Mina senaste affärer. Ökat i Realty Income och sålt 100% av två innehav

Inlägget innehåller affiliatelänkar
Under 2016 sålde jag faktiskt en del av bolaget jag gillar och tror så mycket på. Kring $70 och en hög dollar dessutom resonerade jag att det var ett ok läge att ta hem en del av en rejäl vinst. Planen var inte att sälja för att senare köpa åter utan för stunden kändes det helt ok att ta hem en del av vinsten men ändå behålla en hygglig stek i bolaget.
Igår sålde jag hela innehavet i ETF:erna PCN från Pimco och SDIV från Global X. Inga vidare värdeskapare på lång sikt men de blev riktigt bra placeringar för min del tack vare bra tajming med kurs och delvis dollarn.

Idag slog jag så till och köpte Realty Income för hela slanten kring $58,15 per aktie. Aktien har backat en del på sistone i spåren av att hela sektorn pressas, det gäller svenska såväl som amerikanska fastighetsbolag. Idag backar Realty Income kring 3 procent och det satt ju fint för mig som köpare. Jag tror inte att kurspressen i fastighetssektorn är över ännu utan det kan eventuellt backa mer. Jag pyntade $58,15 för Realty Income och det tycker jag är ett okej pris i ett mycket långsiktigt perspektiv. Direktavkastningen är nu strax under 4,4 procent och det dröjer nog inte länge innan nästa höjning. De betalar utdelning månadsvis och brukar höja den flera gånger per år.

Realty Income är det fastighetsbolag jag är mest imponerad över av alla jag läst om i både Sverige och USA. De har en sällsynt bra strategi och skicklighet att göra affärer. De är riskaverta och undvek tidigt hyresgäster som kommer hotas av E-handel tex. De har en mycket god diversifiering bland hyresgäster och är inte för beroende av någon enstaka hyresgäst. Hyresgästerna har mycket god kredit rating samt en verksamhet som ofta är konjunkturokänslig men framförallt inte hotad av e-handeln. Exempel på hyresgäster är gym, biografer, apotek, dollarstores.
Ytterligare ett smart drag är att Realty Income uteslutande använder sig av triple net lease vilket betyder att hyresgästen står för alla kostnader förknippade med fastigheten, till och med skatten på den. Detta ger bolaget ett fint kassaflöde som är mycket förutsägbart, det dyker liksom inte upp oväntade kostnader för ditten eller datten för det är hyresgästens problem.
Bolaget har en mycket låg belåningsgrad kring 23 procent och smart nog så finansierar man sig genom att ge ut nya stamaktier. Eftersom de skapar så god avkastning blir intäkterna per aktie ändå stadigt högre och utdelningen har höjts varje år i decennier.

Realty Income väger nu cirka 7 procent i min portfölj och är ett av mina större viktigaste innehav. Jag tycker det är ett makalöst bra bolag och ser mig själv som ägare till den dag jag dör om inget knasigt händer med bolaget. Nuvarande viktning är väl egentligen en nivå jag tycker bolaget förtjänar som minst så det känns gött att vara uppe här igen. Peppar peppar.. Nu har jag väl jinxat Realty Income. =)
Länk till Realty Income hos Avanza (affiliatelänk).

19 kommentarer:

  1. En rejäl nybörjar fråga angående att handla via KF. Hur funkar det egentligen.. behöver jag deklarera själv eller är det likt isk? För att få tillbaka på källskatten hur fungerar det? Har avstått andra marknader pga okunskap av KF. Ser själv realty som ett bolag att äga i oändlig tid känns det som. Tack för fin blogg

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena Marcus,
      Ja, en Kapitalförsäkring fungerar och beskattas likt ett ISK. Ingen krånglig deklaration. Avanza, Nordea och Nordnet bekräftar att de söker utländsk källskatt i retur för din räkning. Nordnet har alltid fixat 100% i retur till kund medan Avanza vid ett par tillfällen inte fixat allt i retur utan en något mindre del. Förhoppningsvis hittar Avanza rätt lösning framöver så det blir bra för oss kunder.

      Mvh petrusko

      Radera
  2. okej.. du tror på fortsatt kurspress men köper bolaget ändå? varför inte vänta på bättre läge om du ändå tror kursen ska gå ner ännu mer?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Och idag vet jag förra veckans vinnande lottonummer. I efterhand är det jättelätt att peka ut det ultimata köpläget. Varken jag eller någon annan kan göra det på förhand. Man kan ha tur och träffa rätt men man kan ej veta. Jag nöjer mig att köpa bra bolag till rimligt pris.

      Mvh petrusko

      Radera
    2. Tänk på att skatten dras från kontot och hamnar inte på deklaration.

      Radera
  3. Var ser man vad Realty Income har för utdelningar på Avanzas sida?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena,
      Avanza har inte den infon. Checka in bolagets hemsida: http://investors.realtyincome.com/dividend-information

      Mvh petrusko

      Radera
  4. Hej!

    Du skulle kolla på Northview Apartment REIT (nu 7,7%). Har du gjort det?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena,
      Japp jag kollade på den. Verkar rimlig men jag avstår. Kan ju inte äga allt och jag rankar tex Wallenstam högre än det bolaget.

      Mvh petrusko

      Radera
  5. Nyfiken, hur funkar det med nyemissioner i utländska aktier? Tänker ifall realty income ger ut nya aktier då och då, håller avanza koll på det eller måste man sköta det själv?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena,
      Bra fråga, vi kan tyvärr inte ta del av utländska nyemissioner generellt vad jag vet. Just den här går ut i ett erbjudande enbart i USA och även om vi vill kan vi ej delta i den som liten svensk småsparare.

      Mvh petrusko

      Radera
  6. PCN ligger på en direktavkastning på c:a 9% och SDIV på c:a 7%. Blir det inte en ganska stor sänkning när du byter dessa mot Realty Income?
    Men det kanske är kursuppgången du tror blir mycket bättre?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Tor,
      Jo den är ju lite jobbig eftersom jag nu lever på utdelningen så sänker jag ju min "lön" i detta bytet. Jag är övertygad att Realty INcome kommer ge en bättre totalavkastning än de andra två och eftersom utdelningen höjs regelbundet kommer den tillslut ge bättre direktavkastning än de andra också.

      Mvh petrusko

      Radera
    2. Vad är det som gjort att du just sålde PCN och inte t.ex. några andra preffar eller aktier? PCN var väl det värdepapper med högst direktavkastning i din portfölj. Har du ändrat syn på dem?

      Radera
    3. Hög direktavkastning yes men en risk i dollarn som ej kompenseras av kursuppgång eftersom det är fixed income. Då behåller jag hellre tex Akelius preferens.
      När jag nu skiftat över till Realty Income har jag sänkt fixed income viktning i min väska och höjt utdelningstillväxten för portföljen.

      Mvh petrusko

      Radera
  7. Hur argumenterar du hem ett bolag på P/E 50 som realty mot exv castellum på pe 6?

    Är det värt över 8 castellum?

    SvaraRadera
  8. Hur motiverar du Realty med PE på ca 50 mot exv Castellum på PE 6?

    Är realty värd 8st Castellum?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena Erik,
      Det gör jag inte för man använder inte p/e på det viset på fastighetsbolag. Nu är dessutom redovisningsprinciper annorlunda i USA och Sverige. För Realty Income är AFFO mest intressant och för Castellum är det förvaltningsresultat.

      Mvh petrusko

      Radera
  9. med tanke på din artikel om att få tillbaka skatt på utländska utdelningar
    är nordnet lite bättre att ha utländska utdelningar än avanza?

    SvaraRadera

Storebrand Global All Countries B - Global indexfond med cash utdelning

  Reklam: Inlägget innehåller reklamlänk till Avanza. Det har varit några vändor med den här fonden. Jag har bearbetat Avanza och fondbolage...