Börsveckan som gått. V51 2016

God jul på er! Julveckan är förbi och OMXS30 backade -1,45 procent. Historiskt brukar sista veckan innan jul ge en positiv avkastning och 2016 bröts alltså det mönstret. Det är ju historik där många år smetas ihop till "ett". Det kan ju bestå av 6 positiva år och 4 negativa till exempel. Nog om det.
Jag köpte fler Pfizer till mig själv i veckan och nu precis innan jag skrev detta kollade jag en sak kring just Pfizer. Mitt nuvarande innehav har jag ju köpt i år men jag har ägt bolaget tidigare, jag mindes inte exakt när så jag har precis kollat på det. För cirka tio år sedan ägde jag Pfizer och jag vill minnas att jag sålde dem kring finanskraschen delvis för att de sänkte utdelningen då.
För övrigt ägde jag bla Midway, Seco Tools, Axfood och Ratos för tio år sedan.
Det har varit en del byten  osv genom åren även om jag allra helst vill äga på mycket lång sikt. Jag vill tro att jag lugnat ned mig lite på den fronten fast det är nog bara delvis så. Jag har gjort en del affärer som inte varat så länge men när det gäller mina viktigaste innehav har jag ägt flera av dem riktigt länge. H&M, Industrivärden och Castellum är alla kring 10 år gamla i väskan. Jag tror verkligen att jag om 10 år fortfarande äger dem men även Johnson & Johnson, Realty Income, Atlas Copco, Investor, Skanska, VF Corp och Axfood.
Allihop fina bolag jag verkligen vill äga länge.
Åter till julveckan; jag har haft en vecka med mindre börs än vanligt. PRecis i början av veckan var jag lite sjuk och veckan i övrigt har jag spenderat till stor del med familjen. Lekt och busat med barnen och bara haft det gött.

Några av mina inlägg i veckan:

Peter Lynch in da house.. nu är den här! Läs mitt inlägg om den efterlängtade boken.

Några artiklar/blogginlägg jag läst i veckan:

Mats Qviberg med partner investerar i nyhetssajten Realtid.se och de gjorde ett reportage med diverse frågor till nya ägarna. Jag tycker media och digitalisering utav den är jätteintressant och gillade artikeln. De sätter fingret precis på vad jag också tror kommer vara en stor framgång för Realtid: De har ingen trött papperstidning eller massvis personal som kostar tid och pengar. Länk till artikeln.

Volati skippar julklappen till personalen och skänker en miljon som Akelius dubblar. Länk till artikeln.

Lundaluppen skrev en artikel om långsiktighet och snabba klipp. Länk till Lundaluppens blogg.

Veckan som kommer är en kort vecka med röd dag och kanske en halvdag jag minns inte hur det är innan nyår och har inte kollat i kalendern. Häromdagen blev jag varse att jag i alla år kört mitt eget system. Förr i tiden när jag var anställd brukade jag jobba halv dag på sin höjd innan julafton och i år som egen jobbade jag inte alls. Logiken i detta tänkte jag mig att jag tog från börsens öppettider. Döm om min förvåning när aktiekurserna fortsatte att röra sig minut efter minut och timmar efter jag tänkte den skulle stängt dagen innan julafton.
I varje fall... I veckan som kommer hoppas jag att jag lyckas skramla ihop några tusingar till att köpa mer VF Corp som jag finner attraktivt värderad för stunden.

Slutligen ett tips så här i juletider: Har du fått julklappar du inte alls gillar? Istället för att bara knöka in dem i en garderob eller whatever så sälj dem! Ut med dem på blocket och omsätt dem till pengar istället.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Storebrand Global All Countries B - Global indexfond med cash utdelning

  Reklam: Inlägget innehåller reklamlänk till Avanza. Det har varit några vändor med den här fonden. Jag har bearbetat Avanza och fondbolage...