Mitt senaste aktieköp

I veckan tog jag in ett nytt innehav, på sätt och vis inte nytt då jag ägde deras preff sedan tidigare men det är ju inte samma sak. Medan min fru laddade ned en app för att pynta parkering passade jag på att göra aktieaffär via min telefon. När fru petrusko fixat parkeringsavgiften fick hon höra en lång utläggning om det här bolaget jag just köpt. Säkert jättekul för henne att lyssna på.. Not! men hon är van.

Jag har köp Volati stamaktie. Den noterades i höstas men jag avvaktade för att få svart på vitt hur utdelningen skulle bli. Att de presterar bra visste jag sedan tidigare eftersom jag följt dem en tid då jag äger preffen. Direktavkastningen är superlåg, närapå obefintlig och det har gjort att jag ratat aktien. Jag tror att Volati kommer prestera bra även i framtiden och jag har stort förtroende för bolagets ledning och storägare. Ett typexempel på ett bolag man vill engagera sig i och äga på mycket lång sikt, om det inte vore för den jättelåga direktavkastningen.

Under bilturen inför den där parkeringen jag nämnde ovan så klurade jag kring det här och löste det en gång för alla. Det gnagde mig att direktavkastningen i Volati är så låg och att jag ratade aktien, att jag inte skulle investera i den trots att jag tror starkt på den. Well, jag bestämde mig för att handla den i par. Den här strategin har jag skrivit om tidigare; Länk till inlägget.
Jag kommer köpa Volati stamaktie ihop med preferensaktien så att snittet ger en direktavkastning jag kan acceptera. Kurstillväxten i stamaktien kommer ju på sikt boosta totalavkastningen medan utdelningen sakta men säkert kan tänkas stiga; med betoning på sakta eftersom den växer från så låg nivå.

Läs mer: Länk till Volati hos Avanza (affiliatelänk)

Läs mer: Länk till mitt inlägg om Volatis rapport häromdagen.

2 kommentarer:

  1. Hej Petrusko, jag valde ett annat nytillskott på börsen, Ahlsell, med ungefär samma problematik - en försumbar utdelning och med osäkra förhoppningar om framtida kurs- och utdelningshöjningar. Framtiden får utvisa vem som hoppat på rätt häst, kanske bägge blir vinnare...

    SvaraRadera
  2. Har du stamaktien på ett isk konto?

    SvaraRadera

Storebrand Global All Countries B - Global indexfond med cash utdelning

  Reklam: Inlägget innehåller reklamlänk till Avanza. Det har varit några vändor med den här fonden. Jag har bearbetat Avanza och fondbolage...