Gå din egen väg!

Om jag vore en trader skulle jag förmodligen vara en helt unik sådan. Andra traders skulle titta och tänka att det är en speciell filur den där petrusko. Jag skulle gå min egen väg.

Gå din egen väg! Det är poängen med det här inlägget laddat av floskler. Nu är ju inte jag en trader utan jag kallar mig oftast utdelningsinvesterare. Jag har gått min egen väg for better and for worse. Mitt fokus på utdelningsaktier har jag haft kring 20 år och ibland har det varit väldigt tomt på min läktare och ibland har jag desto fler kamrater som gör något liknande.

Jag går min egen väg och investerar en del i fixed income, ett tillgångsslag som jag gillar av flera anledningar varav en är att det är mer digitalt "grått eller vitt" än vanliga aktier. Jag har lättare att förstå fixed income. Jag investerar i bra bolag med fin historik och god utdelning. USA och nordiska börserna är min spelplan. Jag gillar fastighetsbolag av liknande anledning som jag gillar fixed income; jag förstår dem bättre än övriga bolag. Jag har accepterat det faktum att de flesta av oss inte lyckas slå index på lång sikt varpå jag omfamnat indexinvesteringar.

Inte så himla speciellt kanske men det finns naturligtvis mer delar i vem jag är. Jag föredrar dock att hålla inläggen korta och snabblästa så jag klipper där och fäjdar ut till:
Det här är min väg, jag har hittat den och jag har valt den. Man kanske tar ett snedsteg då och då men man går sin egen väg och undviker andras fotspår. Med fördel kan man titta på andras fotspår och bearbeta den informationen men man går sin egen väg.

Börsen är så enkel och samtidigt så komplex, det finns inte ETT rätt sätt att förhålla sig till börsen utan det finns massvis med strategier som fungerar. Det viktiga är att man arbetar fram en strategi som passar just dig.

Fila på din strategi och gå din egen väg.

Jag kommer inte bli en trader men om jag vore en sådan hade jag kanske träjdat i preffar.

Läs mer: Så här kan alla svenskar bli miljonärer.

4 kommentarer:

  1. Harry Gustafsson30 maj, 2017 10:29

    ...och inte att förglömma hävstångsprodukterna. Väldigt trevligt tills första smällen kommer. Då har man lärt sig läxan. Men man (jag) måste lära sig den hårda vägen.

    SvaraRadera
  2. Hej
    Vad tycker du om http://www.estea.se/
    Länk till avanza https://www.avanza.se/obligationer/om-obligationen.html/572908/estea-kapbevis3

    SvaraRadera
  3. Själv är jag långsiktig investerare, och samtidigt har jag en mer kortsiktigt inriktad tradingportfölj. Jag ser nämligen ingen fördel alls med att begränsa mig enbart till det ena eller det andra. Multi-strategy är det som gäller för min del helt enkelt. Mvh http://investera-pengar.blogspot.se/

    SvaraRadera
  4. Hej Petrusko,

    Jag passade på att fylla med Reality Income(O) på 55$ och tackar för tipset tidigare i vår!

    SvaraRadera

Storebrand Global All Countries B - Global indexfond med cash utdelning

  Reklam: Inlägget innehåller reklamlänk till Avanza. Det har varit några vändor med den här fonden. Jag har bearbetat Avanza och fondbolage...