Axfood lägger kontantbud på Mat.se

Det har hymlats och gått rykten i ett par dagar. Mat.se sade att de diskuterat ett bud men kunde inget säga igår. Men idag så, idag kom pressmeddelandet att Axfood lägger ett kontant bud på Mat.se som är noterat på First North.

Jag hoppades att det var Axfood och ding ding ding så var det. Mer om mina tankar o värderingar längre ned.

Axfood lägger ett bud om 17 kronor per aktie i Mat.se vilket innebär en premie om 119 procent på mat.se stängningskurs den 9 december.
Acceptperioden för erbjudandet beräknas vara 21/12 - 23/1.
Man har gjort en seriös approach och har redan acceptans från storägare som tillsammans står för drygt 83 procent av aktierna i Mat.se

Kort info om Matse från erbjudandehandlingen:
"Matse i korthet
Matse Holding AB är en koncern bestående av dotterbolagen Matse AB, Cold Cargo Sweden AB och
Kokaihop Media AB. Matse AB driver en fullsortimentsbutik på nätet, Mat.se, med hemleverans av varor
av hög kvalitet i Göteborg, Stockholm och västra Skåne. Kokaihop Media AB skapar glädje i köket med
inspiration och recept från matsajterna Kokaihop.se och Spisa.nu. I Kokaihop Media AB ingår
dotterbolaget Spisa Nu i Göteborg AB. Cold Cargo Sweden AB erbjuder kostnadseffektiva
hemleveranser som möter dagens och framtidens krav. Under 2015 växte koncernen till en
nettoomsättning på 203 miljoner kronor och hade ett rörelseresultat (EBITA) på -46 miljoner kronor.
Under delårsperioden januari till september 2016 uppgick Matses nettoomsättning till 205 miljoner
kronor, motsvarande en tillväxt på 46 procent och en rörelsemarginal (EBITA) om -19 procent. För mer
information, se www.matseholding.se."

Affären skall godkännas av konkurrensmyndigheter men jag kan inte se att det skulle vara något problem med tanke på Axfoods marknadsandel. ICA däremot, ja de hade nog stött på patrull om det var de som budade.
Man kan tycka att det är en rejäl premie. Matse är ett relativt ungt företag i en ny up and coming del av dagligvaruhandeln. De har ett starkt varumärke i den här nischen (än så länge är det en nisch) och de gör ett bra jobb. En mycket god position för fortsatt tillväxt. Men lönsamhet då? Ja att öka försäljningen är enkelt men att nå rimlig lönsamhet är desto mer utmanande. Här kommer Axfood in som en suverän ägare och inkubator av Matse.
Jag har svårt att räkna och gissa på hur bra eller dålig affären är baserat på befintliga siffror. Mitt förtroende för Axfood är stort och jag är övertygad om att det här blir en bra affär på sikt.
Via Axfood kan Matse nå en högre lönsamhet och de kan göra det mycket snabbare.

Jag gillar den här affären.

Disclaimer: Jag äger Axfood.

Annons:
Allt om utdelningsaktier. Köp boken på svenska hos Adlibris
Hernhags nya bok, Bli rik på Aktieutdelning. En suverän bok på svenska om sunda aktieinvesteringar. Det mesta man behöver veta om att investera i utdelningsaktier.

7 kommentarer:

  1. Jag blev tvärtom inte överförtjust över affären eftersom den riskerar minska vinst och utdelningstillväxt på kort sikt samtidigt som jag är skeptisk till internethandel av just mat. Axfood vet säkert vad de gör och i kvalitetssegmentet kan de kanske förädla produkten på ett vettigt sätt.

    SvaraRadera
  2. Håller med, tycker förvärvet är klockrent - fördelaktigt både för Axfood som köpare och Matse får mycket bättre möjligheter att bli nåt riktigt bra. Matse bör väl mer eller mindre omedelbart få bättre lönsamhet då jag antar att Axfood sitter på bra mycket bättre avtal med leverantörerna i branschen än en liten nischspelare som Matse. Frågan är bara hur stor skillnad detta ger....men på lång sikt så tycker jag det är ett smart drag oavsett.

    Har ICA i portföljen istället för Axfood idag, funderar efter förvärvet att byta - alternativt om jag skall ha båda....

    /M

    SvaraRadera
  3. Tror också det är ett bra strategiskt val. H&M är det inte dags att dumpa innehavet eller känns det bra att ha dom som ett kärninnehav? Skulle vikta ner i H&M och öka upp i Investor till ett kärninnehav istället, vad tror du?

    Göran

    SvaraRadera
  4. Jag gillar på vilket sätt Axfood-aktien reagerat på affären även om jag tycker att budet är för högt. En premie på 119 % vid köp. Det är inte ofta man måste hosta upp med de pengarna.

    Jag gissade först på att det var Coop som lagt budet då Ica och Axfood har egna leveranser på gång. Dock får vi väl anta att Axfood vet vad de gör.

    SvaraRadera
  5. Jag gillar också den här affären. Är än mer sugen på att gå in i Axfood efter detta. Har legat på bra nivåer för entry ett tag nu. Bra sätt för att positionera sig mot e-handeln. Kan bli stort i framtiden då folk har mindre tid och blir bekvämare.

    http://fuckyoufonden.blogspot.se/

    SvaraRadera
  6. Tjena Göran,
    H&M är ett fint bolag och jag har fortsatt tro på dem långsiktigt. INvestor skall jag satsa rejält på framöver och tänker mig dem som ett kärninnehav när jag väl fått upp storleken på innehavet.

    Mvh petrusko

    SvaraRadera
  7. Hej Aktiepappa,
    Det är ett bolag i tidig fas, i en marknad i sin linda. FRamtiden för sig. I Axfoods ägo kommer siffrorna se annorlunda ut. De kan nå en helt annan lönsamhet på nuvarande omsättning. De kan investera och boosta fsg snabbare. Axfood kan kapa kostnader i Matse rejält genom att flytta över funktioner som personalavdelning, inköp mm till Axfood. Det ihop med att man köper på framtida potential gör att premien kanske inte är så värstans.

    Mvh petrusko

    SvaraRadera

Storebrand Global All Countries B - Global indexfond med cash utdelning

  Reklam: Inlägget innehåller reklamlänk till Avanza. Det har varit några vändor med den här fonden. Jag har bearbetat Avanza och fondbolage...