AstraZeneca utdelningstillväxt

AstraZeneca är inte mitt top pick i läkemedelssektorn. De har presterat ganska dåligt sedan Astra blev AstraZeneca. Förr hade de en svag pipeline med nya läkemedel men den ser desto bättre ut nu. Jag tycker det verkar se hyggligt ut för bolaget.
Något som ser ganska trevligt ut är utdelningstillväxten.

Utdelningen har stigit stadigt de senaste 10 åren. I snitt har utdelningstillväxten varit 7,9 procent per år och det är faktiskt ganska bra. Utdelningen sätts i dollar så viss valutaeffekt är ju med också men det jämnar ju ut sig över tiden.

Det är ju ingen garanti för att de kommer fortsätta höja utdelningen men man kan anta det.

Via Investor äger jag AstraZeneca och jag är nöjd med den exponeringen i bolaget. I hälsovård/läkemedelssektorn är mitt top pick Johnson & Johnson som har en mer diversifierad verksamhet. De gör läkemedel, medicinsk utrustning som används på sjukhus mm, konsumentprodukter som tandtråd och tamponger. JNJ har en betydligt bättre historik och en bättre outlook än AstraZeneca, ett enkelt val.

Disclaimer: Jag äger Investor och Johnson & Johnson.



8 kommentarer:

  1. Roligt att du just nämner AstraZeneca. Även jag är ägare av Investor såväl som Johnson & Johnson. Jag har som hastigast skummat över Astras hemsida men blev inte klok på hur mycket de delar ut, men det ser ut som runt 23 kr om jag inte läst fel? Inför julen kommer jag dock att prioritera ICA-Gruppen och Hemfosa, men AstraZeneca kanske jag borde kolla in igen :)

    SvaraRadera
  2. Haha, AstraZeneca tror jag var min första utdelningsaktie innan jag ens visste var utdelning var för något. Jag köpte för några 1000 och undrarde alltid var det var för pengar som kom in på kontot ;).

    SvaraRadera
  3. Hej Vad är livskvalitet,
    Utdelningen är kring 25 kronor för AZN.

    Mvh petrusko

    SvaraRadera
  4. Tjena Frihetsmaskinen,
    haha, skön story. Fint när det bara tickar in pengar utan att man förväntar det. =)

    Mvh petrusko

    SvaraRadera
  5. Vad tycker du om Pfizer i den här branschen? Jag spånar lite på att lägga till en aktör i den marknaden till min portfölj och väger lite mellan Astra och Pfizer där pfizer har lockat mig lite mera.

    Grymt bra blogg förövrigt!

    /Peter

    SvaraRadera
  6. Hej Peter,
    Tack. Jag gillar Pfizer bättre än AZN. De har en lägre värdering och en god outlook de också. PFizer är en riktig bjässe, AZN är liten jämförelsevis. Med storleken kommer power. Buying power, surviving power any power...

    Mvh petrusko

    SvaraRadera
  7. Hur tycker du att AbbVie står sig jämfört med J&J? När det gäller läkemedel har jag, förutom AZ via Investor, också J&J samt Novo Nordisk. Hur skulle du tänka runt att utöka med också AbbVie i samlingen?

    Tacksam för svar!

    SvaraRadera
  8. Hej, det är direktavkastningen du ska titta på som är relevant och den har sjunkit. Dock har kursen ökat sista tiden och bolaget ligger högt värderat igen.

    SvaraRadera

Storebrand Global All Countries B - Global indexfond med cash utdelning

  Reklam: Inlägget innehåller reklamlänk till Avanza. Det har varit några vändor med den här fonden. Jag har bearbetat Avanza och fondbolage...