Goda tider i byggsektorn!

Inlägget innehåller affiliatelänkar.


Den nordiska byggmarknaden är mycket god och ser ut att vara det under en längre period. Vi behöver bygga massvis med bostäder, vägar, vårdcentraler mm. Idag var Ola Serneke VD för byggbolaget Serneke gäst hos EFN börslunch och pratade om sitt bolag.
Jag gillar byggsektorn generellt i spåren av ljusa framtidsutsikter. För egen del har jag Skanska som top pick i sektorn men jag läser och följer andra byggbolag med stort intresse.

Serneke hade en lite skakig introduktion på börsen under 2016 där kursen direkt föll under noteringspriset och även med kursfrämjande åtgärder från market makers föll den och ligger än idag under noteringskursen 110 kronor.
I just den här intervjun tyckte jag det var extra intressant att höra om deras affärer där de köper fastigheter, förädlar dem och äger dem på 10 års sikt. Här kan man sannolikt skapa värde i en snabbare takt än andra delar av verksamheten. Ytterligare en fördel med den här typen av business är att det ger ett kassaflöde som tickar in fram till dagen de säljer fastigheten.
Länk till Serneke hos Avanza (affiliatelänk).

Jag tror inte att det är för sent att köpa byggbolag nu, de har flera år av goda tider framför sig och håller de tungan rätt i mun torde det betyda goda vinster. Med stor efterfrågan som det är nu ökar möjligheterna för byggbolagen att ta bättre betalt.

6 kommentarer:

  1. Jag tror också på bygg framöver, det är en bransch som går bra när det går bra! ;) Har 5% av portföljen i Skanska och 2% i JM.

    Jag tror dock det är viktigt att satsa på rätt bolag, i bra förhållanden ska mna göra bra vinst annars kan man undra hur det komner gå i sämre tider.

    Mvh / Frihetsmaskinen

    SvaraRadera
  2. Jag är övertygad att byggbolag på lång sikt är rätt att satsa på. Hittills har jag Skanska men ska öka i ngt annat framöver, vilket skriver jag kanske om någon gång.
    Vi blir ju fler, så bostäder, affärer mm lär behövas byggas framöver!

    SvaraRadera
  3. Jag vet inte men jag tycker att byggbolag verkar otroligt stabila att ha i sin portfölj över tid.

    Tänker på pappa som hade PEAB i sin portfölj i många många många år innan han dog. Där blev det en fin resa kan jag säga :)

    Äger också Skanska och är nöjd med det.

    SvaraRadera
  4. Tack! En annan som precis kom hem sent från jobbet hade missat den intervjun. Riktigt intressant!

    Gillar att de förbättrar intäkterna på byggsidan som är kärnverksamheten. Klokt att fokusera på tillväxtorter.

    Som Göteborgare måste man bara älska hur Ola står upp för Göteborg i intervjun! Ibland undrar man nästan om Serneke är lägre värderat för att hela Europas finanscentrum inte ser vad som händer på kontinenten...

    SvaraRadera
  5. Gällande skanskas äventyr i USA där förväntningarna har till viss del pumpats upp av ttrumps uttalanden gällande satsningar inom infrastruktur är denna artikel ganska intressant:
    https://www.americanprogress.org/issues/economy/reports/2016/12/01/293948/how-donald-trumps-infrastructure-plan-fails-america/

    SvaraRadera
  6. Byggpartner är enda byggbolaget som är inte övervärderat enligt mig. Annars gillar jag byggaktier. De brukar ju vara stomme i min aktieportfölj. Tyvärr kan jag inte investera nu med skithöga P talet och utdelningen Under 4%.

    SvaraRadera

Storebrand Global All Countries B - Global indexfond med cash utdelning

  Reklam: Inlägget innehåller reklamlänk till Avanza. Det har varit några vändor med den här fonden. Jag har bearbetat Avanza och fondbolage...