Jag ökade i 3M


Idag köpte jag fler 3M som gått knackigt en tid på börsen sedan de kom in med en rapport som var svagare än väntat tidigare i år. Helårsprognosen har justerats ned och analytiker tävlar om vem som kan vara mest pessimistisk kring bolaget. Analytikers syn är på 6-12 månaders sikt och jag kunde inte bry mig mindre om hur det går den närmsta tiden. Jag investerar i 3M för att jag tror på dem på lång sikt och den här nedgången i närtid har snarare varit ett köpläge i min bok. Det är efter nedgången som jag köpt in mig i bolaget och jag tror jag har gjort en riktigt bra deal. På lång sikt that is. I närtid kan den mycket väl backa mer och det skiter jag som sagt i.

3M är ett bra bolag som driver innovation med en fasligt massa nya produkter varje år. De lägger ned mångmiljardbelopp på att utveckla och ta fram nya prylar. Att förbättra och utveckla.

Bolaget är en så kallad Dividend king vilket innebär att man hör till en liten skara av bolag som höjt sin utdelning varje år i minst 50 år. 3M har höjt sin utdelning varje år i 60 år och lär fortsätta med det. Utdelningen har de grymt bra täckning för och de genererar massvis med vinst trots att man kan tro att bolaget står för undergången om man lyssnar till analytiker.

3M har guidat om en vinst per aktie om $9,25 - $9,75 för 2019 och analytikers snittestimat är $9,35. Utdelningen är just nu $1,44 per kvartal och väntas höjas i mars. Totalt summerar utdelningen till $5,76 och utgör cirka 60 procent av en antagen vinst om $9,35. För 2020 är analytikers snittestimat en vinst per aktie strax över $10. På nuvarande kurs kring $165 är p/e talet 16,2 och direktavkastningen 3,5 procent. Utdelningen förväntas som sagt höjas i mars.

Länk till 3M hos Avanza (affiliatelänk).

Info om affiliatelänkar.

6 kommentarer:

  1. Hej! Jag har kollat lite på tyska BASF, en annan jätte som förser hela världen med tillverkade material, stadig efterfrågan tänkte jag. Verkar också pessimistiskt värderad, låg PE, hög direktavkastning. Inte lika fina marginaler som 3M dock, ganska låg vinstmarginal, operating och ROE.
    Har du någon erfarenhet av BASF?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena,
      Jag har aldrig tittat närmre på BASF. Primärt för att jag främst håller mig till USA och Kanada när jag går utanför Sverige. Mitt minne säger mig att BASF gjort marknaden besviken nyligen på liknande sätt som 3M och analytiker är negativa nu.


      Mvh petrusko

      Radera
  2. OT:

    Det har kommit förtydligande angående IRS beskattning av BAC preffen. Finns det någon kunnig i amerikansk VP-beskattning som kan mer om detta. Vilka VP omfattas, utöver BAC serie W?

    "This offer is subject to section 302 taxation: Under Section 302, the consideration received by the client is subject to dividend treatment for U.S. federal income tax purposes. The issuer is stating if dividend treatment applies the amount of the dividend would be subject to the earnings and profits of the issuer. Amounts treated as a dividend are subject to U.S withholding tax at 30 percent rate unless a reduced rate is available under a tax treaty."

    SvaraRadera
  3. klokt P, äger själv 3m, Johnson and Johnson, Realty income, AT&T och Procter and Gamble i staterna. Patrik

    SvaraRadera
  4. Både 3M och BASF har diskuterats ikväll, båda finns på planerna för köp under vintern! Imorgon EQT!
    Mackan

    SvaraRadera

Storebrand Global All Countries B - Global indexfond med cash utdelning

  Reklam: Inlägget innehåller reklamlänk till Avanza. Det har varit några vändor med den här fonden. Jag har bearbetat Avanza och fondbolage...