Senaste köpen och Handelsbanken rapport


God morgon kamrater. Ny dag och nya möjligheter, jag är verkligen på toppenhumör som jag tänker mig speglas av den fina bilden jag valt för detta inlägg. Bilden tänker jag porträtterar glädje.
 Igår köpte jag mer Investor och en liten sudd Avanza Zero för "växelpengar" som blev över och jag köpte även mer i Johnson & Johnson som kom med en stark rapport igår. Länk till mitt inlägg om JNJ rapport. Bara dessa saker gör mig glad men denna dagen har kickstartat med en stark rapport från Handelsbanken.  Bankens resultat osv kom in över förväntan och deras kapitalisering ser ut att landa en god bit över sitt övre mål. Handelsbanken säger att en kalibrering av kapitaliseringen ligger i korten.

En kalibrering, ja med det menar de att kapital skall skiftas ut till ägarna på ett eller annat sätt. Förvisso har bolaget mandat att återköpa aktier men det lägger jag ingen vikt till. Handelsbanken har en historik men framförallt en storägare i Fredrik Lundberg som föredrar cash utdelning. Jag tror på extrautdelning om det blir en "kalibrering".
 Nyligen dubblade jag mitt innehav i Handelsbanken då värderingen är attraktiv och mycket pekade på en utdelning om bortåt 6 kronor som lägst till våren. Innan extrautdelning låg så här på bordet räknade jag med minst 6 kronor och nu är det inte otänkbart att den totala utdelningen i Handelsbanken till våren blir ännu större.

Jag äger Handelsbanken för det är den finansiellt starkaste banken i Europa och för att de har en försiktig riskprofil. På kort sikt kan andra banker ha bättre potential men jag är långsiktig och då är det angenämt att äga den bästa banken.

2 kommentarer:

  1. Ja, en extrautdelning är både trolig och välkommen. Det var lite trist när den uteblev i våras.

    SvaraRadera
  2. Ja, precis, dela ut pengar nu, låg riskprofil? En sak vet jag med säkerhet, vi är definitivt närmare en konjunkturtopp än en botten. Rent soliditetsmässigt (inkl enbart riktigt kapital) finns den numera ingen bank med låg riskprofil.
    Mvh https://investera-pengar.blogspot.se/

    SvaraRadera

Kort om optionsstrategin i JGPI

  Reklam: Inlägget innehåller reklamlänk till Avanza. I slutet av 2023 lanserade JPMorgan en börshandlad fond med global inriktning och en o...