Vägen till din första miljon. Sponsrat av Storytel


Jag läste en intervju av Anna Svahn som tillsammans med Isabella Löwengrip grundat facebookgruppen Economista - Kvinnor som gillar aktier och privatekonomi. I intervjun nämner Anna att hon fått stor inspiration av boken "Vägen till din första miljon". Intressant tyckte jag och kollade att den finns hos Storytel. På med träningskläderna och hörlurarna och iväg till gymmet. Boken är på 4h 30 min och större delen av den lyssnade jag medan jag gymmade.

Författaren Tobias Schildfat kan jag inte dra mig till minnes att jag hört om förut och utefter det han nämner om sig själv i boken plingar det inga klockor.

Vägen till din första miljon är otroligt pedagogisk och man märker att författaren har ett brinnande intresse för ämnet. Han förklarar en avancerad sak som optioner lätt som en plätt genom att använda ärtodling som exempel. I sin ungdom arbetade han nämligen på ärtfabriken. Boken går igenom privatekonomiska saker som att spara och slösa och man får flera riktigt bra tips på saker man skall undvika; Fond i fond tex. Jag gillar särskilt att man i boken får en grundlig föreläsning om investmentbolagens förträfflighet. Det är mycket sunt förnuft och bra råd i den här boken. Råden om att läsa årsredovisningar och hur alla kan göra det gillar jag extra mycket. Många saker tycker jag och tänker likadant som författaren, jag gillar den här Tobias Schildfat =)
Boken är högst läsvärd för alla med intresse för investeringar men extra superbra för unga. Kan man som ung ta till sig infon och tankesättet från den här boken är man mer eller mindre garanterad ett riktigt sunt spar på lång sikt.

Boken lyssnade jag på via Storytel som sponsrar det här inlägget. Via den här länken får du en bra deal med Storytel fritt i 30 dagar och kan komma igång och lyssna direkt.

19 kommentarer:

  1. Så intressant! Har precis börjat lyssna på boken via Storytel :)
    Fantastisk än så länge. Tycker speciellt om hur det pratar om förhandlingar och att vi svenskar faktiskt är riktigt dåliga på det. Kanske nödvändigtvis inte dåliga, men vi väljer oftast att Inte förhandla.

    Tack för tipset i alla fall.

    SvaraRadera
  2. Köpte boken för några månader sedan och måste bara säga att jag blev besviken. Inget nytt under solen här, utan mest sunt förnuft som du nämnde här i inlägget. Men att sälja böcker är ju också ett bra sätt att bli rik :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Som du säger blir det mycket sunt förnuft. Men jag tycker att om man analyserar områdena som nämns i boken så kommer man själv på väldigt mycket intressant. Gammal fakta behöver inte vara dålig fakta :)

      Radera
  3. Jag köpte Ratos på hans inrådan. Gissa hur det gick?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena Lasse,
      Lustigt att du säger så för i boken tar han ju upp det här med att småsparare gärna vill skylla misslyckade placeringar på andra. Det är du själv som ansvarar för dina placeringar. Att köpa på ett råd sådär skall man aldrig göra då är man helt fel ute, du skall köpa baserat på din egna uppfattning.

      Mvh petrusko

      Radera
    2. Jag vet inte riktigt hur du lyckas tolka hans omnämnande av Ratos som ett "köpråd".

      Radera
    3. Lasse,

      Det skall du inte skämmas över att du gjorde. Ratos var väldigt omtalat vid denna tidpunkt. ALLA skulle ha aktien i portföljen. Nu har ALLA sålt aktien. Ärtfabriken är nedlagd. Själv har jag gjort iakttagelsen att många när ett stort intresse för Investor. Försäkringsbolag när många en nästan sjuklig böjelse för. Varje fall just nu.

      Med vänlig hälsning

      Lars

      Radera
  4. Första boken jag läste innan jag kom igång med aktiehandel på allvar, kan starkt rekommendera denna bok :)

    SvaraRadera
  5. Värt att notera att boken är ca: 10 år gammal. Det som är vardagsmat idag var nog ganska unikt då.

    SvaraRadera
    Svar
    1. För oss som redan är intresserade, absolut. Alla andra har ingen aning.

      Fler i samma stil är "Så här kan alla svenskar bli miljonärer" och "Warren Buffet Speaks".

      Riktigt bra, och oumbärligt för dom som är helt nya.
      Men det viktigaste att lära sig är att ha en långsiktig syn på det här med aktiehandel och att hålla sig till stora bolag/index...tråkigt men effektivt.

      Det övriga lämnar jag åt proffsen/dom som faktiskt kan daytrada eller/och värdera bolag.

      /Andreas

      Radera
  6. 10 år är kanske en överdrift men väl 5 år.

    SvaraRadera
  7. Läste boken för 6 år sen.
    Gav mig mycket inspiration och nytta.
    Dett fanns inte så mycket bloggar och läsa på den tiden.
    Dock känns boken inte lika aktuell i dagens läge.
    För nybörjare kan den ändå vara bra och läsa

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena,
      Kul att du gillade boken. Jag tycker dock det är högst tidlösa råd man får i boken. Ärtfabriken han nämner är nedlagd och Ratos som var hans största innehav har inte gått värst bra. ISK tillkom strax efter boken kom ut och det saknar den ju men den infon kan man ta till sig ändå.

      Mvh petrusko

      Radera
  8. Jag som är helt ny med sparande och ekonomi. Är den en passande bok att komma igång med?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Gabriella,
      Ja absolut, den här är toppen för den som är helt ny. Lätt att förstå och mycket bra råd för den som vill komma igång.

      Mvh petrusko

      Radera
  9. Schildfat är polare med Rika-Tillsammans Jan Bolmesson och det märks ju att de har samma filosofi och nog har upptäckt sparande/investerande tillsammans en gång i tiden.

    SvaraRadera
  10. Haha ja alla var sina olika metaforer när det gäller utdelningsinvestering. Själv kör Snålgrisen med sin odling av äppelträd och äpplen. Det är tillräckligt pedagogiskt även för Fru Snålgris... ;)

    SvaraRadera
  11. Amen. Kom med något nytt! Lyssnade på boken för många år sedan.

    SvaraRadera
  12. Hej,

    Denna bok, samt boken skriven av Per H Börjesson var de första böckerna jag läste och fick upp mitt intresse för sparandet i Aktier, båda är väldigt lättlästa och lätta att ta till sig.

    Rekomenderar absolut Vägen till din första miljon och Så här kan alla svenskar bli miljonärer!

    Mvh
    Mikael

    SvaraRadera

Storebrand Global All Countries B - Global indexfond med cash utdelning

  Reklam: Inlägget innehåller reklamlänk till Avanza. Det har varit några vändor med den här fonden. Jag har bearbetat Avanza och fondbolage...