Fastställd utdelning i Xact OMXSB Utd


Den börshandlade indexfonden Xact OMXSB Utd har en utdelningspolicy att betala 3-4 procent av NAV i utdelning årligen. Ej sammankopplat med mottagna utdelningar alltså.
Idag meddelar man att de beslutat att i år dela ut 3,5 procent av NAV per den 11/6.

Just nu är NAV 447,72 kronor och om utdelningen baseras på dagens NAV skulle den alltså bli 15,67 kronor. Till den 11/6 hinner NAV ändra sig lite men sannolikt ingen stor skillnad. Förra året var utdelningen 18,27 kronor. En rejäl sänkning i år alltså men det är så fondens utdelning fungerar.

13/6 är X-datum.
19/6 är Pay-date.

Länk till Xact OMXSB Utd hos Avanza (affiliatelänk).

Info om affiliatelänkar.

6 kommentarer:

  1. Oj då, sänkt utdelning är aldrig roligt. Jag funderade ett tag på att plocka in denna fond i min portfölj, men struntar nog i det och köper hellre mer i Xact Högutdelande. Tack för infon Petrusko.
    /Stefan

    SvaraRadera
  2. Gäsp..Investera I ngt med kött o blod istället. Bör finnas ex antal för all del tråkiga bolag som ger 3,5 % direktavkastning.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena,
      Ja visst kan det vara en ide men du glömmer totalavkastningen. De där tråkiga bolagen du väljer kanske underpresterar kursmässigt mot index. Då ger de en sämre totalavkastning och är således en dålig investering.

      Mvh petrusko

      Radera
  3. Tjena P!

    Hur ser du på om man vill öka på sin DA i portföljen? Jag själv ligger tungt i Investor, Latour, Castellum och även Axfood. Känns tryggt, men samtidigt strävar jag givetvis mot en bra DA vilket tar mig ut på lite tunnare is. Har nu tankat en del I Handelsbanken då jag tycker kursen är attraktiv. Samtidigt ska jag vara ärlig om att jag inte riktigt vet vad jag gör, mer än att Handelsbanken är välskött bank med bra historik.

    Annat sätt är ju aktier som Telia, Nobina etc.. Men de branscherna känns mycket svängingare sämre historik osv.

    Hur tänker du när du vill ta in bolag med högre DA för att smörja portföljen. Är Handelsbanken klok? Axfood och Castellum tycker jag står för högt nu. Tacksam för Svar.

    // Oscar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena Oscar,
      Det är inte alltid så lätt att hitta investeringar som har hela grejen. Hög direktavkastning och övriga egenskaper man som investerare gillar. Handelsbanken kan vara värd en titt. De står dock för en del utmaningar med ökad konkurrens och digitalisering något de är lite nedpressade i kurs utav redan.

      I Sverige tycker jag det är svårt att hitta högavkastare som jag gillar. Jag tittar även i USA och Kanada där jag finner desto mer. I min portfölj har jag tex Brookfield Renewable Partners med över 6% direktavkastning.

      Mvh petrusko

      Radera

Storebrand Global All Countries B - Global indexfond med cash utdelning

  Reklam: Inlägget innehåller reklamlänk till Avanza. Det har varit några vändor med den här fonden. Jag har bearbetat Avanza och fondbolage...