Elon Musk - Tesla, SpaceX och mer. Sponsrat av Storytel

Jag fick tips om den här boken på twitter, ett par förnuftiga grabbar menade på att den här boken borde man lyssna på den är jättebra. De målade upp boken som en bra och informativ berättelse om Musk och Tesla bla.
Den här boken kom ut 2016 och det tycker jag är närapå rykande färskt. Ungefär 15h30 min tar det att lyssna till den och nu skall ni få höra mina tankar.

Wow, vilken bok säger jag bara! Det är en otrolig och fascinerande berättelse om Musk, hans liv och bolagen han ägt och äger. Han har ett imponerande driv och känsla för saker och ting, tex vad konsumenter kommer gilla. Innan jag lyssnade på den här boken var jag inte värst imponerad av Musk och på vissa plan är jag det fortsatt inte men på några punkter har jag ändrat uppfattning.
Bolag som jag trodde han grundat har han snarare köpt in sig i och tvingat bort grundaren, Tesla är ett exempel på ett sådant förfarande. Han är den sämsta ledaren som finns på denna jord förmodligen. Personalen behandlar han som skit, kör slut på dem och ger dem sparken. På en julfest fick några av hans anställda en utskällning i över en timma medan fruarna satt utanför och väntade/tittade på. I princip ingen som någonsin jobbat med Musk tycker om honom, douchebag deluxe. Han är en riktig rufflare och ljuger notoriskt, hittar på och säger saker enbart för att få igenom det han vill, finansiering/nyemission tex.

Även om han verkar vara en riktig skitstövel så imponerar Musk med sitt driv och allt han skapat. Han är en sann visionär och har tagit fram banbrytande teknik och tankar.  Jag tror att alla kan uppskatta den här boken, det är en makalös story. Själv hade jag inget intresse av Tesla, Musk och hans bolag sedan tidigare men jag uppskattade verkligen den här boken. Boken är på svenska!

Över 15 timmar lång och högst intressant rakt igenom. Jag har lyssnat på gymmet, i soffan, på cykeln, på promenaden och i sängen. Jag somnade ifrån boken vid ett tillfälle varpå den spelade flera timmar till slutet men det gick hyggligt smidigt att leta fram ungefär var jag var i lyssnandet igen.

Boken lyssnade jag på via Storytel som sponsrar det här inlägget. Via den här länken får du en bra deal med Storytel fritt i 30 dagar och kan komma igång och lyssna direkt.

14 kommentarer:

  1. Hehe läste precis ut boken idag på jobbet, håller med dig om att han inte var den trevligaste chefen som vandrat i ett par skor, men det tror jag har mycket med hans uppfostran att göra. Hade också fått intrycket att han grundade/startade Paypal, tesla m.m , men som dom skriver i boken har han snarare köpt in sig i bolagen.

    Anyway, älskar Tesla,Space X, Solarcity för deras produkter så då får man väl tåla att dom leds av mini-hitler =)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena Mcdonkey,
      hehe, mini-hitler var en lustig men passande beskrivning på något sätt =) Ja, det ligger nog en del i det du säger, hans uppväxt verkar ha varit riktigt tuff.

      Mvh petrusko

      Radera
  2. Har lyssnat på denna bok och just nu lyssnar jag på boken om Steve Jobs. Det som slår mig är deras likhet. Som du säger dåligt ledarskap med otroligt starkt driv. Så frågan är hur långt kommer Elons företag att komma?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena Wicke,
      tack för din kommentar. Ja Steve Jobs var speciell han också, jag får se till att lyssna på boken om honom med.

      Mvh petrusko

      Radera
    2. Om du även väljer att lyssna/läsa boken om Jeff Bezos (The everything store) så blir mönstret ännu tydligare...

      Mvh Mattias

      Radera
  3. Alltså Musk har fascinerat mig länge men det skulle vara grymt spännande att lära sig mer. Var det inte han som vill bebygga mars också? :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena KTM,
      Haha, ja precis han är fast beslutad att han skall bebygga mars och det är målet med bolaget SpaceX.

      Mvh petrusko

      Radera
    2. Ganska galet ändå.

      Å andra sidan trodde allmänheten att google var galna när de för många år sedan gick ut med teorin bakom sitt projekt Google Earth där du skulle kunna traversera genom gatorna i städer och titta runt i byar och längs vägar. Idag är det verklighet.

      För några år sedan var det här med självkörande bilar en helt sjuk tanke men idag verkar det smälta in mer och mer i människors hjärnor.

      Men mars... ja vi får se :)

      Radera
  4. Jag har precis också läst boken och kan bara hålla med om att den är väldigt intressant. Stämmer att han har köpt in sig i både Tesla och Solarcity, men hans medverkan verkar varit helt avgörande för att företagen har utvecklats och inte slutat som små hobbyprojekt. Min bild av Elons personlighet är inte fullt så negativ. Visst gör hans otroliga driv att han kör slut på många av sina medarbetare och han verkar inte ha tålamod med misslyckande. Utanför familj och närmsta vänner verkar han inte bry sig så mycket om enskilda individer. Att han skulle medvetet ljuga eller vara elak läser jag inte in i boken. Han verkar helt uppslukad av sitt övergripande mål kring människosynens överlevnad och spridning till andra planeter.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena Daniel,
      Ja han verkar fast beslutad att bebygga andra planeter. Jag är glad jag lyssnade på boken, var skeptisk till Musk innan men nu är jag väldigt fascinerad.

      Mvh petrusko

      Radera
  5. Har du använt Degiro, petrusko? Ser at från och med den 1 juni 2016 kommer DEGIRO att erbjuda courtagefri handel på Stockholmsbörsen, till alla sina svenska kunder som har mindre än 1,000,000 kr i samlat sparande. Med fri handel i 700 ETF: er och låga priser annars verkar deras erbjudande att vara mycket bra nu.

    https://www.degiro.se/priser/courtagefri-handel.html

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha lite väl uppenbart att du är en av Degiros säljare.

      Radera
  6. Tröttsamt när bra bloggar transformeras till en reklampelare. Sälj inte dig till sånt här, skriv kvalitativa inlägg utan vinstintresse istället.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena Anonym,
      Tack för din kommentar. Jag tänker att du antingen inte förstått mitt inlägg och det jag gör eller så vill du bara trolla. Jag konsumerar ett stort antal böcker och skriver om dem oavsett. Storytel pyntar en slant för att sponsra dessa inlägg och få ha med sitt erbjudande.

      Mitt inlägg är det samma oavsett och jag vore ju korkad om jag tackade nej till pengarna. Dessutom får mina läsare ett riktigt schysst erbjudande. Jag är jätteglad för det här samarbetet. Jag fortsätter göra det jag gillar, jag får cash för det och mina läsare får en riktigt bra deal på Storytel.

      Mvh petrusko

      Radera

Storebrand Global All Countries B - Global indexfond med cash utdelning

  Reklam: Inlägget innehåller reklamlänk till Avanza. Det har varit några vändor med den här fonden. Jag har bearbetat Avanza och fondbolage...