Nu skall jag studera Peter Lynch

Länge har jag suktat efter att läsa Peter Lynchs böcker. Jag har hört talas om honom och läst om honom i andra böcker och artiklar. Av det jag läst om honom har jag fått uppfattningen att han har en sund och alldaglig approach till investeringar. Äga bra grejer som man förstår sig på. Resonemanget tilltalar mig och Lynchs fenomenala prestanda som förvaltare lockar ju till att läsa om honom också.

Jag har beställt nedan två böcker av Peter Lynch och jag ser verkligen fram emot att få hem dem.

One up on Wall street (Adlink till Adlibris)

Beating the Street (Adlink till Adlibris)

Peter Lynch anser att småsparare har ett övertag mot stora förvaltare i att vi kan gå ut i verkligheten och göra efterforskningar. Vi kan åka till lokala köpcentrat och prata med personal, studera mönster över tid i butiker och restauranger.
Kanske kommer jag peppra personalen i min Willysbutik med frågor hädanefter.. =)

Jag hoppas att få återkomma med en rad inlägg om Peter Lynch och hans böcker.

9 kommentarer:

  1. Känns lite väl oekonomiskt att betala för de där gamla böckerna då det finns gott om både recensioner och gratisex på nätet om man googlar lite ;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Inte oekonomiskt för Petrusko (ad-links) ;)

      Radera
  2. Du har gjort ett bra val, dessa böcker är läsvärda. Sunt förnuft, enkelhet som fungerar. Det var faktiskt hans böcker som en gång i tiden inspirerade mig till tanken att jag kan slå index och slå fonderna på egen hand. Det var också han som präntande in i mitt huvud att hålla vinnare under lång tid för att därmed uppnå avkastningar på tusentals procent (ten bagers), vilket jag faktiskt lyckats med ett flertal gånger, liksom Peter Lynch.
    Mvh http://investera-pengar.blogspot.se/

    SvaraRadera
  3. Hej Petrusko, jag hittade ditt inlägg via något som heter Aktiefeed istället för via din vanliga blogg. Är det något medvetet eller hur funkar det?


    http://aktiepappa.blogspot.com/2016/12/aktiebloggare-se-hit.html

    SvaraRadera
  4. Hej!
    "One up on Wall street" är väldigt bra men även väldigt underhållande (ovanligt att en bok om aktier är det).
    Off the topic:
    Vad tror du om SAS-preffen för tillfället. Vet att du har den i portföljen, men hur mycket?
    MVH

    SvaraRadera
  5. Jag har själv haft väldigt svårt att läsa klart böcker av dessa slag. Bör utan tvivel vara lärorika, har bara en olustig känsla att dessa kan vara utdaterade.

    Jag kommer bättre överens med digitala texter.

    SvaraRadera
  6. Intressant måste jag säga. Aldrig hört talas om karln tidigare men måste ta och kika in honom lite nu.

    Verkligen spännande sätt att göra analyser på.

    SvaraRadera
  7. Jag har "läst One up...". Minns att han äntligen kunde ta semester 1987.Äkte till Irland med frun - då inträffade Black Monday...

    SvaraRadera
  8. Har nästan läst klart "One Up on Wall Street". Måste säga att jag tycker det är en fantastisk bok. Likt Buffett förklarar han investeringar på ett väldigt simpelt och logiskt sätt.

    Det han trycker på mest är att man ska investera i bolag som har en produkt/tjänst som man förstår sig på och ser potentialen i. Man behöver inte själv gilla produkten för att se nyttan med den. Han menar på att man ofta kan upptäcka småbolag som är fantastiskt välskötta långt före stora finansinstitut då dessa ofta fokuserar på större mer välkända bolag.

    Måste säga att jag verkligen fått upp ögonen för att konstant analysera produkter/företag när jag är ute och shoppar etc. Det blir väldigt mycket roligare att gå ut på stan när man är på aktiejakt!

    http://fuckyoufonden.blogspot.se/2016/12/kopvarda-aktier-vecka-51.html

    SvaraRadera

Storebrand Global All Countries B - Global indexfond med cash utdelning

  Reklam: Inlägget innehåller reklamlänk till Avanza. Det har varit några vändor med den här fonden. Jag har bearbetat Avanza och fondbolage...