Axfood rapport kvartal 2 2019


Idag rapporterade dagligvarubolaget Axfood för det andra kvartalet 2019 och de levererade bra på marknadens högt ställda förväntningar.

Omsättningen i det andra kvartalet var 13.038 miljoner kronor vilket är en ökning med 6,7 procent mot året innan. För de första 6 månaderna 2019 var försäljningen 24.969 miljoner kronor. En ökning med 5,5 procent mot 2018.

Rörelsemarginalen var goda 4,6 procent.

Axfood presterade ett urstarkt kassaflöde medan redovisad vinst blev oförändrad mot året innan. Medan den redovisade vinsten rymmer en hel del mumbojumbo så är kassaflödet de riktiga pengarna bolaget genererar och för de första 6 månaderna var det 8,62 kronor.

Skuldsättning: Det ser ut som att Axfood har en rejäl skuld i miljardklassen men det är effekten av nya redovisningsstandarden IFRS16 som tar upp hyresavtal som skuld. Exklusive IFRS16 eller hyresavtalen så har Axfood bara några hundra miljoner kronor i långfristiga skulder och långt mer än så i rena cash i kassan. De har en urstark finansiell ställning helt enkelt.

Jag äger Axfood och har gjort det större delen av de senaste 10-15 åren. Faktiskt sålde jag vid ett tillfälle när jag fann dem såpass högt värderade att jag var övertygad om att kunna köpa dem åter billigare senare. Efter det gick aktien som en tjur och jag lärde mig läxan att inte göra på det viset. Att inte försöka tajma och tro att jag kan köpa åter billigare. Mina viktiga innehav håller jag hårt i och försöker mig inte på några sådana dumheter igen.

Två anledningar att jag finner Axfood attraktivt:

De är verksamma i en bransch som är konjunkturokänslig. Matprisinflationen är mycket stadig och priserna på mat tickar sakta men säkert på uppåt. Befolkningstillväxt är också en faktor som stadigt driver på försäljningen av mat osv.

Axfood presterar mycket bra och är välförtjänta av den höga värderingen. De presterar bättre än snittet för europeiska peers och de presterar bättre än tex ICA. Axfood har en väldigt hög avkastning på eget kapital vilket betyder att varje engagerad krona i bolaget genererar mycket god avkastning. Mycket bättre än hos ICA. (ICA är också ett bra bolag men Axfood presterar bättre).

Yes, det var två snabba varför jag gillar Axfood. Jag är stolt ägare till bolaget och visst är det trevligt en sådan här rapportdag när aktien stiger kraftigt men jag finner även nöje i att handla min mat hos Willys och Hemköp. Det är ju i "min" affär jag handlar i, jag äger ju den där Willysaffären som jag storhandlar i varje vecka. Om du missat det så steg Axfood drygt 10 procent idag på rapporten.

Länk till Axfood hos Avanza (affiliatelänk).

Info om affiliatelänkar.

11 kommentarer:

  1. Hej Petrusko!

    Du är grym som vanligt. Jag valde faktiskt att sälja av lite axfood idag pga jag ville ta hem vinst i samband med ökningen. Nu när jag läser ditt inlägg ångrar jag mig lite. Jag gillar axfood och har haft aktierna länge och kmr behålla länge till. Är jag helt ute och cyklar/dumt beslut?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena,
      Tack för det. Äh, det går ju vrida och vända på det där men en vinst är ju en vinst. Du har ju en del kvar så du är ju fortfarande med i bolaget. Den här gången kanske det visar sig mycket vältajmat i det korta perspektivet. Nu lät det inte på dig som att du försökte dig på att tajma och det är ju bra. Alltså att försöka sälja och köpa åter billigare. Det är ju något helt annat än helt vanlig långsiktig investering.

      Mvh petrusko

      Radera
  2. Hej, jag äger och är mycket nöjd med Axfood. Men jag funderar lite på huruvida Costco kommer att göra intåg på Svenska marknaden. Är det något du har funderat på/har med i beräkningarna?

    mvh

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena,
      Ja det finns ju tecken på att Costco kan vara på väg hit. Det är en väldigt speciell kedja och medan den till viss del konkurrerar med Willys så är den ett tuffare slag mot andra aktörer. Överskottsbolaget, Rusta och Lidl bla.

      Jag förlorar ingen sömn över tanken på Costco.

      Mvh petrusko

      Radera
  3. Ja, de där nya redovisningskraven är skit, som jag ser det. Det blir nästan ett måste att justera bort det, för att se de riktiga skuldernas andel.
    Mvh investera-pengar.blogspot.com

    SvaraRadera
  4. Axfood, min första aktie, 100st inköpta för 204:- 2010 (1:4 split därimellan, men priset är ju snart ikapp...) Sura är ju bara att ISK kom först 2012 och jag missade helt poängen med att flytta över då. Måste nån gång ta tag i det och ta skattesmällen, bara hoppas på en sättning först...den har inte kommit än :o

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hello,
      Om man äger tillräckligt länge så blir faktiskt totala skatten ganska okej ändå i en vanlig depå. Typ 60 år eller så. Du skjuter upp beskattningen på innehavet och betalar bara skatt på utdelningen. Det behöver inte vara katastrof alltså.

      Mvh petrusko

      Radera
  5. Apropå mat verkar det ske stora förändringar nu inom köttmarknaden. Kom över detta angående USAs största köttproducent Tyson foods som hoppar på trenden med "plant based meat". Kan nog vara av intresse här för de som kommenterar. https://www.fool.com/investing/2019/06/08/3-questions-beyond-meat-investors-should-be-asking.aspx

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena,
      Ja det är en stark trend i vissa västländer redan och det kommer växa. Man behöver vara med på det räjset som aktör i sektorn.

      Mvh petrusko

      Radera
  6. Hej! Tack för en väldigt intressant blogg! Jag funderar på att börja köpa på mig Axfood (i flera steg och har andra aktier också). Men tvekar pga nya konkurrenter typ Costco som nämns ovan. Kinnevik med sitt Mathem och last mile delivery https://www.kinnevik.com/our-investments/budbee kan bli en farlig konkurrent både till Ica och Axfood. Kinnevik verkar sadla om och bli en annat typ av bolag fokuserat på näthandel. Är konkurrens från Kinnevik något du tror är relevant och vad tror du om Kinneviks nya satsningar?

    Mvh/ LP

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena,
      Kinnevik är inte en konkurrent till ICA och Axfood och har ingenting att komma med. De är ingenting nu och jag är övertygad om att de inte heller kommer bli något. Beträffande Kinneviks nya satsningar så är jag inte så imponerad av dem. De har inget fantastiskt track record när det kommer till att göra bra business. För alla aktieägares skull hoppas jag dock att det blir en succe allt de tar sig för.

      Mvh petrusko

      Radera

Storebrand Global All Countries B - Global indexfond med cash utdelning

  Reklam: Inlägget innehåller reklamlänk till Avanza. Det har varit några vändor med den här fonden. Jag har bearbetat Avanza och fondbolage...