När det är som mörkast kan det bli än värre

Jag skrev en tweet precis om detta och upprepar mig här på bloggen. Dels är tweets begränsade till 140 tecken och dessutom så är ni väldigt många fler som läser min blogg.

Syftet med det här inlägget är att lyfta fram det faktum att köpa en aktie bara för att den har backat sällan är en god ide. Vi tar H&M som exempel, den har gått urdåligt en längre tid och de senaste dagarna har den backat flera procent ytterligare.
Ingenting hindrar den här från att backa mer, betydligt mer innan det vänder. Min poäng; gör ett välgrundat investeringsbeslut och köp endast om du tror på bolaget och dess framtid. Presterar H&M bra på sikt så kommer aktien förr eller senare vakna till liv igen.
Köper du nu för att den har backat 20 procent kommer du sannolikt vara bra nervös om den backar ytterligare 15 procent. Då säljer du och gör kanske en klassiker, köper dyrt och säljer billigt.
Äg sådant du tror på och äg det på lång sikt. Följ upp dina innehav, läs rapporter och utvärdera. Kanske H&M som du trodde på inte alls är värt att behålla. Håll, dig uppdaterad och framförallt köp inte något bara för att det har backat.

Jag äger H&M, det är ett av mina större innehav. Länk till Avanza med mer info om H&M (adlink).

Följ mig på twitter, jag skriver en hel del där som aldrig kommer upp här på bloggen. Länk till min twitter.

11 kommentarer:

  1. Skrev liknande om ämnet idag och jag håller helt klart med, en aktie behöver inte vara billig bara för att den har backat ett tiotal procent. Jag känner dock såhär när det kommer till H&M: "Fallande kniv? Kanske. Jag väljer att fortsätta blöda utan smärta, jag mår fortfarande bra i min position.".

    //Humankapitalisten

    SvaraRadera
  2. Fullständigt galet att köpa H&M, jag sade de redan för drygt 1 år sedan att kursen skulle ned 100 kr. Men den skall ned ytterligare.
    Med sale på 120kr/aktie är H&M inget annat än en högrsikobligation med låg ränta.
    Dvs även om de växer är de fund så högt värderade/har så högt p/s-tal att uppsidan är mkt begränsad på överskådlig framtid.

    Mitt köpråd är Wihlborgs fastigheter, en brutalt undervärderad aktie och ett mkt bra bolag som bara växer.
    De investerar dessutom i Köpenhamn. vilket är mkt fördelaktigt.
    Med vänlig hälsning Gunnar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vem i hela friden väljer fastigheter i Malmö??? Fy, trots duktig vd, god utdelningshistorik och en erkänt duktig huvudägare skulle jag aldrig investera mina pengar i ett bolag som livnäras sig på en stad som sakta men säkert sjunker. Utan Malmö skulle Sverige må gott. Ser vi till Köpenhamn, så är det ingen större kvalité på deras bestånd. Nä söker man exponering mot Köpenhamn är mitt tips tveklöst Castellum.
      Mvh
      Christoffer

      Radera
    2. Sjunker Malmö? Har jag missat. Är det baksmälla från varvskrisen?

      Radera
    3. Ja Malmö sjunker.
      Arbetslösheten och bidragsberoende är störst i Malmö jämnfört med hela Sverige.
      Malmö tar emot 5 miljarder kr per år i utjämningsbidrag av andra kommuner.
      Alltså lever Malmö på konstgjord andning och är beroende av andra kommuners pengar.

      Radera
    4. Ja Malmö sjunker.
      Arbetslösheten och bidragsberoende är störst i Malmö jämnfört med hela Sverige.
      Malmö tar emot 5 miljarder kr per år i utjämningsbidrag av andra kommuner.
      Alltså lever Malmö på konstgjord andning och är beroende av andra kommuners pengar.

      Radera
    5. Malmö har haft en hel del kostnader i samband med migration till staden, är ju också därför de är bidragstagare i utjämningssystemet. Välförtjänt.

      Har du på riktigt lyckats läsa en nyhet om utjämningssystemet (retweetad av Mårder) och dragit slutsatsen att staden är påväg utför?

      Radera
  3. H&M har ju under lång tid varit värderat till P/E-tal långt över 20. Kanske är det dags att se en värdering kring 15 istället? Tillväxten (i %) backar.

    Oavsett ligger jag fast med 10% portföljandel till något väsentligt händer, som får mig att ändra mitt investeringsantagande.

    SvaraRadera
  4. Har ökat med några småköp i HM - medan den fortsatt falla - den senaste tiden. Hör en röst inne i mitt huvud samtidigt som jag köper... "Kasta inte bra pengar efter dåliga... Kasta inte bra pengar efter dåliga...". Än så länge har jag valt att inte lyssna på den inre rösten. Man kan i dagsläget även välja att betrakta HM som en "ren" utdelningsaktie då man inte sänkt sin utdelning på över 30 år. Och då kan jag ta lite kursfall trots allt även om röda lysande siffror i portföljen gör lika ont som om det vore mitt eget blod... :-). Keep up the good work! Hälsar Lars D

    SvaraRadera
  5. Jag gillar 4% direktavkastning. Frågan är om man ska köpa in sig nu eller vänta ännu längre. Bolaget kommer ju knappast att gå ner 25% till. Eller?

    SvaraRadera
  6. Det gäller väl alltid, att en aktie som man nyss köpt kan backa 15% direkt efter köpet? Det gäller också alltid att man inte skall sälja en aktie bara för att den backar om man nu tror på bolaget, dess affärsidé, och dess intjäningsförmåga i framtiden? Att försöka pricka den absoluta botten när en fallande aktie vänder är näst intill omöjligt (man har bara bondtur om man lyckas). Därför så måste man någon gång slå till (om man nu tycker att aktien är köpvärd på de nivåer som aktien handlas). Faller H&M sedan ytterligare 15% så är det bara att vara glad att man ligger bara 15% back och inte 45% som hade varit fallet om man hade köpt innan kursfallet började.

    Ha en bra dag

    //Krusse

    SvaraRadera

Kort om optionsstrategin i JGPI

  Reklam: Inlägget innehåller reklamlänk till Avanza. I slutet av 2023 lanserade JPMorgan en börshandlad fond med global inriktning och en o...