Fifty/fifty preffar och stamaktier

Just nu håller jag på och sänker min andel preferensaktier i portföljen för att främja tillväxt. Andelen ligger på 39 procent för tillfället och siktet är inställt på lägre än så.
Ofta tittar jag på olika alternativ viktning och en som jag gillar är "hälfta hälfta".
En portfölj med hälften preff och hälften stammis.

Nedan har ni ett exempel på lite goa stats för en sådan portfölj.

50 procent Akelius preferens med 6,5 procent direktavkastning.
50 procent Investor a till 3 procent direktavkastning.

Direktavkastning för portföljen landar på 4,75 procent med en utdelningstillväxt om cirka 3,1 procent givet att Investor har en tillväxt om 10 procent.

Kurstillväxten för hela portföljen kan tänkas bli 5 procent antaget att Investors aktie stiger 10 procent likt utdelningen. Rent teoretiskt landar detta i en totalavkastning om 9,75 procent. Visst kan Akelius preffen tänkas backa i spåren av stigande räntor vilket ger en annan teoretisk avkastning. Att Investor stiger på sikt är mycket sannolikt. För preffar kan man snarare tänka en oförändrad kurs eftersom de går upp och ned över tid med räntan. Det jämnar ut sig på sikt.

Det här inlägget är tänkt att vara en inspiration. Ett exempel på hur man skulle kunna göra och ett teoretiskt utfall.


10 kommentarer:

  1. Hej!
    Tack för allat info du delar med oss,vad tycker om kvinnevik och e-handel ,och du har berättat att du har sålt atlas vad finns för alternativ att köpa 2 år sikt.mvh jonas

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena,
      Jag har sålt en pytteliten del av mitt innehav i Atlas. Jag gillar ej Kinnevik de äger en del riktig skit såsom Qliro. Jag har ej förtroende för deras förmåga skapa avkastning.

      Mvh petrusko

      Radera
  2. Just det där funderar jag själv på - dvs vikta ner preffar.
    Men vad menar du med "Visst kan Akelius preffen tänkas backa i spåren av stigande räntor vilket ger en annan teoretisk avkastning". För du kommer ju att ha samma avkastning på preffen om du köper den idag oavsett om räntan är 2% om 4-5år. Förutsatt att preffen är "evig" och du handlat den under inlösen, så är du ju safe. Eller?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Om man ska räkna med kursutvecklingen i Akelius blir ju totalavkastningen annorlunda eftersom den går upp o ned över tid. Jag skriver ju också att man kan exkludera den eftersom det jämnar ut sig över tid.

      Mvh petrusko

      Radera
  3. Hej Petrusko, nu hänger jag inte med. Du har 39% preffar i dagsläget och ska nu sänka andelen preffar. Men du gillar portföljmodellen där 50% är preffar?

    Varför gillar du 50/50 modellen när du inte strävar efter den själv? :)

    Ha det gott, mvh

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hänger du verkligen inte med på det?
      Det finns massvis saker jag gillar utan att ha dem för stunden. Kanske har jag imorgon kanske aldrig.

      Mvh petrusko

      Radera
  4. Om preffen sjunker i kurs, och bolaget köper tillbaks preffen över börsen. Långt under inlösen. Är man inte både rökt och grillad då?

    SvaraRadera
  5. Hej Petrusko,
    Kanske lite OT, men eftersom du nu lever den dröm som många av oss har, måste jag fråga några frågor kring det.
    Hur ser vardagen ut? Är det som du tänkt dig efter att du slutat arbeta? Kan du leva fullt ut på de utdelningar du har?
    Hur ser familjen på det? Är detta något barnen är intresserade av i framtiden? Frun?
    Alltid roligt att höra dina tankar kring dessa saker.
    Tack!

    /Adam

    SvaraRadera
  6. Anonymous18 March, 2017 21:46
    Hej Petrusko,
    Kanske lite OT, men eftersom du nu lever den dröm som många av oss har, måste jag fråga några frågor kring det.
    Hur ser vardagen ut? Är det som du tänkt dig efter att du slutat arbeta? Kan du leva fullt ut på de utdelningar du har?
    Hur ser familjen på det? Är detta något barnen är intresserade av i framtiden? Frun?
    Alltid roligt att höra dina tankar kring dessa saker.
    Tack!

    /Adam


    //Hade varit intressant med ett eget inlägg om detta :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena Adam,
      Tack för din kommentar. Ja, det kommer nog ett inlägg på ämnet framöver men inte den närmsta tiden. Det blir kul att skriva och som du säger är det nog flera som finner det intressant att läsa.

      Mvh petrusko

      Radera

Storebrand Global All Countries B - Global indexfond med cash utdelning

  Reklam: Inlägget innehåller reklamlänk till Avanza. Det har varit några vändor med den här fonden. Jag har bearbetat Avanza och fondbolage...