Volati IPO stamaktie. Nyemission och notering

Volati är en industrigrupp med affärsidé att förvärva bra bolag, utveckla dem och äga dem långsiktigt. De har ett makalöst fint trackrecord med otrolig avkastning på kapitalet. Det hade ju förvisso också Ratos som fullständigt kraschlandat de senaste åren men man hade förtroende för dem så länge det varade och det varade länge. Jag ser ingen anledning att tro att Volati inte skall fortsätta göra bra förvärv men man kan ju tänka på att det sannolikt blir svårare för dem ju större de blir. Då måste de ju göra större och större förvärv och fler... De kan nog växa ett tag till innan det där blir utmanande för dem.

Jag går inte in närmre på vad Volati är utan hoppar raka vägen till det göttiga: På rullande 12 månader per september 2016 gjorde Volati ett resultat om cirka 200 miljoner kronor. Om vi tar bort preffutdelningen därifrån och smetar ut det kvarvarande på det nya antalet aktier, det som gäller efter IPOn så blir resultat per stamaktie 1,69 kronor vilket på teckningskursen 58 kronor ger p/e 34. De tar dock in över en miljard kronor i nyemissionen och de skall ju investeras och förräntas varpå p/e-talet snabbt bör bli lägre. Exklusive nyemissionen är p/e-talet 25. Det är ju orättvist att räkna så (gammalt resultat fördelat på nya antalet aktier) varpå mer rättvist är att titta på de där p/e 25. Med fortsatt tillväxt är p/e-talet betydligt lägre om man tittar några år fram.

Volati är inte billigt men bra bolag är aldrig det. Om de fortsätter prestera tillväxt som de gjort historiskt blir det förmodligen en bra affär att äga Volati stamaktie. Några som tror på Volati är Didner & Gerge samt Handelsbanken fonder som investerar 250 respektive 150 miljoner kronor och är så kallade ankarinvesterare.

Det här är svårt att värdera tycker jag men man kan koka ner det till att om man tror på Volati och deras förmåga att prestera även i framtiden så är det här förmodligen en hygglig investering. För en utdelningsinvesterare som mig är det nog inget att satsa på. De kan tänkas bjuda på god utdelningstillväxt men sannolikt för låg direktavkastning för min smak. Jag brukar sällan investera i sådana här IPOs utan jag väntar och vill gärna ha 5 år historik på börsen så jag klart och tydligt kan se vad de går för.

På sistone har det varit en stark trend hos många att teckna och sälja, kanske det kan fungera även på denna men man skall inte ta något för givet. Volati är ju redan högt värderad när den kommer in, en ännu högre värdering borde de få prestera/bevis sig värdiga tycker jag. Well, det är ju IPO-hysteri så det kan ju hända att även denna sticker iväg första dagen.
För den som söker god totalavkastning på lång sikt är Volati värd att synas. Går det enligt plan borde den kunna ge en riktigt god totalavkastning på lång sikt.

Nordnet är utvald partner i erbjudandet och om man tecknar via dem är 28/11 sista dag att teckna. Via Avanza kan man också anmäla sig men observera då att 27/11 är sista dagen man kan teckna.
30/11 noteras aktien och börjar handlas på Stockholmsbörsen.

Disclaimer: Jag äger Volati preferens.

Annons:
Bli grymt rik på aktier. 
Köp den mycket populära boken av Anders Haskel och läs hur just du kan lyckas med att spara ihop miljonbelopp på börsen. Lär dig hur man bygger en bra portfölj och hur man undviker dåliga bolag.

4 kommentarer:

  1. Håller med, väl skrivet. Kvalitativt men lite dyr!

    SvaraRadera
  2. Bra skrivit och jag håller med. Det får nog ändå bli teckna. Jag fortsätter dock att öka min position i Volati Preferens som fortfarande ger god avkastning. Och likviditeten i deras preff lär ju stärkas än mer efter denna IPO:n.

    SvaraRadera
  3. Tror ni att kursen på Volati pref kommer att påverkas när stamaktien noteras och börjar handlas på Stockholmsbörsen?

    SvaraRadera
  4. Kassan stärks väl ordentligt och så även betalningsförmågan för preffen. Nu ska väl kapitalet användas till förvärv. Men om dom tycker att preffen känns dyr så har dom ju råd att lösa in den i förtid. Vid såna spekulationer sticker kursen!

    SvaraRadera

Storebrand Global All Countries B - Global indexfond med cash utdelning

  Reklam: Inlägget innehåller reklamlänk till Avanza. Det har varit några vändor med den här fonden. Jag har bearbetat Avanza och fondbolage...