Idag sålde jag EPR Properties


I normalläget har det här fastighetsbolaget en bra verksamhet och jag gillar den verkligen. Nu är verkligheten för EPR Properties långt ifrån normal. De äger i huvudsak fastigheter med verksamheter som är de allra hårdast drabbade i coronakrisen. Restauranger, äventyrsbad, biografer och diverse annat som varit tvärstängt nu i pandemin. Det går åt helsike kass för bolagen som hyr lokaler av EPR. I normalfallet är det inget problem om någon enstaka hyresgäst skulle gå under. Nu är det som sagt inget normalt över huvud taget och det går precis helkass för alla EPRs hyresgäster.

I april fick man in runt 15 procent av hyran och det ser inte just ut varken i maj eller månaderna som kommer. Förvisso börjar en rad stater öppna upp nu men det är kraftiga begränsningar. En restaurang som bara får ta in en begränsad del av normalt kundflöde gör inga nya vinstrekord direkt.

Biografer är en stor del av EPRs bestånd och där är det nattsvart. Filmbolagen har dragit i nödbromsen och knappt en enda storfilm kommer släppas det närmsta året. Till det enorma problemet kan man lägga till rädsla bland folk att gå till bio när smittan fortfarande snurrar. Inga storfilmer och "inga" biobesökare; snacka om att den där branschen har stora problem.

EPR har med full förståelse rasat på börsen. Från typ $80 ner till cirka $12 och en bit upp igen. Jag har avvaktat och följt utvecklingen noga. Vid $12 tyckte jag att det kunde kvitta att sälja eller om det skulle rasa än mer. Det var katastrof oavsett. Nu har aktiekursen repat sig till dryga $37 och här tar jag hem mina pengar. Går allting vägen för EPR så är ju uppsidan över 100 procent härifrån. Det är dock skyhög risk varpå jag hellre tar hem mitt kapital och engagerar det i något annat med rimlig risk istället.

Jag investerar hellre till lägre potential med betydligt lägre risk.

Om EPR blir en hit eller miss framöver återstår att se. Risken är jag inte längre utsatt för.

17 kommentarer:

  1. Petrusko din lille galt, nu har du köpt dyrt och sålt billigt åter en gång!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena,
      Ja det händer även den bäste vettu. Det gäller att ha rätt oftare än man har fel. Det här går alldeles strålande bra.

      Ha det gott

      Mvh petrusko

      Radera
    2. Extremt glad Petrusko att du delar så mycket och frikostigt! Verkligen inspirerande! Fel kan alla ha! Det viktiga är att lära från felen. Men det vi gått igenom de senaste månaderna är kanske något vi aldrig tidigare sett. Den stora frågan då är: kommer vi att se på riskaptit vs avkastning på ett annat sätt post Corona eller kommer kollektivet att leva kvar där vi var innan?

      Radera
    3. Att sälja lite delar med förlust är väl ingen fara, om du i det stora hela går med vinst, eller hur? Kan ju till och med vara riktigt jävla korkat att hålla i det som lyser jätterött i portföljen. Eller missar jag något, det är väl rätt tankesätt?

      Jag håller i min lilla post ERP som gått från 6k till 3k, så tur i oturen att jag precis börjat köpa dom innan det smällde. För den som vågar är ju high risk high reward verkligen i nuläget. Eller katastrof då. Lär väl hursomhelst ta ett bra tag innan dom pyntar någon utdelning på samma nivå som tidigare..

      Radera
  2. Jag har gjort det till mitt livsverk att tjäna tillbaka pengarna jag har förlorat i EPR i samma aktie, om det är så att jag skall hålla på resten av livet. Hur det har gått hittills? 100% misslyckade affärer, så jag har bara grävt gropen än djupare :)

    Som ovanstående skrev, härligt att du delar i både med- och motgång. Stärker moralen för oss som också hamnat lite tokigt till.

    SvaraRadera
  3. Sålde själv av EPR när de låg runt 25 eller nåt. En förlustaffär, men precis som du skriver ser jag en lååångsam återhämtning framöver. Investerade i Iron Mountain och Northwest Healthcare, då jag gillar REITs och dessa två bjuder på bra DA, hyfsad risk och en del uppsida. Jag vet inte hur jag lyckades investera som jag gjorde i både EPR, Macerich och RDS precis innan den värsta kraschen i min livstid, som slog stenhårt mot alla dessa tre bolag. Jag tror inte på sånt som tur och otur men tajmingen var sällsynt usel i alla fall :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Snålgrisen,
      Ja där har du två rimliga alternativ med en annan inriktning och klart lägre risk. Håller tummarna att det blir bra.

      Mvh petrusko

      Radera
  4. Ingen människa kunde ju veta att världen skulle drabbas av ett virus, Jag köpte själv epr för ca 2 år sedan för 50k. Med facit i hand så skulle man ju för 10 år sedan gått "all in" på Amazon. Jag kommer troligen att köpa ett gäng Amazon oavsett aktie och dollarkurs.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hello,
      Ja i efterhand kan man alltid göra 100% rätt och helt suverän analys.

      Näe det här viruset är ju en knasig sak som kraftigt skadar i övrigt sunda bolag. Även om man gjort sin analys rätt och äger ett bolag med de rätta förutsättningarna så kan det gå illa pga en sådan här sak. Man kan inte förutspå en kris som denna och det hör till börsen att utsätta sig för sådan risk. Mycket kommer repa sig och en del inte.

      Mvh petrusko

      Radera
  5. Idag gick den upp 10%. Till synes utan anledning. Men klagar inte då jag har kvar EPR tillsvidare på gott och ont.

    Mvh
    /A

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena,
      Ja EPR har stigit en hel del nu. Gött för dig som har kvar =)

      Mvh petrusko

      Radera
  6. Typiskt! Sålde igår på första minuten efter läste inlägget här, sen vad händer? Jo, går upp hela 10% :(
    Men klagar absolut inte, det kunde vara värre och kursen stannat nere vid 13-15 USD.
    Pengarna av försäljningen gick till
    iShares US Property Yield UCITS ETF USD (Dist)
    Vilket är ändå 114 st REIT (bl.a. ingår också EPR) så jag bytte från en REIT utan utdelning till 114 st REIT med utdelning ca 4%.
    Tackar Petrusko för inlägget här.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena,
      Ja EPR har stigit en del efter att jag sålde men det förändrar inte varken beslutet eller risken i bolaget. Det är ett stängt kapitel nu och man måste gå vidare. Nu är fokus på annat och det är framförallt framåt. ETF:en du klippt in är ju käck på det viset att du får exponering i REITs utan att ta en bolagsrisk.

      Mvh petrusko

      Radera
  7. Hej Petrusko

    Jag berättat för dig tifigare att jag vi har olika strategier när det gäller värdepapper. Trots det tycker jag stt det är intressant att följa din resa samt att jag får en massa bra ideer som jag kan ha anvädning för

    Ingen kunde anat att vi skulle få en pandemi och du är rätt bra diversifierad. Du har agerat helt rätt. Håller inte med om att du har "köpt" dyrt och sålt " billigt".
    Jag har gjort mycket värre missatag
    Just nu står min portfölj på ATH.

    Det är bara att se framåt och det är du väldigt duktig på.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena Vasse,
      Kul att jag kan skriva saker som du finner intressant och tack för de upplyftande orden.

      Mvh petrusko

      Radera
  8. Personligen tycker jag att det är rimligt att ligga kvar på EPR ett litet tag framöver.

    Jag började att investera i EPR precis innan kraschen och har sedan köpt på mig lite mer så att jag ligger på ~10k. Jag precis som du gillar Reits och personligen tror jag att det kommer ta lite granna för att företaget ska gå omkull. De har ju fastigheter över hela Usa och Canada, dessutom tycker jag ledningen har fattat rätt beslut hittils, vilket bådar gott.

    SvaraRadera
  9. Tjena Petrusko!
    Vad tror vi om framtida utdelning? Generellt sett återinförs utdelning och kursen rusar = Jag kan inte annat än se skyhög avkastning (till skyhög risk). Bolaget lär ju överleva denna kris. Dags att investera?

    Uppskattar det du gör!

    SvaraRadera

Kort om optionsstrategin i JGPI

  Reklam: Inlägget innehåller reklamlänk till Avanza. I slutet av 2023 lanserade JPMorgan en börshandlad fond med global inriktning och en o...