Volati rapport kvartal 1 2017



I videon ovan kommenterar VD kvartalet och berättar lite om verksamheten. Jag uppskattar verkligen de här videosarna som Volati gör i samband med rapporter. Det är ett bra och trevligt sätt för oss aktieägare att hålla oss uppdaterade samt känna tillhörighet med bolaget och VD.

Rapporten är okej men inte inte riktigt vad man förväntar sig från Volati som presterat urstarkt historiskt. Det är ju synd att klaga på en lönsamhetstillväxt om 10 procent och en omsättningstillväxt om dryga 12 procent men hey, Volati har skämt bort oss.
Fatta mig rätt, Volati presterar bra, det är en bra rapport men jag hade inte blivit det minsta förvånad om den kom in betydligt starkare.
Att redovisad vinst per aktie stiger kraftigt beror på att de efter nyemissionen är skuldfria och inte längre betalar räntor på lån. Den underliggande verksamheten presterar som sagt en lönsamhetstillväxt om 10 procent.

Avkastning på eget kapital landar på 17,5 procent och det tycker jag är riktigt bra med tanke på att de är skuldfria och har förvärvsutrymme. Det här nyckeltalet fungerar ju så att om de investerar mer så boostar de avkastningen på eget kapital.

Mycket positivt att höra att alla verksamheter går bra till jättebra, inga surdegar där inte.

Så här strax efter börsöppning är aktien ned knappt 1 procent medan börsen i övrigt backar 0,2 procent. Ett ljummet mottagande kan man säga.

6 kommentarer:

  1. Hej Petrusko!

    Har en fråga till dig, men ville bara säga innan att du fått mig att bli superintresserad av aktier, och hoppas en vacker dag få en lika fin utdelningsmaskin som du!

    Så frågan: jag investerar i dagsläget i företag där jag ser en hög utdelningstillväxt, men märker att det finns många (bl.a. du) som sitter på mycket preffar. Vad är fördelarna/nackdelarna med preferensaktier?

    Allt gott!
    S

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena S,
      tack för din kommentar och kul att jag inspirerat dig. PReffar är egentligen ett himla otyg. Värdet på preffen är i bästa fall oförändrat på sikt men med tanke på ränteläget nu och att det förmodat stiger framöver kan värdet på preffar mycket väl vara betydligt lägre framöver. Skulle inflationen ta ordentlig fart är dessutom utdelningen en mindre tröst eftersom den då snabbt ger mycket mindre "valuta" för pengarna. Om du tidigare kunde köpa en barkis för utdelningen kanske du efter kraftig inflation bara har råd att köpa en halv.

      Bolag med stadig utdelningstillväxt är det bästa på lång sikt. Dels en sorts inflationsskydd men mer därtill. Många fina bolag har växt sin utdelning betydligt snabbare än inflationen. Det går ju hand i hand, med högre inflation snurrar företagen på i ett högre tempo.

      Jag använder preffar dels för att mitt kapital är för litet men också för att sänka risken en aning. Jag är en riktig fegis.

      Mvh petrusko

      Radera
  2. Kan inte annat än hålla med.

    Videos som dessa är något som alla kan förstå utan att vara insatt i bolaget. Tycker att alla bolag borde göra sådana.

    SvaraRadera
  3. Hej! Ja det var riktigt trevlig liten video, fick igår "voaltis lilla röda". Känns som att detta aktiebolag verkligen vill bli en småsparar aktie. Var ju lite halvsur på ipo:n över liten tilldelning, men annars tycker jag företaget sköter sig mycket bra gentemot små ägarna.

    Mvh JFG

    SvaraRadera
  4. Hej Petrusko,
    Tänkte höra med dig vad du har för planer angående om Sagax inlösningserbjudande, eftersom jag märker att du själv äger Sagax Pref.

    SvaraRadera
  5. Hej,
    Vad för likheter finns mellan sdiptech pref, är det ett intressant komplement till volati pref eller bra överhuvudtaget?

    SvaraRadera

Storebrand Global All Countries B - Global indexfond med cash utdelning

  Reklam: Inlägget innehåller reklamlänk till Avanza. Det har varit några vändor med den här fonden. Jag har bearbetat Avanza och fondbolage...