Årets första utdelningar, årets första köp

Vi är bara några dagar in på 2017 och jag har redan cashat hem mina första utdelningar. Det är Alm Equity och Corem Property preffarna som har pyntat med paydate idag den 4 januari. Min vana trogen så satte jag sprätt på pengarna direkt, i nya aktier naturligtvis.

Så har jag alltså inhandlat årets första Skanska. Jag har en väldigt positiv bild av bolagets verksamhet och bransch de närmsta åren men även på lång sikt naturligtvis. De har en fin utdelningshistorik med stadigt stigande utdelning och lite bonusutdelningar då och då. Jag tar inget för givet men tror vi får se minst en bonusutdelning de närmsta 5-10 åren.
Förra våren delade de ut 7,5 kronor och nu till våren är det rimligt att tro på minst 7,75 kronor. En höjning om drygt 3 procent och en direktavkastning på nuvarande kurs 215,1 kronor om 3,6 procent.
3,6 procent är historiskt lågt och man kan ju hoppas på en större utdelning eller en bonusutdelning redan nu till våren. Den 3 februari presenterar Skanska sitt bokslut och med det ett förslag på utdelning. Jag skriver "förslag" för det är vad det är, beslutet tas på stämman men det blir ju alltid som förslaget i vart fall i stora sunda bolag i normalfallet.

1 kommentar:

  1. Jag ser med spänning fram mot våren och de olika nya utdelningsförslag som kommer att komma. Skanska tycker jag är speciellt intressant med tanke på att dom väger tungt hos mig:) Håller tummarna på en höjning!

    MvH Pengaregn

    SvaraRadera

OMX Stockholm Banks

  De svenska storbankerna har gått bra det senaste året i spåren av ett normaliserat ränteläge. Hittills i år har de presterat en god totala...