Preffar har backat senaste veckan-ish

Den 28:e november skrev jag inlägget Varning för preferensaktier och sedan dess har de faktiskt backat generellt. Jag sitter ju inte inne på en magisk kristallkula och jag menar inte att jag förutspådde den här nedgången.
Inte heller säger jag att jag trodde att det skulle gå ned så mycket så snabbt.
Nej, mitt inlägg var mer generellt typ tänk på att det här skulle kunna inträffa.

28/11 handlades Balder preff kring 333 kronor och idag kunde man köpa den för 315 kronor.
Corem Property preferens stod kring 147 kronor och idag kunde man köpa den för 142 kronor.
Akelius har gått från cirka 308 kronor till cirka 303 kronor.

Inga jättefall men för preferensaktier är det en hygglig skillnad. För Balder är det nära ett helt års utdelning och för Corem är det ett halvt års utdelning.

Framtiden får utvisa vart vi skall från dessa nivåer men jag tror fast att preffar skall ned i spåren av stigande marknadsräntor. Det är ju så preffar fungerar, man värderar dem delvis baserat på riskfria räntan.

Läs mer: Mitt inlägg med inlösenkurs för preferensaktier.
Läs mer: Introduktion till preferensaktier.

Disclaimer: Jag äger Balder pref och Akelius pref.

13 kommentarer:

  1. Hej

    Har en övervakningslista på Avanza, där har jag lagt alla preffar (lite utdaterat nu). De har backat 1,26% senaste veckan och 2,82% senaste månaden. Man får en bekväm sammanställning längst ned där. Nu har vissa haft utdelning, så mindre nedgång än så troligen

    Med uppgången i stamaktier senaste månaden så skiljer det 7% mot index ca, som gått upp nära 5% senaste månaden. Vet inte vad man kan dra för slutsatser av det riktigt. Är preffar mer köpvärda idag än för en månad sen?

    SvaraRadera
  2. Härligt att du tog upp detta!
    Tänkte faktiskt skriva något liknande på min blogg då jag fått en del frågor kring varför jag fortsätter att köpa preffar. Finns en anledning till varför jag köper när det blir jul-rea på vissa bolag :)

    SvaraRadera
  3. Allt kommer ner till hur länge man äger dem, på längre (ca 10 år+) så är stamaktier de som är mer värda och har gett mer utdelning. Med en stam aktie har du fördelen av att få dela i framgångar (ökande värde på aktien och stigande utdelning då en pref i allmänhet är ganska låst till inlösenpriset som tak med fast utdelning) och du delar samma risk (om bolaget går i kk så förlorar båda allt).

    Så den enda gången preffar är värt det är på kortare tid eller som ett högre risk alternativ till att hålla kassa på banken. Preffarna kommer antagligen att falla ytterligare när räntorna tillsluts börjar gå upp men inte för drastiskt (då bolagen antagligen kommer börja köpa upp dem under inlösningskurs) utan den största risken är rekonstruktion i någon form alt. kk vilket har hänt i flera fall tidigare.

    SvaraRadera
  4. Ändras preffarnas utdelningar eller är dom kvar på 10 sek(corem i detta fall) oavsett om den går upp eller ned?

    SvaraRadera
  5. Hej Jonas,
    Tack för en bra och intressant kommentar.

    Mvh petrusko

    SvaraRadera
  6. Hej Anonym,
    Corem preferens har oförändrad utdelning. Det gäller generellt för svenska preffar. Vissa har en trappa med stigande utdelning ett antal år fram i tiden och det skall ses som en tydlig signal att preffen kommer lösas in då.

    Mvh petrusko

    SvaraRadera
  7. Jonas m fl:
    Ofta lyfts bara nackdelarna med Preferensaktier fram (inlösen/fast utdelning/lägre värdering vid ränteökningar osv) - om man ska investera i Preffar bör man också förstå fördelarna för att lägga upp en bra strategi. Fördelen med preffar är att utdelningen är betydligt säkrare än för stamaktierna (vi får väl se vad som händer med utdelningarna i t ex Corem vid en större ränteuppgång). Utdelningen är oftast även betydligt högre för preffen jämfört med stamaktien. Utdelningstillväxt skapar man genom att återinvestera en del av utdelningen. Den säkrare utdelningen gör även att jag är beredd att ta andra risker för att skapa hävstång - t ex att belåna aktierna.

    Slutligen har preferensaktier i regel prioritet framför stamaktier vid KK, så påståendet att man delar risken men inte möjligheten i ett AB tycker jag är missvisande. Jag skulle inte råda någon att först välja företag och därefter välja aktieslag. Välj först strategi och leta därefter upp lämpliga företag att investera i och då är aktieslaget givet.

    Med vänlig hälsning, Per

    SvaraRadera
  8. Per:

    Verkar som vi har samma syn på preffarnas fördelar!!

    Med vänlig hälsning Jojje

    SvaraRadera
  9. Per låt oss ta ett praktiskt exempel på ett fall ett företag som har betalat ut något efter kk till pref. ägare? Jag vet inte om ett enda fall då skatt, lön etc. kommer före i kön men alltid intresserad av att höra om dem.

    Angående preferens; låt oss göra ett exempel Per:
    Vi sätter in 10.000 kr i Castellum och säger att de har gett ut en preff på 7% med halvårs utdelning för samma summa. Det simulerar en vanlig pref på svenska marknaden dag.

    Preffen ägs under 10 år med utdelning är låst till 7% av original värdet som delas ut två gånger om året. Preffen kostar 250 SEK (8.75 SEK per utdelningstillfälle) som bas så att du alltid kan köpa minst en ny vid varje utdelning och inlösen är 250 SEK så priset ändras inte över tid.

    Efter 10 år så har du då 79 aktier a 250 SEK och 41.25 SEK över för totalt värde om 19 791.25 SEK.

    Nu tittar vi på Castellum 2007 till 2016 som jämförelse. Startar med samma 10.000 SEK investering och köper aktierna första dagen varje januari (för att göra det enkelt, aktie priserna finns på Castellums hemsida, utdelning finns via borsdata.se).

    År 2007 har vi 123 aktier och 367.97 SEK i plånboken vid årets slut. År 2016 äger vi 180 aktier och har 816.43 SEK i plånboken vid årets slut. Aktierna är värda 120.70 SEK (senaste kursen) för ett totalt värde om 22 542.43 SEK.

    Notera att ovanstående är gjort på en kväll i excel så ber om ursäkt om jag lyckas fått något nummer fel, filen finns tillgänglig.

    Så nej det handlar inte om att om du återinvesterar så blir helt plötsligt preffar fördelaktiga på lång sikt utan stam aktier som stiger med tiden i värde och utdelning är det bättre alternativet och det ökar bara mer desto längre tidsintervall du tittar på. Den enda gången preffar slår stam aktier är om stam aktien sjunker konstant över en längre period (Castellum sjönk som exempel 4 ggr under 10 år) men det antyder att bolaget i allmänhet har problem vilket kommer bli problem för preffen längre fram också eller om du har en kortare investeringshorisont.

    Om jag skulle gå in pension så kan en preff vara intressant för att öka utdelningen då jag inte behöva bry mig så mycket om det förlorade värdet för de nästa 20 åren men som långsiktig investering så är det inte att fördra.

    SvaraRadera
  10. Det finns två preffar som har ett skydd mot kursfall.
    SAS kommer börja höja utdelningen från och med 2019.
    Oscar Properties Pref B, kan du själv begära inlösen. I båda fallen bör det innebära att det finns ett golv, kursmässigt för dessa två preffar.
    Läs igenom deras prospekt, och köp! :)

    SvaraRadera
  11. Jonas m fl,

    min poäng är inte att preferensaktier är bättre eller sämre än stamaktier. De är olika och som investerare gäller det att förstå vad som passar din strategi bäst. Som investerare i preffar håller jag främst koll på företagets betalningsförmåga. Om jag ska investera i stamaktier så måste jag förstå företagets affärsidé, bedöma företagets marknad och då helst ha information som marknaden saknar. Man får ofta rådet på olika bloggar - "gör din egen due diligens". Här inser jag min begränsning och väljer i regel att inte göra det och avstår därför oftast från att investera i stamaktier.

    Exemplet med Castellum visar min poäng - om du som investerare verkligen kan blicka framåt (bakåt är ju inte så svårt) och bedöma Castellums utveckling och om du då anser att den är lika positiv som den varit de 10 senaste åren - toppen! köp stamaktierna. Jag kan det inte och avstår därför. Däremot skulle jag överväga preferensaktien om jag ansåg att företagets betalningsförmåga är tillräcklig. Jag skulle då inte bry mig om ifall stamaktieägarna tjänar mer eller mindre. De tar helt andra risker och förtjänar säkert en annan utveckling. I Castellum exemplet så har man efter 10 år dubblat kapitalet och utdelningarna - det viktiga för mig är om detta är en tillräcklig risk/reward för att göra investeringen - inte vad jag ev kan tjäna på stamaktierna.

    Med vänlig hälsning, Per

    SvaraRadera
  12. Per om du köper en prefens aktie så måste du göra exakt samma due diligence som om du köper en stam aktie därför du måste bedöma hur troligt det är att företag kommer att kunna fortsätta tjäna pengar för att täcka löpande kostnader (d.v.s. lån, pref utdelning, investering i maskiner etc.). Ta Castellum som exempel så måste du räkna på hur mycket skulle t.ex. en ränteökning från dagens ränta till 5% bli på det fria kassaflödet för att se om de kan fortfarande betala ut pref. utdelningen och lånen.

    Den enda skillnaden mellan att köpa en pref. eller stamaktie ligger i att den ena har fast utdelning vilket är mera värt på kort sikt men i övrigt så måste du kolla allt.

    Ta som exempel Obducats pref. aktie som du kan hitta här: http://www.obducat.com/investor-relations/nyemission-dec-16/ . För att veta om den är värd att köpa eller inte så måste du göra en full due diligence på företaget och deras ekonomiska situation för att kunna ta ett beslut. Det samma gäller varje pref. aktie där ute också då i slutändan det enda sättet en pref. aktie kan fortsätta ge utdelning är om företag fortsätter att tjäna tillräckligt med pengar i framtiden. Om du då köper en pref. aktie så gör du exakt det antagandet vilket betyder att du kan köpa en stam aktie istället då båda förutsätter att företaget kommer försätta att tjäna pengar och existera. Om du inte tror att företag kommer fortsätta tjäna pengar varför köpa en aktie som inte kommer ge utdelning?

    Det är det som är poängen i det hela, en preferens aktie betyder inte att du kan hoppa över due diligence bara för att den råkar dela ut lite mer pengar på kort sikt.

    SvaraRadera
  13. Hej Jonas,

    Låt oss komma överens om att vi inte har samma syn på preferensaktier. Mitt råd till dig är naturligtvis att följa din övertygelse - undvik preferensaktier. Till er som fortfarande är intresserade av preferensaktier kan jag rekommendera ett besök på seekingalpha.com, där finns massor av information om investeringsstrategier kring preferensaktier.

    Lycka till//Per

    SvaraRadera

Storebrand Global All Countries B - Global indexfond med cash utdelning

  Reklam: Inlägget innehåller reklamlänk till Avanza. Det har varit några vändor med den här fonden. Jag har bearbetat Avanza och fondbolage...