Diverse tankar om börs och annat. MK6

Inlägget innehåller affiliatelänkar.
Då var det dags igen för allt om ditten och datten i ett inlägg som jag tycker är jätteroligt att skriva och som jag fått mycket positiv feedback på, tack för det. Jag varnar för viss Off Topic.

Jag lyssnade på senaste Börspodden igår och bland mycket annat tog de upp aktien twitter. Det tyckte jag var kul för jag har själv funderat en del kring den, inte för att jag är spekulant på den men ändå. Twitter har en stor användarskara och en bra tjänst, det är ju ett suveränt sätt att snabbt skjuta ut nyheter/meddelanden och att snabbt få reda på händelser. När det händer saker i världen så är det på twitter man hör om det först. Bra tjänst, många användare men twitter behöver get their act together som man säger. De har en helt genomsopig intäktsmodell som det är nu, får de ordentligt grepp om hur de skall få intäkter på tjänsten kan det bli fart på den här aktien. Twitteraktien har segat länge och jag tror det kommer dröja innan de har ordning på den här skutan. Det kan mycket väl vara alldeles för tidigt att gå in nu i spekulation utan sannolikt kan man gott och väl invänta tecken på förändring och eventuellt ytterligare lägre aktiekurs. Länk till Börspodden som jag nämnde.

Det snackas mycket om att börsen är på all time high nu och här och var snappar jag upp toner som att det är närapå negativt. Börsen på ATH då kan den ju inte stiga mer väl? Börsen stiger alltid på sikt och nya ATH kommer ständigt sättas! Visst kan det hända att börsen i närtid backar men på sikt skall den högre och än högre. Räds inte all time high, det är inte i sig en anledning att börsen bör gå ned eller så. För inte längesedan var det stort ståhej och holabaloo kring att Dow Jones skulle passera 20.000, helt otroligt, omöjligt, aldrig hänt tidigare. Well, Bippetibapp nu har den passerat 21.000 och 30k kommer vi få se det också framöver. Läs mitt inlägg om ETF som följer Dow Jones Industrial Average.

Igår hade jag huvudvärk och kände mig hängig, ganska störigt och först på kvällen slog det mig att jag inte druckit kaffe på hela dagen, då var det för sent. Jag har hört att det kan arta sig så om man inte dricker den här drycken när man är van att göra det. Jag brukar dricka 8-10 koppar på kaffebryggarens skala per dag. Antar att jag är en aning beroende av koffein helt enkelt. Oklart om detta är anledningen till mitt illamående men skulle ju kunna vara så.

Jag äger en hel del Atlas Copco och jag äger även Investor vars största innehav är just Atlas. För en tid sedan tänkte jag i banorna att när Atlas Copco b når 270 kronor skall jag växla över en del till Investor. Nu har ju kursen passerat den där nivån och jag har tänkt mycket på det här sedan jag först tänkte den där tanken. Visst kan Atlas svänga upp och ned och det kan tänkas bli en bra deal kortsiktigt att skifta över till Investor. Jag är dock långsiktig i Atlas Copco och vill verkligen äga det bolaget varpå jag har skrotat tankarna på att växla över en del till Investor. Jag håller på för fullt att öka i Investor som jag vill se som ett av mina större innehav på sikt men jag gör det inte genom att minska i Atlas Copco. Länk till Atlas Copco hos Avanza (affiliatelänk).

Min fru tittar på en serie som heter The Good Wife och jag har väl tänkt på den som en tjejserie om man nu kan kalla något för det men det kan man nog utan att åka på en PK-skopa av värre sort. Anyhow, jag har suttit i soffan och bloggat, surfat aktier mm medan hon tittat på den där serien och jag har sneglat mer och mer på teven. Nu är det vår gemensamma serie, jag tycker den är riktigt bra så köprek på den alltså. Finns på Netflix.

Häromdagen skulle jag på ett möte i grannstaden och när jag cyklade dit kom jag på att jag en gång för evigheter sedan cyklat en helt annan väg genom skogen flera kilometer åt ett annat håll. Tidsoptimist som jag är tänkte jag att det var ett bra tillfälle att cykla den vägen till mitt möte... Jag cyklade och cyklade och fortsatte en bit efter jag tänkt att nu borde jag vända. När jag till slut beslöt mig för att vända hade jag 13 minuter på mig att cykla flera kilometer till mitt möte. I tid kom jag men helt genomsvettig. På vägen hem tog jag den alternativa vägen och kom ut bara några hundra meter efter där jag vänt på ditvägen. Ja ja, nu glömmer jag aldrig vart den där vägen går.

Det är goda tider i byggsektorn och från flera håll hör man att bolagen närapå kan välja och vraka bland projekten. Skanska pratade i termer om att det större efterfrågan i USA än man kan mäkta med. Totalt sett får jag en bild att byggbolagen i spår av den goda efterfrågan nu kan välja de mest lönsamma projekten och på sikt kan vi se en högre marginal av den anledningen. Sverige och norden är en jättebra marknad för byggbolagen och det finns flera börsbolag som främst är verksamma här. Jag har valt Skanska då de dessutom är verksamma i andra delar av världen, de är bland de största i USA tex. Läs mer om Skanska hos Avanza (affiliatelänk).

Nu är klockan snart nio och börsen öppnar. Over and out.

4 kommentarer:

  1. Fortsätter du köpa Skanska i närtiden?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är sugen på att köpa mer Skanska yes.

      Mvh petrusko

      Radera
  2. Jag jobbar på Skanska och det är även mitt största innehav och jag kan bekräfta precis det du skriver i ditt inlägg, Petrusko. Större byggherrar i Stockholm, Göteborg och Malmö har svårt att få in anbud på entreprenader överhuvudtaget som det ser ut nu. Det har gått så långt att de kontaktar större bolag direkt utan att göra upphandlingar, där de erbjuder fasta vinstpåslag, bara för att få någon att utföra jobben. Just nu råder verkligen en god byggkonjunktur där byggarna kan välja projekt. Givetvis sprider detta sig neråt i värdekedjan och fler och fler mindre byggbolag ploppar upp och får möjligheter. De byggare som inte tjänar pengar nu, kommer aldrig att göra det.

    SvaraRadera
  3. Jag är tillräckligt gammal för att sett storverkstad handlas till p/e 5. Att se Atlas Copco på p/e 30 verkar helt galet. Det är ju ett cykliskt bolag. Även om man börjar undra ibland så finns det nog fortfarande konjunkturcykler kvar.

    SvaraRadera

Kort om optionsstrategin i JGPI

  Reklam: Inlägget innehåller reklamlänk till Avanza. I slutet av 2023 lanserade JPMorgan en börshandlad fond med global inriktning och en o...