Hembergs utspel om preferensaktier

Claes Hemberg som är någon sorts frontfigur hos Avanza skrev idag något om att det nog är läge sälja alla preffar för räntan är på väg upp.

Ni är många som mailat och kommenterat på min blogg och twitter och undrar hur jag ställer mig till detta.

Well jag kan ju svara för min del. Jag är långsiktig i preffar. De värderas ju delvis utefter allmänna ränteläget och kommer att gå upp och ned över tid i takt med den. Att spå hur räntan skall utvecklas är inte lätt men min gissning är att vi kommer ha låga räntor länge.
Vill man veta mer om hur preffar fungerar rekommenderar jag mitt inlägg: Introduktion till preferensaktier.

Hembergs uttalande då?
Ja, nu vet ju inte jag vad han är för sorts investerare eller spågubbe men för sådana kanske det är dags att sälja. Är man kortsiktig så kanske det men då hade det varit bättre att kolla på det när petrusko varnade redan för tre veckor sedan
Är man spågubbe och faktiskt vet hur räntan kommer utvecklas framöver ja då är det lättare att ta ett välgrundat beslut i det hela.

Något att ha i åtanke: för cirka 3 år sedan (23/12 2013) var den riskfria räntan (10 åringen) 2,5 procent och samtidigt handlades Balder preferens i 334 kronor. Förvisso var räntebanan sjunkande då men en del säger det ändå om värderingen. Nu är den riskfria räntan 0,63 procent med en stigande räntebana och Balder preffen handlas i 317 kronor.

Annons:
Bli grymt rik på aktier. 
Köp den mycket populära boken av Anders Haskel och läs hur just du kan lyckas med att spara ihop miljonbelopp på börsen. Lär dig hur man bygger en bra portfölj och hur man undviker dåliga bolag.

10 kommentarer:

  1. Hehe, jag gillar uttrycket "spågubbe". Det går att använda på många inom aktievärlden. Även mig själv ibland antar jag fast helst vill jag att man kallar det magkänsla när det handlar om mig själv då. Det låter lite bättre ;)

    Fast självklart ska man som du skriver och gör; grunda sina beslut på fakta och beräkningar snarare än att spå eller känna fram något.

    SvaraRadera
  2. Tack för svar! Fattar ärligt talat inte varför jag enligt Hemberg bör sälja Akelius preffar när företaget har en stabil verksamhet. Preffar som är högt skuldsatta och har en tvivelaktig verksamhet har han nog rätt i att det är läge att sälja nu men där kan man ju fråga sig varför man skulle köpt dem alls från första början?

    Visst kommer kursen minska i Akelius men är man långsiktig (tänker äga åtminstone till 2021-2024) bör det inte vara något problem. Jag ökar på vägen ned.

    SvaraRadera
  3. Petrusko, jag håller fullständigt med dig om din syn ovan. Om man äger preffar så ska det inte vara för spågubbesyn om räntan (som blir fel 9 gånger av 10 även för proffsen), utan det ska vara för att man gillar en hög och tämligen säker utdelning på lång sikt. Avanza gillar ju inte heller om kunderna håller preffar på lång sikt, för det ger noll intäkter till Avanza. Värt att tänka på, mäklare har alltid baktankar i det mesta. Jag skrev själv om preffar på min blogg flera gånger nyligen: http://investera-pengar.blogspot.se/2016/11/varning-for-preferensaktier.html

    SvaraRadera
  4. Det är skillnad på preffar och preffar också. SAS Pref kommer sannolikt att lösas in för 525 kr under 2018. Fram tills dess har den med dagens pris en direktavkastning på 9,65%.

    Som du själv skrev i inlägget om preffars inlösen: "SAS preferens: 600 kr tom första utdelningen efter 5 februari 2018. Därefter är inlösen 525 kr. 2019 börjar utdelningen höjas i vad som är en trappa fram till 2023. 2019 höjs den till 55 kr och 2023 är den uppe i 75 kr."

    SvaraRadera
  5. @ Investeraren, om du håller en pref för utdelning under lång tid så har du investerat i fel aktietyp från företaget. Problemet med preffar är att de inte har stigande utdelning (med några få undantag och ofta med ett tak) vilket betyder att långsiktigt så blir de mindre värda då du inte får del av företagets ökande värde och utdelning över tid. De blir därmed ett alternativ till att köpa räntor eller obligationer med högre risk snarare än ett alternativ till aktier.

    Hade liknande diskussion med Per här http://petrusko.blogspot.sk/2016/12/preffar-har-backat-senaste-veckan-ish.html och använde Castellum som exempel på varför en stam aktie är normalt det bättre valet för 10år+ investeringshorisont mot en 7% pref med återinvestering av utdelning (22 542.43 SEK i slutvärde för Castellum mot 19 791.25 SEK för preffen efter 10 år baserat på 10 000 SEK bas investering i januari 2007).

    SvaraRadera
  6. Även om man är långsiktig och plockar utdelningar är det ju inte så roligt om dom bara täcker för kursnedgången. Det som då är kvar får man ställa mot vad man kan få i ränta och se vad man tjänat?

    SvaraRadera
  7. Det är väl inte bara preffar som drabbas vid stigande ränta. Alla fastighetsbolag som har någon form av belåning gör det också. Skall man också sälja alla fastighetsaktier enligt spågubben? Om inte, varför är han inte konsekvent?

    ha en bra dag

    //Krusse

    SvaraRadera
  8. Hej Petrusko.

    Tog du bort min kommentar där jag skrev lite om vad SVD hade skrivit om preffar?
    Mvh/Pipeline

    SvaraRadera
  9. @Jonas, glöm inte heller inflationens effekt på preferensutdelningen över lång tid. Direktavkastningen kan ju i och för sig teoretiskt bli rätt hög om räntorna går upp en bit men eftersom utdelningen är satt till ett visst belopp så är den ju inte inflationsskyddad. Med det sagt ska man nog inte rakt av avfärda trygga preferensaktier på längre sikt i en välbalanserad portfölj eftersom de som Petrusko brukar påpeka sänker risken och ökar direktavkastningen på kort sikt. En bra "hedge" eftersom de ger ett gott kassaflöde att investera i fler stamaktier vilket är särskilt fördelaktigt om börsen backar ordentligt/i kristider när utdelningssänkningar kan inträffa, särskilt ibolag med hög direktavkastning på sina stamaktier.

    SvaraRadera
  10. Jag kommer behålla mina Akelius pref. Om det är så att utdelningen bara kommer täcka kursnedgången, så får jag väl köpa på mig fler ju billigare dom blir. Sen kanske jag inte ser en kursnedgång så allvarligt då jag inte säljer aktierna. Samma antal kronor av utdelningen hade jag ju fått oavsett kurs. Så rent psykologiskt stör det mig inte. Om det hade gjort det, kanske man inte borde vara utdelningsinvesterare över huvud taget?

    SvaraRadera

Storebrand Global All Countries B - Global indexfond med cash utdelning

  Reklam: Inlägget innehåller reklamlänk till Avanza. Det har varit några vändor med den här fonden. Jag har bearbetat Avanza och fondbolage...