Tiodubbla priset för pensionärer hos doktorn

Tänk om läkaren hade daglig prissättning. I dessa tider av totalt snökaos bryter pensionärer höftben och handleder mm på löpande band. Man hade säkert kunnat tiodubbla priset hos läkaren. Tur att det där är reglerat eller hur.

Idag har jag varit ute i trafiken och det var lite spännande. På Stallbackabron i Trollhättan var sikten nära noll och den är olycksdrabbad vid vanligt väglag... Japp det skedde en olycka i motsatt riktning när jag körde upp för bron. Säkerligen inte den första eller sista för dagen.

Många stollar med sommardäck var ute i trafiken också. Mitt i en rondell i spåren där alla andra kört satt en Saab tvärfast och spann fram och tillbaka utan att röra sig en millimeter. En annan med sommardäck försökte köra upp för en liten nätt backe till en parkeringsplats men bara spann och gled ned istället. Jag körde glatt upp för backen och hittade en jättefin parkering, nästan lite för fin... Någon timma senare när jag återvänder till min bil noterar jag jättestora P-förbud skyltar men jag har klarat mig från böter. Securitas har förmodligen annat att göra än att sladda runt i snön och skriva P-böter en dag som denna.

Om jag ägde en däckbytarfirma hade jag tagit tusen spänn per däckbyte idag. Kanske tur att jag inte äger en sådan, eller?

Vid ett rödljus ställde sig en liten Golf bredvid mig och siktade på att köra om. Jag har en stor fin fyrhjulsdriven bil och mosade tysken i rödljusracet. Män förblir alltid pojkar eller hur är det man säger.

Från en barnslig karl till en annan så är det ju idag det är val i USA och mycket pekar på att landet snart har sin första kvinnliga president. Hillary Clinton kommer vara ett viktigt kapitel i historieböckerna, det hade nog Trump också varit men inte på ett positivt sätt. Att bete sig stolligt vid ett rödljus är en sak men att vara en stolle och samtidigt ansvara för atombomber det är något helt annat.
Tidigt på morgonen svensk tid imorgon väntas valresultatet och en seger för Clinton är inprisad på börsen.

Jag förväntar mig inga stora rörelser på börsen i spåren efter att Clinton vinner valet.

Imorgon onsdag får jag utdelning från flera olika preferensaktier och det blir en fin slant som trillar in på depån. Just nu har jag siktet inställt på öka i Johnson & Johnson och Investor. Vi får se imorgon hur jag gör. Utländska innehav som JNJ köper jag i en Kapitalförsäkring för det är klart bättre än ett ISK. I övrigt är kostnader/skatt likvärdigt. Läs mitt inlägg om varför man skall ha utländska aktier i en KF.

Annons:
The Single Best Investment creating wealth with dividend growth. Boken av Lowell Miller som av flera lyfts fram som en av de bästa om att spara i aktier och utdelningsaktier specifikt. Läs hur du hittar de bästa utdelningsaktierna och hur du bygger en pengamaskin.

9 kommentarer:

  1. OT. Tittar lite på Castellum. Stämmer det att nuvarande DA är 4.1% eller är den lägre efter emissionen?

    SvaraRadera
  2. Tjena,
    Nja eller kanske. PGA emissionen är antalet aktier fler nu. Nu har jag inte siffran exakt men cirka 4,5-4,6 kronor blir utdelningen som lägst. Jag är optimistisk och förväntar mig 5 kronor. Så 3,75% ungefär blir den sannolikt som lägst till våren.

    Mvh petrusko

    SvaraRadera
  3. Det man säger är:

    The difference between men and boys is the price on their toys.

    ha en bra dag

    //Krusse

    SvaraRadera
  4. Till något helt annat: eftersom du är vass på preffar och sunda komponerade portföljer, skulle du kunna delge din syn på senaste preffen: ZetaDisplay Pref där bolaget dessutom kom med rapport idag i ett inlägg? Tack för en bra blogg, klickar in här flera gånger per dag! :)

    // Molle

    SvaraRadera
  5. Ok tack för snabbt svar. Som jag misstänkte då.

    SvaraRadera
  6. Vinner Trumpen så väntar en enorm köpfest medan Clintan ger uppgångar men Trumpen blir trumpen, ja jösses

    SvaraRadera
  7. Kul inlägg :)
    Som sagt bekanta brukar vara rätt så tysta den här årstiden om hur lite bensin deras miljöbil drar.
    Finns inget bättre än att susa fram i sin stora suv när andra står still i korsningar och backar :)
    Bara och kunna sätta sig i sin bil på morgonen och köra över den meter höga snövallen som kommunen har plöjt upp under natten är guld värt.
    Speciellt medans grannen sliter med sin snöskyffel för och kunna få ut sin bil :)


    Som jag har förstått så kan man ha utländska aktier i Isk och få tillbaka hela skatten om man inte har underskott av kapital. Dvs inga lån.

    SvaraRadera
  8. Det tipsas ofta om att ha sina utländska innehav i en Kapitalförsäkring så man får tillbaka källskatten på utdelningarna.

    Men varför inte ha även sina svenska innehav på KF? Vad är fördelen med ISK vs KF?

    SvaraRadera
  9. Hej Hjärter Kung,
    Man kan med fördel ha svenska aktier i en KF. Skillnaden man märker är att man ej har rösträtt eftersom man inte står som ägare av aktierna, det gör ju bolaget som står för din kapitalförsäkring.

    Mvh petrusko

    SvaraRadera

Storebrand Global All Countries B - Global indexfond med cash utdelning

  Reklam: Inlägget innehåller reklamlänk till Avanza. Det har varit några vändor med den här fonden. Jag har bearbetat Avanza och fondbolage...