Herr ober, Eis bitte! Avanza erbjuder aktiehandel i Europa från 1€

Inlägget innehåller affiliatelänkar.
Dagens nyhet, Avanza erbjuder aktiehandel i Europa från 1 euro i minicourtage. En mycket trevlig nyhet, dels att de öppnar upp de marknaderna så vi enkelt kan handla där om vi önskar men också att det är till en rimlig courtagekostnad. Tänk på att de i de flesta fall dras utländsk källskatt på utdelningar varpå det är bäst att äga utländska aktier i en kapitalförsäkring. Läs mer om det i mitt inlägg om ISK vs KF för utländska innehav.

Tidigare har jag främst handlat på nordiska och amerikanska börsen men nu kan jag gott och väl tänka mig att titta närmre på bolag i de här länderna som nu öppnas för handel på Avanza.
Länk till Avanza med mer info om erbjudandet (affiliatelänk)

14 kommentarer:

  1. Det är riktigt goda nyheter. Då kan jag som nederländare även titta på några fina nederländska bolag.
    Dessutom kanske en bra möjlighet att köpa lite Unilever på Amsterdam börsen. Köper den hellre i Amsterdam än i USA.

    //Jasper

    SvaraRadera
    Svar
    1. Varför Amsterdam men inte USA?
      /EagerExpat

      Radera
    2. Möjligen för att jag är från Nederländerna och tycker om att kunna handla i Amsterdam. ;)
      Nej, den viktigaste anledning är att jag kan tänka mig lite mer EUR och mindre $.
      En annan liten (men absolut inte avgörande) anledning är att man slipper tidsskillnaden med USA.

      Radera
  2. Ja, goda nyheter! Någon som har tips på bra utdelningsaktier i Tyskland, Belgien, Holland eller Portugal? Nytt territorium för mig. :-)

    SvaraRadera
  3. Äntligen! Den enda konkurrensfördelen Nordnet har haft mot Avanza i mina ögon var just att man kunde köpa tyska aktier. Det här har jag sett fram emot länge och ska bli roligt att gräva i lite nya aktier.

    Förstår dock inte bilden från Avanza - är det meningen att signalera att man ska kunna handla franska och italienska aktier senare?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kolla frågorna på https://avanza.se/vart-utbud/handelsutbud/aktiehandel-europa.html

      "Vilka europeisa aktier kan jag handla på sajten och i appen?

      Du kan handla tyska, holländska, belgiska och portugisiska aktier som har över 1 miljard Euro i börsvärde på vår sajt och i appen. Där kommer du även kunna handla aktier i Frankrike och Italien kommer inom kort.

      Resten av aktierna i Europa kan du handla via våra mäklare på 08-562 250 00.

      Observera att om du är bosatt utomlands kan du för närvarande inte handla europeiska aktier via sajten och appen av skattemässiga skäl."

      Frankrike och Italien ska alltså tillkomma "inom kort", men vad är det för "skattemässiga skäl" Avanza uppger? Och vad är det för konstig marknadsplats Avanza använder? Det står att Unilever och E.ON handlas på Equiduct, inte det vanliga Euronext och Xetra.

      Radera
  4. Hittade den här länken där någon entusiast har sammanställt de tysks utdelningsaristokraterna. Verkar dock inte vara några riktiga höjdare utifrån hans resonemang. Men kan tjäna som inspiration att titta närmare på. :-)

    https://www.google.se/amp/seekingalpha.com/amp/article/3985820-new-source-dividend-growth-investors-german-dividend-aristocrats

    SvaraRadera
  5. Den här listan är lite mer detaljerad över europeiska aktier och utdelningshistorik.

    http://www.nomorewaffles.com/wp-content/uploads/2015/02/20150209-euro-dividend-all-stars.xlsx

    SvaraRadera
  6. På Amsterdambörsen kommer jag att titta lite extra på Ahold Delhaize, Boskalis, NN Group och Royal Dutch Shell. Möjligen även AkzoNobel. Och som sagt Unilever.

    SvaraRadera
  7. Påtal om billigare courtage verkar nu även Nordea haka på. Enligt DI så verkar courtaget på svenska och nordiska aktier bli i princip lika billigt som det är hos Avanza och Nordnet. En intressant utveckling, speciellt för mig som har en del aktier i en ISK hos Avanza och som då enkelt kan återinvestera utdelningarna. Slipper svindyrt courtage och slipper flytta ut pengarna från det ISK:et till mitt ISK på Avanza.

    En mkt trevlig nyhet enligt mig. /Erik

    SvaraRadera
  8. Grattis, nu kan alla köpa daimler, hög direktavkastning och framtiden ser ljus ut, men läs själva innan ni köper, jag är partisk eftersom jag köpt själv :)

    SvaraRadera
  9. Någon som har koll på vilken källskatt som dras på utdelningen? Enligt skatteavtalen ska man förmodligen betala 15 % i samtliga dessa länder, men Avanza drar för mycket för danska aktier (medan Nordnet drar rätt skatt). Drar Avanza rätt skatt för några av dessa länder, eller får man även här besvära sig med att kontakta utländska skattemyndigheter?

    SvaraRadera
  10. Har denna vecka fått utdelning från Belgien. Har aktierna i KF hos Avanza. Skatten är 30%. Får jag något tillbaka på denna skatt?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena Anonym,
      I våras betalade Avanza tillbaka kring 91 procent av den utländska källskatt som dragits. De använde sig av en schablonmetod som gjorde att det blev samma för alla oavsett vilket land skatten härstammar från.

      Deras målsättning är att för nästa år lyckas betala åter 100%. Lösningen är inte helt på plats och inte helt bekräftad utan väntas bli det till våren.

      Mvh petrusko

      Radera

Storebrand Global All Countries B - Global indexfond med cash utdelning

  Reklam: Inlägget innehåller reklamlänk till Avanza. Det har varit några vändor med den här fonden. Jag har bearbetat Avanza och fondbolage...