Jag har köpt Hemfosa men är försiktig

Inlägget innehåller affiliatelänkar.
Jag har köpt Hemfosa fast bara en liten slurk, cirka 1 procent av portföljen. Det är en bra inriktning det här med samhällsfastigheter som vårdcentral, skola osv. Dock är den finansiella risken i bolaget i högsta laget enligt min smak. Belåningsgraden är strax under 60 procent och därtill har man en preferensaktie också. Förvisso har man sänkt belåningsgraden de senaste åren från dryga 60 procent men jag föredrar lägre.
Därtill är Fastighetsfräsaren Jens Engwall känd för sina aggressiva affärer och redovisning osv. Han lämnade Kungsleden med en havererad strategi och en rad skatteupplägg som senare inte godkändes. Av detta har han säkerligen lärt sig en hel del men jag väljer ändå att vara försiktig med Engwall i ett bolag med den här belåningsgraden dessutom.
Hemfosa har presterat bra och det ser klart lovande ut framledes. Man kan tänka sig att de höjer utdelningen ytterligare de närmsta åren.
Värderingen är inte tokig med ett substansvärde strax under 95 kronor.
Hemfosa handlas nu kring 78 kronor och hela sektorn är under press. Kanske backar den än mer men jag väntar mig ingen fantastisk uppgång på kort sikt i vart fall.

Kring 1 procent av väskan har jag alltså i Hemfosa och för tillfället har jag inga planer alls på att öka.
Länk till Hemfosa hos Avanza (affiliatelänk).

8 kommentarer:

  1. Roligt att du har gått in i Hemfosa! Håller med dig om att det är en spännande aktie som handlas med viss premie men oroas också över belåningsgrad och mer aggressiv strategi än t.ex. tryggare Castellum. Frågan är ju också hur länge Engwall stannar och om hans efterträdare kan göra ett lika bra jobb? Engwall skulle slutat men förlängde, vilket nog är bra i det korta perspektivet.

    En stor fördel med Hemfosa är dock att de är kvartalsutdelare och i kategorin kvartalsutdelande fastighetsaktörer är de ändå tryggare än de flesta alternativen. Jag växlade ned enfastighetsaktier till förmån för att växla upp Hemfosa vilket känns som en vettigare trade off utdelning kontra risk.

    Jag köpte på mig ett stort innehav i början av året och äger nu de 200 aktier jag vill ha. Det ger en portföljandel på nästan 5 procent. Har inte heller några planer på att öka såvida kursen inte utan grund skulle handlas nedåt 73 kronor. Det ger 2,5 procent portföljandel vid årsskiftet som jag tycker är ganska lagom långsiktigt. Låter det antagligen minska nedåt 2 procent på ännu längre sikt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Handlas med substansrabbat, bolagets tillgångar är mer värt än börsvärdet = rabbat.

      Radera
  2. Roligt javisst är det :-) Behöll mina stamaktier i Hemfosa då jag städade fastighetsportföljen där samtliga preffar åkt ur. Tog in en slurk Castellum ist.Bara att avvakta med Diös och NP3 tills utdelning närmar sig och de åker ut de med för att ytterligare slurka Castellum.

    SvaraRadera
  3. Hemfosa har börjat dippa under de senaste månaderna, men varför vet jag inte. Jag har sett över senaste rapporten och allt verkade gå i rätt riktning. Finns det någon med input på detta?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena,
      Det är hela fastighetssektorn som värderats ned. Inget specifikt för Hemfosa alltså. I spår av stigande räntor och sektorrotation bör vi nog ibte vänta oss stigande värsering framöver. Kanske tvärtom rentav.

      Mvh petrusko

      Radera
  4. Jag hade gissat på höjda räntor sedan centralbanken i USA gör förändringar, och detta slår väl mot Europa också.

    SvaraRadera
  5. Min kommentar är lite of topic, men jag hittade inget bättre inlägg. Vad anser Du om SSM Holding som kommer att noteras på Nasdaq Stockholm?

    Ha en bra dag

    //Krusse

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena Krusse,
      Jag har inte tittat på SSM och kommer inte göra det men de är verksamma i en glödhet bransch som sannolikt kommer ha goda tider i flera år framöver.

      Mvh petrusko

      Radera

Jag köpte fler Cibus

  Reklam: Inlägget innehåller reklamlänk till Avanza. Igår köpte jag lite fler aktier i Cibus på en kurs strax över 125 kronor. Det är inte ...