Därför är Mat.se better off i Axfoods ägo

Axfood har lagt ett uppköpsbud på Matse och storägarna har accepterat erbjudandet.
Läs mer: Axfood Lägger kontant bud på Matse

Här kommer fem snabba puckar varför Matse är better off i Axfoods ägo:

1. Axfood har biffiga finansiella muskler och kan gasa hur mycket som helst i Mat.se. Man har stålarna att satsa där och när det behövs.

2. Tack vare sin storlek lär Axfood ha bättre förutsättningar hos leverantörer. Högre lönsamhet som alltså snabbt kan föras över till Mat.se när det är i deras ägo.

3. Axfood har en väloljad grossistverksamhet och kan kostnadseffektivt och smidigt leverera till Mat.se.

4. Man kan addera egna märkesvaror som Garant i Mat.se erbjudande och på så vis öka marginalen ytterligare.

5. Man har synergieffekter i att man kan kapa bort en stor del av OverHead-verksamheten i Matse. Löneavdelning, personalavdelning, inköpsavdelning osv bye bye. Om inte omedelbart så kommer det läggas över på Axfood på sikt. Det blir snabbt mångmiljonbelopp man sparar på detta.

Disclaimer: Jag äger Axfood.

12 kommentarer:

  1. Hej! Vilken tycker du är bäst mellan axfood och ica gruppen och varför?
    Vad är dina funderingar av Indutrade och Troax? Tacksam för svar! Din blogg är kanon att läsa! Mvh Simon

    SvaraRadera
  2. Tjena Simon,
    Axfood har presterat bättre historiskt. De har högre avkastning på eget kapital. Enkelt uttryckt varje krona investerad i Axfood ger mer avkastning än kronan i ICA.

    Indutrade och Troax tycker jag verkar vara vettiga bolag.

    Mvh petrusko

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena! Okey. Är tveksam om vilken jag ska köpa? Har läst rätt så mkt om Indutrade och Troax och dom är intressanta tycker jag. Jag har inte hållt på med aktier så länge så är nybörjare än så länge :) men är mest inne på utdelningsaktier. Vart kan man läsa på om bolag och vad är viktigast att kolla efter? Ber om ursäkt för alla frågor.
      Tack för snabbt svar:)

      /simon

      Radera
  3. Jag förstår inte logiken av att köpa matse. Vad är det axfood saknar och behöver köpa från matse? Inte är det lastbilsr för distribution, inte är det inköpsavdelning, inte är det kundbas, inte är det personalavdelning. Är det möjligen någon IT lösning som de egentligen vill åt eller vad är det? Både Willys och Hemköp har redan onlinehandeln med hemkörning. Har personligen provat både matse och Hemköp (och även andra). Hemköp är ju redan ok med sin mat på internet och kan med sina stordriftsfördelar, kundbas etc konkurrera ut matse så varför köpa dem?

    SvaraRadera
  4. Tjenare! Okey. Jag har inte hållt på med aktier så länge men tycker det är hur roligt som helst! Jag tycker alls bolagen är intressanta. Jag tänker köra på utdelningsaktier och återinvestera utdelningen :) vart kan man läsa om bolagen och vad ska man kolla efter? Ber om ursäkt för alla frågor :) tack för snabbt svar!
    Mvh Simon

    SvaraRadera
  5. Är inte på samma spår som DenViseFiluren. Lite tveksam till köpet, förvisso kan det vara en blandning av plattformen samt att kundbasen kan skilja sig åt mellan "vanliga" köpare samt internet-köpare.

    Men är det någon som kan göra något bra utav detta så tror jag verkligen att det är Axfood.

    SvaraRadera
  6. Hej Petrusko,

    Jag har en fråga som inte har med Axfood att göra men jag hoppas att det är ok att ställa den i den här tråden ändå.

    Gjensidige fors är en stabil utdelare. Enligt Börsdata ligger den genomsnittliga utdelningen på runt 6%. Nu till en dum fråga. Det verkar ju vara en hel del bonusutdelningar som kommit genom åren och dom kan man väl inte räkna med varje år? Eller är det så att Gjensidige har för vana att alltid göra bonusutdelningar?

    Vad tror du själv om att ha Gjensidige och Fortum i en utdelningsportfölj?

    Med vänlig hälsning
    Fredrik

    SvaraRadera
  7. Super köp för Axfood tror jag, börjar övergå mer till köp i Axfood problemet är dock att jag själv handlar på Ica.

    SvaraRadera
  8. är det bara jag som känner att den här affären blir väldigt dyr för Axfood?

    SvaraRadera
  9. Tror precis som Investerarsson att köpet blev lyckat, men låter framtiden utvisa det. Har dock svårt att se så mycket negativt med köpet och antar att det är tack vara detta som kursen hämtat sig något senaste dagarna.

    Äger också Axfood i min portfölj :)

    SvaraRadera
  10. Jag skulle vilja se en fördel till för Axfood: De får en fullt fungerande apparat med hemförsäljning som de kan använda för utbyggnad/uppbyggnad av sin egen hemförsäljning.

    Köpet är antagligen smart men jag tycker att de betalade lite mycket för aktierna. En premie å drygt 100 % är lite väl högt känner jag. På sikt kommer det antagligen visa sig att detta var en bra affär.

    SvaraRadera
  11. Jag tror att det var ett mycket klokt köp och jag tror att man kommer att se en del förändringar den kommande tiden. Så som jag ser det så handlar det inte bara om att bli mer synliga på nätet utan det handlar lika mycket om att nå nya kundgrupper som man inte når i stor utsträckning via Hemköp och Willys. Min gissning är att många som handlar på Matse är småbarnsfamiljer med hygglig ekonomi och som innan man bytte till Matse handlade på ICA. Med tre kedjor Willys, Hemköp, Matse så kommer Axfood att kunna utmana ICA på ett kraftfullare sätt. ICA har mycket till sin nackdel vad gäller ehandel, framförallt då man har en struktur med oberoende handlare. Därtill ska man inte glömma att ICA sitter på 50% av marknaden och det gör att man inte kan växa så mycket mer i Sverige utan att man blir för dominant. Så ser jag det.

    Jag tror att Axfoods tillväxt kommer att växlas upp i och med köpet och jag tror att man kommer att utmana ICA på ett bredare plan. Utöver detta så kommer Axfood att kunna utveckla onlinehandeln med nya kringtjänster - tex agera postombud - på ett sätt som blev tufft för Matse med en ganska liten organisation.

    Som nybliven aktieägare i Axfood dammsuger jag din blogg på info om bolaget.

    Keep up the good work!

    Charlie
    klirr-i-kassan.se

    SvaraRadera

Storebrand Global All Countries B - Global indexfond med cash utdelning

  Reklam: Inlägget innehåller reklamlänk till Avanza. Det har varit några vändor med den här fonden. Jag har bearbetat Avanza och fondbolage...