Spiltan ETF if you build it they will come!

Japp, first thing first låt mig basunera ut vilket fantastiskt fondbolag Spiltan är. De har ett bra mindset med fokus på låga avgifter och småspararens bästa. Spiltan har skapat en mycket bra och omåttligt populär fond i sin Spiltan Aktiefond Investmentbolag.

Here it goes: Spiltan borde skapa en ETF med liknande inriktning. En ETF med de stora fina investmentbolagen. En fördel med att skapa en ETF av den är att man kan köpa den hos alla banker/mäklare som erbjuder aktiehandel. Spiltan är ej beroende av att teckna avtal för att sälja sin fond och ge bort en del i kickback. Spararen får möjlighet att köpa och sälja på sekunden om så önskas.

Framförallt kan Spiltan betala kontant utdelning i en ETF. Detta öppnar dörren inte bara för de som gillar utdelning utan för stort institutionellt kapital som kräver utdelning. För stiftelser osv kan det vara ett krav att en placering skall ge ränta/utdelning. Det finns ett väldigt stort kapital i Sverige som förvaltas på detta vis. Här snackar vi långsiktiga buy and hold ägare på riktigt! Ägare som sitter med sina Spiltan ETF år ut och in och cashar in utdelningen.

Jag är övertygad om att en sådan här ETF skulle bli mycket populär. Om de skapar den så kommer investerarna!

5 kommentarer:

  1. Håller med att det skulle bli populärt. Ska du åka på Ratos kapitalmarknadsdag förresten? Per

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena Per,
      Tack för din kommentar. Jag hade planerat åka på Ratos dag och är jättesugen men det ser ut som att en annan grej i kalendern inte går att flytta. Jag arbetar på en lösning men det ser dystert ut.

      Mvh petrusko

      Radera
  2. Jag har pratat med Spiltan om detta tidigare, men det verkar vara lite andra krav för detta, och de verkar inte riktigt ha rätt förutsättningar för att arbeta med ETFer. Enligt dem själva iaf. För jag hade också gärna velat se ETFer från dem.

    SvaraRadera
  3. ETF tradas en hel del, jag tror knappast Spiltan är intresserade av att förstöra avkastningen på det viset. Mvh http://investera-pengar.blogspot.se/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena Investeraren,
      SPiltan behöver inte vara köparen av en ETF på samma vis som om någon säljer en vanlig fond. SÅ sett är det snarare en fördel med en ETF där de istället kan säljas till andra investerare.

      Mvh petrusko

      Radera

Storebrand Global All Countries B - Global indexfond med cash utdelning

  Reklam: Inlägget innehåller reklamlänk till Avanza. Det har varit några vändor med den här fonden. Jag har bearbetat Avanza och fondbolage...