Här sitter jag och funderar på Ratos

Inlägget innehåller affiliatelänkar.
Hello, äntligen måndag! Jag var rejält trött i morse varpå jag faktiskt lade mig och sov en stund här på förmiddagen efter jag skickat iväg barnen osv.
Nu sitter jag här vid datorn och är inte sovatrött men aningen seg som man kan vara efter man vilat.
Ja ja, nog om det.

Nu sitter jag alltså här vid datorn och för stunden roar jag mig med att titta på Ratos. Det jag spanar på är främst deras rörelseresultat, även kallat operativ EBITA. Resultat före ränta, skatt och avskrivningar.
Att jag tittar på just detta är för jag vill se vad de underliggande bolagen genererar för vinster att använda till utdelning och fundera kring hur framtida utdelning kan tänkas se ut.

Ratos sänkte ju utdelningen i våras och förvisso vore det fullkomligt galet om de sänker den igen de kommande åren, snacka om att skjuta sig i foten. Men man ska ju inte ta något för givet. Att sänka utdelningen är ett mycket negativt tecken och det drar sig ett bolag för. När man då som Ratos precis tvingats sänka utdelningen så gör man det ju "en gång för alla". Man gör det riktigt om man säger så. Att sänka den för att året därefter behöva sänka ännu en gång är en så fet inkompetensförklaring att det är mycket osannolikt.

Utdelningen nästa vår torde bli minst 2 spänn men hur verkar det med tillväxt? Vi investerare vill ju helst att utdelningen stiger sakta men stadigt över tiden, hur ser det där ut för Ratos? Vi kastar backspegeln i sjön och blickar framåt, jag vill tro att de här två kronorna är vändpunkten och att vi härifrån är på rätt väg. Rätt väg är stadigt stigande utdelning. Länk till Ratos hos Avanza (affilliatelänk).

Jag läser vidare på Ratos och väntar på svar på ett mail jag skickat till dem.


9 kommentarer:

  1. Går i samma tankar och funderar på att ta en liten bevakningsposition. Vill gärna ha lite renodlat onoterat i portföljen och det känns som dom gått igenom ett stålbad senaste året för att komma tillbaka starkare. Per

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena Per,
      Ja de gar gjort förändringar mrn än så länge har de allt kvar att bevisa.

      Mvh petrusko

      Radera
  2. Fick mig ett litet skratt. Fördelen med att vara fri, att kunna ta sig en tupplur när lusten faller på. Säkert bra för hälsan!
    Intressant inlägg om Ratos, inväntar uppfölljning!
    /Kalle kula

    SvaraRadera
  3. Vad är en bevakningsposition? Antingen tror man väl på företaget eller inte?

    SvaraRadera
  4. För egen del väntar jag hellre - med risk att minska en ev första uppgångsfas - tills dess att de visar vinst samt en ny tydlig, långsiktig strategi. I mina ögon är de långt ifrån där än och fornstora dagar känns väääldigt långt borta. Sålde hela mitt innehav för ca 1 år sedan och kommer inte att låta dem förvalta mitt kapital före de visar kvalitet i sitt arbete. Hälsar Lars D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Lars,
      Jag vill ha mer på fötterna också. Just nu har Ratos fortfarande allt att bevisa.

      Mvh petrusko

      Radera
  5. Ser fram emot svaret Petrusko....

    SvaraRadera
  6. Hallå, när dom köpte Plantagen (vilket skräp för ett investmentbolag) & sålde Nebula så återgår dom till gammal strategi... Ratos behöver förändring för att bolaget ska börja göra fina vinster igen och någon förändring har vi inte sett än från den nya VD:n.

    // hage_cashman (Twitter)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hello,
      Jag hoppas på köttig info på kapitalmarknadsdagen. De behöver verkligen övertyga och en intetsägande kap markdag är dödsspiken i kistan IMO.

      Mvh petrusko

      Radera

Storebrand Global All Countries B - Global indexfond med cash utdelning

  Reklam: Inlägget innehåller reklamlänk till Avanza. Det har varit några vändor med den här fonden. Jag har bearbetat Avanza och fondbolage...