Hemfosa vill sänka risken

Idag läser jag att Hemfosa överväger att sälja sina lager och kontorsfastigheter vilket är fastighetstyper med högre risk än de samhällsfastigheter de fokuserar på. Det är högre avkastning på en lagerfastighet men kassaflöde och värdet på fastigheten är inte alls stadigt och pålitligt som tex en skola.
Vi kan ta Gymgrossistens förra centrallager som exempel (jag återkommer ofta till det) Bolaget lämnade för; ja tiden går men minst 5 år sedan tror jag det är nu. Precis nyligen blev en liten del av fastigheten uthyrd, resten står fortfarande tom och har så gjort sedan Gymgrossisten lämnade. Den nya hyresgästens verksamhet är att ta inträde för att folk skall gå in och hoppa studsmatta. Jag bara gissar att det här är en hyresgäst man inte fått topphyra utav.

Det här är ett specifikt case men exakt så här kan det vara med den typen av fastigheter och det är den risken som gör att avkastningen är högre när man väl har en hyregäst.

Jag ser positivt på det här och hoppas det blir verklighet på ett eller annat sätt. Att Hemfosa inte längre äger den här typen av fastighet sänker riskbilden markant i bolaget.

Läs mer: Mitt inlägg om Wallenstam som har lägre risk i fastigheterna och lägre belåningsgrad.

Läs mer: Länk till Hemfosa hos Avanza (affiliatelänk)

4 kommentarer:

  1. Hej Petrusko

    Jag äger gärna lite lager i min fastighetsportfölj men då föredrar jag att köpa bolag som specifikt inriktar sig på det för då kan jag själv välja hur mycket risk jag vill ta i det segmentet. Just där har jag valt STAG.

    Därför tycker även jag att det här är toppen. Speciellt som Sverige är en relativt liten marknad och givet storleken ökar risken ytterligare på lagerdelen och Hemfosa köper jag nästan uteslutande för samhällsfastigheternas skull. Bra bolag som blir ännu bättre.

    Mvh
    Att Välja Lycka

    SvaraRadera
  2. Hej Petrusko,
    Jag äger både preferens och stam i Hemfosa. Tror nog detta kan vara en bra linje att gå. Har som du kanske lite stor vikt av fastigheter då jag även är ganska tungt viktad i Akelius.

    En annan fråga gällande fastigheter och som jag såg lite info om nu på morgonen är vad du tror/tycker om den nya ETF'n Catella lanserar? Den heter Catella Property Income 2017 och har en startkurs på 103:-. De kommer ha kvartalsvis utdelning mellan 6-8%.

    Tror du detta kan vara något att teckna sig för?

    Tusen tack för en intressant blog och hoppas du får en härlig Onsdag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena Malte,
      Den där Catella fonden har jag tittat snabbt på men finner den ointressant pga fokus på handelsfastigheter. Det gillar jag inte och passar.

      Mvh petrusko

      Radera
  3. Jag vet inte om Hemfösa långsiktigt vill sänka risken. Jag var på Hemfösas årsstämma förra veckan och VD'n presenterade massa siffor om bolaget bl.a. eget kapital var 42% och således belåningen 58%. Samtidigt som han presenterade tillade han, det är historiskt set mycket låga siffror. Jag har aldrig tidigare jobbat på ett fastighetsbolag med så låg belåning. Jag är van ligga någonstans mellan 70-90%. Uttalandet kan tolkas som att Hemfösa kommer att öka sin belåning om rätt köptillfälle ges.

    Trevlig Helg till Dig och hela Din familj.

    //Krusse

    SvaraRadera

Storebrand Global All Countries B - Global indexfond med cash utdelning

  Reklam: Inlägget innehåller reklamlänk till Avanza. Det har varit några vändor med den här fonden. Jag har bearbetat Avanza och fondbolage...