Axfood - Nordea rekar sälj

Idag är Axfood ner på börsen som förvisso är ganska sur generellt sett idag men just Axfood backar extra mycket. Nordea har kommit med en säljrekommendation där de bla lyfter fram att en ökande onlineförsäljning kommer sänka lönsamheten. Riktkursen sätts till 135 kronor.

Nordea påpekar också att Axfood värderas till en premie jämfört med tex ICAs värdering. Premien är historiskt hög nu.

Jag säger inte emot att värderingen är hög, det är den. På kort sikt är det kanske inget bra köp men på lång sikt tror jag att Axfood är ett bra bolag i en väldiversifierad portfölj.

En annan nyhet som kan påverka Axfood är den om att Amazon startar samarbete i Paris med ett liknande bolag som Axfood.  Om/när de etablerar sig i Sverige så är just logistiken en stor utmaning där vi är få invånare utspridda på en stor yta. Kanske går de samma väg med en partner i Sverige där Axfood kan vara en möjlig sådan. Kanske kommer de och blir en ren konkurrent till Axfood.
Jag avfärdar inte hotet/risken men jag tror inte det är undergången för ICA och Axfood.

Axfoodaktien var nere strax under 136 kronor som lägst men har nu vänt upp till cirka 142 kronor vilket är "bara" cirka 3 procent ned.

10 kommentarer:

  1. Kul att gå in och kolla vilka som är största nettoköpare idag...

    /Mattias

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena Mattias,
      TAck för din kommentar. Ja det var faktiskt lite lustigt. Att Nordea/kunder via Nordea är största köpare idag.

      Mvh petrusko

      Radera
  2. tack för att du bringar klarhet i detta. Vid vilken nivå handlas aktien utan premie?

    Jag fångade ett gäng på 138 kr imorse = DA 5,0%, riktigt nöjd med det.

    / Erik

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena Erik,
      ICA handlas kring p/e 15 på föregående års vinst och sätter man samma multipel på Axfood så ger det en aktiekurs på dryga hundringen. Axfood brukar handlas till en högre värdering än ICA för att de presterar bättre än dem.

      Mvh petrusko

      Radera
  3. Och SVD Börsplus /Investtech anser att Axfood är en av 3 aktier att luta sig emot i börsoron. De två andra var Swedish Match och Castellum.
    https://www.svd.se/tre-aktier-att-luta-sig-mot-nar-borsen-skakar#sida-2

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena Tony,
      Tack för din kommentar. Ja det finns oftast två sidor på myntet.

      Mvh petrusko

      Radera
  4. Tycker analysen om att online försäljningen ökar och med det ökade kostnader inte är helt genomtänkt. Visst, onlineförsäljningen ökar men den stora kostnaden med den är egentligen hemleverans. Fler och fler väljer bort hemleverans och hämtar nu ut varorna i butiken, flexibiliteten tidsmässigt för mig som kund ökar samt att jag kan komplettera med det som jag missat. ICA har exempelvis drive through i ett x antal butiker, hos Willys kan du hämta ut i skåp osv. Finns många smarta lösningar som gör att du kan välja bort hemkörning idag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena Marcus,
      Tack för din kommentar och en mycket bra input.

      Mvh petrusko

      Radera
    2. Tack själv! Tittar man på tex Storbritannien som hållit på längre med e-handlad mat så sjunker andelen hemleveranser till förmån för upphämtning antingen i butik eller upphämtning på sk "pick-up points". Jag vågar påstå att trenden går mot att hämta själv.

      Radera
  5. Lite fundersam till analysen.

    Testade för första gången att e-handla hos Willys igår, men minskade marginaler bör också betyda lägre pris? Eller hur går tankarna där?

    Hämtade själv i deras skåp utanför butiken, och slapp således gå in i butiken och slapp parkera bland "alla andra".


    Ska jämföra priserna online och i butik men kan inte tänka mig att dom skiljer?
    Tycker också att jag var mindre prismedveten när jag handlade mat på nätet, i butik fysiskt jämför jag mer, samt att kassen o vagnen faktiskt blir tyngre och tyngre. Och se på fan jag köpte för 900kr igår, vanlig handel brukar vara ca 5-600. Visst nu är det påsk också så jämförelsen haltar. Poängen här är att jag undrar om e-handel och liknande gör att vi handlar mer istället för mindre, och också underlättar logistiken för Willys etc.

    Lidl, Netto osv känns inte som något direkt hot för Willys, Ica och Citygross. Inte direkt samma målgrupp.

    Hälsningar
    Andreas

    SvaraRadera

Kort om optionsstrategin i JGPI

  Reklam: Inlägget innehåller reklamlänk till Avanza. I slutet av 2023 lanserade JPMorgan en börshandlad fond med global inriktning och en o...