var slut och man nödgas åka till en annan affär och komplettera med det som behövs. Normalt sett skulle jag inte fortsätta handla i en sådan affär men då jag är delägare har jag haft tålamod. Mycket tålamod. Jag har påpekat problemet flera gånger under en lång tid men märker ingen förändring. Som kund är det naturligtvis frustrerande på flera sätt. Som ägare är missnöjda kunder ingen höjdare men problemet är också att man missar försäljning utöver att man riskerar förlora kunden. 

Framförallt är Axfoods problem bristande kontroll. Att de kan driva en butik så här dåligt under flera års tid visar att de inte har kontroll och det är mycket alarmerande. Kanske är det endast den här butiken i min stad som är så här dålig men det kvittar egentligen. Om man inte upptäcker ineffektivitet och brister i en butik så är problemet ändå aktuellt i hela koncernen. Det brister uppe i toppen när man inte har kontroll över verksamheten. Försäljningssiffror, lager osv skall analyseras och fel skall hittas på central nivå. Kanske ser nyckeltalen för butiken bra ut, kanske inte. Lutar man sig tillbaka och släpper kontrollen så upptäcker man inte brister förrän det är för sent. Det är inte good enough att ha bra nyckeltal när man ständigt går miste om försäljning.

Just nu kämpar jag med förtroendet för Axfood. Kan jag äga bolaget som har så dålig kontroll över sin verksamhet? Varför har jag låtit det fortgå så här länge? Mm jag har varit hemmablind och haft för mycket tålamod med Axfood kring det här. Det finns många bra bolag att investera i och jag måste inte äga just Axfood. Jag är lite ledsen då jag ägt Axfood väldigt länge och trodde det skulle hänga kvar i portföljen i flera decennier. Sådana känslor lägger jag dock åt sidan när jag nu skall besluta om mitt ägande.

Nyckeltalen för Axfood är riktigt bra men brister som de jag nämner ovan tenderar att sänka en rörelse över tid. Skulle Axfood få tummen ur och få ordning på det kan man se det som en potential till ökad försäljning. Ser jag enbart till bolagets rapporter och prestanda ser alltså Axfood attans bra ut. Min egna lynchning* är dock något som inte syns i bolagets rapporter eller något analytiker snappar upp och tar med i beräkningar. 

*Lynchning är ett uttryck baserat på mästerinvesteraren Peter Lynch och hans sätt att analysera där han väger in betraktelser som han själv kan göra. Betraktelser som kanske bara en uppmärksam kund kan snappa upp.

Jag kommer definitivt aldrig handla i den där Willysbutiken igen. För den är så nedrans usel. Kan jag fortsätta äga Axfood som inte har kontroll? Jag lutar åt att sälja och engagera mina pengar någon annan stans. Min mathandling kan jag lösa utmärkt på min handlarägda Hemköp eller ICA Maxi som i princip aldrig har slut på något. Lika enkelt kan man hitta andra bolag att investera i.

Är jag upprörd över att dagens handling i min Willysbutik blev kass? Nej inte mer än någon annan gång jag handlat där. Det blev bara så att det just idag var tillfället bägaren rann över. Nästa gång handlar jag hos ICA och tänker inte mer på Willys.

38 kommentarer:

  1. Hejsan, ägare jag med och håller med till viss del. Det är oftast någon vara som är slut vid en handling eller har ett märke bytts ut. Båda fallen irriterar lite. Om jag handlat SSA sirap, numera ägt tyvärr av danisco, så önskar jag att fortsätta handla den. Att ibland en vara finns och vid nästa handling verkar den borttagen ur sortimentet för att igen återkomma blir jobbigt vid handlingarna.

    Kommer dock ligga kvar då trots ovanstående känns Willys bäst överlag.

    SvaraRadera
  2. Ser ingen större skillnad på vår lokala Willys och lokala Ica Maxi. Den sistnämnda har blivit urusel på frukt, men det kan ev bero på ett ägarbyte. Men utöver det sköter sig båda rimligt bra.

    SvaraRadera
  3. Skulle nog våga påstå att det sannolikt rör sig om en enstaka butik. Flera av de butiker jag brukar besöka har tvärtom alltid välfyllda lager och bättre och bättre ytor. Hemköp som du själv nämner är ju också Axfood, så något rätt har de gjort även för dig ;). Tillika har även e-handel fungerat sjukt smidigt de gånger jag använt det. Men, jag kan också vara hemmblind!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena, Min Hemköpbutik är handlarägd och där har handlaren kontrollen. En ägare av kött och blod som ser till att butiken fungerar bra. Han är controller i sin egen butik. Hos Willys har man en anställd butikschef som ansvarar för drift och controllers på huvudkontoret som skall upptäcka ineffektivitet osv.

      Mvh petrusko

      Radera
  4. Har börjat storhandla allt mer på vår Willys butik som ligger närmast och där måste jag säga att det mycket sällan är slut på varor! Förutom vid början av Coronakrisen då mycket varor var slut men det var nog ingen som förväntade sig rusningen efter toapapper, pasta, etc.

    Kanske har de problem med leveranser till din Willysbutik? Har ingen aning men ibland kan lynchning gå fel om det är ett undantag... (eller så är det min Willysbutik som är undantaget, vad vet jag)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena Tomas,
      Ja det skiljer sig från butik till butik. Willys i min grannkommun är jättebra. Butiken i min butik har varit så här usel i flera år. Att inte Axfoods controllers snappar upp det är en varningsklocka. Det säger en hel del om bolaget i min värld.

      Mvh petrusko

      Radera
  5. Hej o tack för alla givande o bra inslag under 2020.

    Skoj att du tog upp detta ämne ,var själv o handlade i en mellanstor stad i Skaraborg o upplevde precis tvärtom .Min Ica som jag alltid handlar på har haft svårt att hinna med att få in saker på hyllorna . Åkte därför o besökte Willys o lika mycket folk där, men full fart med varor in i butiken o välfyllt, så blev ett köp som gav mersmak. Borde så klart skaffa kort o börja handla då jag äger en del Axfood.

    Utan att veta så kan det vara så att dom har svårt att få transporter i tid.Läste om att åkerierna har svårt med personal osv pga av Coronan . Men lika trist är det när man ska handla att beh åka till flera affärer i dessa tider .

    Vill önska dig en fin nyår o att maten ska smaka .

    Hälsningar från en trogen o tacksam följare .

    Mvh Midas

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena Midas,
      Tack för din kommentar. Ja skaffa ett sådant där Willys+ konto det ger specialpris på vissa varor och lite riktade erbjudanden osv. Det skaffar du online och kräver inget plastkort utan man kan tex blippa sitt körkort i butiken (gör man ändå om man självscannar).

      Mvh petrusko

      Radera
  6. Hemköp är Axfood ;-) Jag tror att du vet. Men roligt att läsa.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena MVG,
      Ja det var fler än du som hajade till över det =). Min Hemköpbutik är en handlarägd och funkar kickass bra. Där är handlaren själv controller i sin butik. Willys har controllers på huvudkontoret som skall upptäcka ineffektivitet.

      Jag handlar alltså gärna i en bra butik (som min Hemköp är) men jag äger nog ogärna ett bolag som har dålig kontroll och inte upptäcker brister.

      Mvh petrusko

      Radera
  7. Så har jag inte upplevt det i Willysbutiken en mil bort på andra sidan älven.

    Vad som däremot stört mig på sistone är att de i min butik uppenbart satt i system att skylta extrapriserna fel. Extrapris på Herrljunga glögg men skylten sitter på Saturnus glögg, extrapris på Garant margarin, men skylten sitter på Mildas margarin. Osv. Det lär ju alltid lura nån.

    SvaraRadera
  8. Tänk vad varorna har flygit av hyllorna när de är tomma...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena,
      Nej det där är feltänk. Varje tom hylla är förlorad försäljning. I en annan typ av verksamhet är resonemanget mindre fel men i dagligvaruhandeln skall det stadigt fyllas på och snurra på. De som gör det bra har sällan slut på varor. Att ständigt ha slut på varor är dålig planering, controlling, eller var det nu brister.

      Mvh petrusko

      Radera
  9. Jag handlar på två olika Willysbutiker i Stockholmsområdet och känner inte igen mig alls. Det är väldigt sällan det är slut på varor och då brukar det vara sådana som det är erbjudande på, tex kaffe eller kött som säljs med rabatt.
    Jag tycker tvärtom att båda butikerna blir bättre och bättre och tar in nya produkter och bra märken. Jag är väldigt nöjd med båda och handlar det mesta på Willys som är avsevärt mycket billigare än den Ica inne i stan jag handlat på förut.

    /A

    SvaraRadera
  10. Fantastiskt bra affärer här hos mig. Två stycken . Jättebra grönsaksdisk , bra priser och ordning och reda.

    SvaraRadera
  11. Handlar det om färskvaror som är slut kanske denna butik balanserar på gränsen nollsaldo/kassation bättre än övriga butiker och således är lönsammare trots att kunder som handlar på kvällen ibland blir utan någon vara. Själv blev jag upprör när min Willys hade bytt ut min vanliga mjölk mot en låg pastöriserad som måste skakas före användning. I och med att jag bara handlar med upphämtning 1 gång per vecka riskerar ett sådant utbyte att förstöra mkt för mig. Ibland har de glömt plocka grejer och då hjälper det ju inte att man får pengarna tillbaka om man bara gör en handling i veckan.

    SvaraRadera
  12. Sänket var väl när de Axfood gick ut och sa i år att de ska prioritera veganer och deras kost via bonusprogrammet. En matbutik ska givetvis inte försöka styra på det viset. Argumenten de hade var fullkomligt absurda.
    Mvh investera-pengar.blogspot.com

    SvaraRadera
    Svar
    1. När jag såg det så fick det vara nog. Sålde av alla Axfood aktier. Det som ingår i Xact Norden Högutdelande ETF får räcka.

      Radera
    2. Det står givetvis varje bolag fritt att främja ett visst beteende hos sina kunder.

      Radera
    3. Haha du är så evigt sur hela tiden, o nu såklart på veganer. Roande.

      Eldrift o "grönt kött" är här, deal with it..

      Radera
  13. Låter som lokal problem, hos mig funkar det kanon i 2 willys butiker. Funderar att köpa fler aktier, vill du sälja för 189 kr styck?

    SvaraRadera
  14. En av de konstigare anledningarna jag sett till att sälja ett innehav tror jag...

    SvaraRadera
  15. Jag har slutat handla på Willys, för att de satt i system att "slå in fel" i kassan. Varenda jävla gång gör de "misstag" som alltid innebär dyrare för mig. Och eftersom de har på tok för få kassor öppna jämt, är det inte säkert att jag orkar protestera. De är förmodligen billigaste affären för den som orkar kräva sin rätt varje gång, orkar man inte kan man lika gärna handla på Ica. Där är det inte så lång kassakö heller så det är smidigare handling.

    SvaraRadera
  16. I den Willys butik som jag handlar känner jag inte igen Din beskrivning. Har inte varit med om att varorna har tagit slut. Kan vara så att jag inte köper den sortens varor. Däremot har Willys ett bättre sortiment, tycker jag. T.ex har Willys persiljarot och mjölig potatis medan hos konkurrenten finns bara palsternacka och fast potatis, vilket Willys också tillhandahåller.

    Önskar Dig och Din familj ett Riktigt Gott Nytt År.

    //Krusse

    SvaraRadera
  17. Hej Petrusko!

    Tack för en bra blogg. Ang Willys så förstår jag vad du menar. Så var det i min butik och det höll i sig i några månader och gjorde mig rent av rasande. Det sista man behövde var ju att man inte fick med sig det 2 ibland tre varor som fanns på handlingslistan. Men dom styrde upp det. Det jag däremot stört mig länge på är att de är så sena med att lansera produkter inom deras egna märke. Ica är ju experter på det. Exempelvis ren för 6 månader sen då jag såg att de sålde handsprit, handskar o munskydd i deras egna märke. Det tyder på att de är snabba o har bra inköps kedjor. Det känns riktigt surt som aktieägare att se Axfoods vara så sjukt slöa.

    SvaraRadera
  18. Känner inte alls igen mig i den beskrivningen. Bor i Göteborg och brukar handla i några olika Willys, beroende på vart i befinner mig och känner inte igen detta i någon av dom, tvärtom brukar det vara välfyllt.

    Det har hänt någon gång att någon vara varit slut eller nästan slut, men då brukar det vara orsakat av leverantören, text brand i fabrik.

    SvaraRadera
  19. Hmm känns som du letar en orsak o sälja av. Alla bolag har nån del av bolaget eller nån butik som är mindre bra.

    SvaraRadera
  20. Tack för att du skriver ner dina tankar! Roligt när det inte bara stryks medhårs hela tiden. Sålde Axfood och plockade in ICA istället. Handlar aldrig på Willys själv, kändes fel att äga dem. Håller med, enda gångerna jag besöker Willys är när dem har bra pris på typ kaffe - och det är ALLTID slut.

    SvaraRadera
  21. Hej och tack för 2020 och alla fina inlägg.

    Jag får ställa mig i kön av "motsägare". Vi handlar i tre Willysar, en i området med köplador, en i villaområdet, och en som ligger i stora shoppingcentret. Alla tre är i mitt tycke toppen. Visst, ibland fattas någon vara och utbudet är inte så diversifierat som ICA Maxi. Men samtidigt är det riktigt billigt. Vi är inte speciellt matintresserade, köper samma varje vecka, och då blir det tydligt hur billigt den stora Willys är. Och jag kan ta att jag inte får exakt rätt saft om saften alltid är 10% billigare än i andra affärer.

    Så det låter som din Willys har problem, men de i min närhet funkar som förväntat.

    Sen tycker jag också att vi moderna människor är bortskämda med att 24/7 få tag i det vi "behöver". Om en vara är slut? So what, då får vi väl vänta med att äta det tills nästa vecka. Inte precis så vi svälter. Är det billigare kan jag acceptera det.

    Med förhoppningar om ett dugligt 2021!

    SvaraRadera
  22. Delar inte bilden, bör vara något lokalt problem eller bero på annat? Handlar i olika Willys i sthlm, Norrköping o Linköping, riktigt bra kedja enligt mig

    SvaraRadera
  23. Misstänker starkt att min lokala Willys-butik satt i system att ha olika ”veckan erbjudande” men att dom inte finns i butiken alls. Ett ex var oxfilé som man vid två tillfällen stort annonserat om i sitt reklamblad, men väl på plats i butiken finns inte ens avsatt plats i köttdisken för det annonserade köttet. Frågar man personal så ska köttet komma in förmodligen imorgon, men när man kommer tillbaka finns fortfarande inget. Även produkter som flak med läsk brukar vara samma grej, man annonserar pepsi max men väl på plats i butiken finns lättöl och mineralvatten varje gång samma sak.

    SvaraRadera
  24. Det var en annorlunda aktieanalys grundat på en mataffärs dåliga rutiner. Mött en otrevlig busschaufför för ett tag sedan så kanske dags sälja sitt innehav i nobina?

    SvaraRadera
  25. Tjena!
    OT här men jag upptäckte att det skapats 2 säljorders för mitt innehav i Brookfield Renewable Corp för något som kallas fraktionslikvid. Vet att du åtminstone tidigare ägt dessa så tänkte kolla om du vet vad detta rör sig om?
    Gott nytt år!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det har nog att göra med en split 3:2 som gjordes nyligen. Om man hade ett udda antal aktier så uppstod en fraktion i samband med splitten och denna ersätts man då för.

      Radera
  26. Gott nytt år Petrusko! En negativ sak med Willys för mig som bor i Sandviken är att man fortfarande inte bemödat sig att att få igång onlinehandel trots att vi är 10+ månader in i en pandemi. Vi handlade tidigare mest på ICA Maxi men har övergått till Coop då de erbjuder det bästa hemleveranserbjudandet. Jag äger lite aktier i Axfood och ICA.

    SvaraRadera
  27. Handlar på Willys i Borås och har bara positiva saker att säga om den butiken. Trevlig personal, bra utbud, varor i lager, och de flyttar inte om halva butiken regelbundet som ICA brukar göra.

    SvaraRadera
  28. Gillar dig o din blogg men du ska nog inte basera aktieägande på en butik? Willys (googlade) har väl ca 200+ butiker. Din lokala enstaka val är knappt 0,5% av alla butiker. Att allt inte är perfekt får man nog räkna med och fel hittar du överallt, det behöver verkligen inte betyda att saker och ting missas eller är misskött. Åk runt i 20-30 butiker för att få lite mer sanning i det, annars hamnar du på den anekdotiska sidan och det behöver vi inte fler av som gör :)

    med all välmening och lycka för 2021
    /Andreas




    SvaraRadera
  29. Jättenöjd med min Willysbutik. Kanhända någongång att en x-traprisvara är slut när jag kommer sent på kvällen. Annars allt Toppen Mvh peter

    SvaraRadera

Håll koll på fondförvaltarna

  Jag har vid några tidigare tillfällen tipsat om att hålla koll på duktiga fondförvaltare. Hitta inspiration bland deras innehav, läs nyhet...