Skanska tar order på 2,5 mdr

Foto: Perry Nordeng.

Häromdagen kablade Skanska ut ett pressmeddelande om ett ganska coolt projekt de signat kontrakt på. Utöver att det är en feting på 2,5 miljarder kronor så är det en riktigt fräsig grej som skall byggas.

Skanska tar en order på ytterligare del i byggnation av en forskningsanläggning i världsklass. De är redan högst involverade i projektet och tar alltså ytterligare en del i det.

"Skanska har tecknat avtal med ESS, European Spallation Source, om att bygga tredje etappen av forskningsanläggningen i Lund. Kontraktet är värt 2,5 miljarder kronor och arbetet utförs av Skanska Sverige (75 procent) i samarbete med Skanska UK (25 procent). Det innebär att cirka 1,9 miljarder kronor inkluderas i orderingången för Skanska Sverige för det fjärde kvartalet 2016, och resterande del i orderingången för Skanska UK i samma kvartal."

"ESS, European Spallation Source, är en sameuropeisk forskningsanläggning i världsklass som kommer att användas inom en rad forskningsområden som miljö, medicin, mat och material. Anläggningen är en neutronkälla där forskare från hela världen ska kunna studera material för att förstå hur de är uppbyggda och fungerar."

År 2020 och 2,5 miljarder kronor senare har Skanska byggt färdigt och år 2023 väntas anläggningen kunna ta emot externa forskare. 
Vill du veta mer om Skanska? Varför skall man investera i Skanska? Checka in bolagets eminenta sida med info och svar på just detta. Snabbt att läsa och enkelt att förstå. Kolla in den här länken: http://group.skanska.com/sv/investerare/skanska-som-investering/

Disclaimer: Jag äger Skanska.

Annons:
Investor 100 år, boken om Investor.
En mycket välskriven och intressant skildring av Investors och Sveriges historia. Sveriges äldsta och mest framgångsrika investmentbolag. 

6 kommentarer:

  1. Nyfiken: Varför tror du man tar hjälp av Skanska UK till ett projekt i Sverige?

    SvaraRadera
  2. Tjena,
    Det är sannolikt inget vi behöver lägga någon vikt vid. Kan handla om kapacitetsutnyttjande från Skanskas sida. Kan handla om att det är ett internationellt/stort projekt. Det kan vara ett upplägg från uppdragsgivaren. Svårt att spekulera kring men det är turligt nog utan betydelse.

    Mvh petrusko

    SvaraRadera
  3. Hej, Petrusko. Ledsen att jag upprepar frågan (ställde frågan i anslutning till äldre blogginlägg) men jag är nyfiken på din åsikt.


    Jag direktäger JM och NCC, medan Skanska äger jag indirekt via Lundberg. Att det blev JM och NCC handlade främst om att dessa två bolag verkar ha något mer fokuserade verksamheter och, om jag inte missförstått siffrorna helt fel, också ha något bättre marginaler, dock så är det sistnämnda något svårbedömd efter NCCs avkonoppning av housing. JM och NCC har bra direktavkastning. Vidare tänkte jag att jag ökar min riskspridning då Lundberg är ett av mina största innehav. Dock har jag hela tiden avundsjukt sneglat åt Skanska. Min fråga är följande, och jag vet att du är biased med tanke på din fäbless för Skanska, hur ser du på dessa 3 bolag? Finns det långsiktigt någon poäng att byta NCC/JM mot Skanska (menar ej kortsiktig kursutveckling). Det som attraherar mig i Skanska är först och främst starka ägare (Lundberg och Industrivärden), fin direktavkastning, geografisk bredd, storlek som tillåter åtagande i stora projekt. Nackdelar är just den utspridda verksamheten och ev. sämre marginaler (?).

    God Fortsättning!
    PS

    SvaraRadera
  4. Hej PS,
    Jag tycker att NCC och JM är fina bolag också men det är inte riktigt samma sak som Skanska. NCC var mer likt tidigare innan de delade ut Bonava. Medan JM och NCC främst är verksamma här så har SKanska stor verksamhet ut i vida världen. Jag vill åt den exponeringen Skanska har i byggsektorn internationellt. Vill minnas när jag jämförde att det de andra två är mycket ryckigare i resultat/omsättning/utdelning än vad Skanska är. Marginalen i de här bolagen bedömer man nog bäst över en lång rad år eftersom olika projekt osv kan slå åt endera hållet. Ett snitt över 5-8 år verkar rimligt.

    Att sälja ett par bra bolag för ett tredje liknande bolag låter jag vara osagt. Jag har valt mitt top pick i sektorn och det är Skanska.

    Mvh petrusko

    SvaraRadera
  5. Hej
    Skanska UK bidrog även vid byggnationen av Nya Karolinska sjukhuset. Då handlade det om erfarenhet/kompetens av stora sjukhusprojekt samt OPS uppdrag (Offentlig Privat Samverkan)....

    Även om en forskningsanläggning inte är ett sjukhus finns det sannolikt gemensamma delar...

    Mvh en som höll på att sälja Skanska...nu håller jag dem fast i portföljen!

    SvaraRadera
  6. Tror Skanska uk är med för att öka Storbritanniens bidrag till bygget. Alla länder som bidrar med pengar förväntas få beställningar av ess.

    En intressant sak är att de anställda i Skanska seglat upp som 3e största ägare. Detta då de har ett aktiebonusprogram.

    SvaraRadera

Storebrand Global All Countries B - Global indexfond med cash utdelning

  Reklam: Inlägget innehåller reklamlänk till Avanza. Det har varit några vändor med den här fonden. Jag har bearbetat Avanza och fondbolage...