Teckna och sälj

Det har varit ett gott noteringsklimat nu i ett par år och på senaste tiden skulle man kunna säga att det varit IPO-mania. Många bolag har noterats och det har fått mycket utrymme i media och sociala medier som twitter mm.
Ett fenomen det blivit stor hets kring är "teckna och sälja direkt". Som det låter, man tecknar sig i IPOn och planerar att sälja direkt på eller kring första handelsdagen.
Alla vill vara med och göra de här "lätta" pengarna, för det är ju lätta pengar... eller? Får man bara tilldelning kan man garanterat sälja med vinst... eller?

Det kommer nog tyvärr bli så att många lär sig den hårda vägen att det finns inga säkra eller lätta pengar. Även det finaste bolaget kan komma backa i samband med noteringen.

Mitt tips är att noga läsa på om bolaget och att bara teckna sådant man genuint tror på. Att teckna på ren spekulation och förhoppning om snabb vinst är förknippat med en förhöjd risk.

Ifrån bolagens perspektiv är det ju något av ett dilemma också. De vill ha ägare till sitt bolag men också en likvid aktie. Handeln i aktien är i de flesta fall inget större problem på sikt varpå bolagen sannolikt helst skulle vilja premiera tilldelning till de som verkligen vill investera i bolaget och vara ägare. Hur gör man det då? Tuff nöt att knäcka.

Serneke noterades häromdagen till 110 kronor och många har dumpat sina aktier. Nu står den i 109 kronor sannolikt med stöd från market maker (stabiliseringsåtgärder i samband med IPO, vanlig företeelse). Jag missade kolla hur många ägare den hade hos Avanza vid noteringen men nu är det 5584 stycken. Hur många är det om någon vecka tror du? Blir spännande att se, grämer mig dock att jag inte har siffran på antal ägare vid handelsstart.

Well, syftet med inlägget är att belysa risken i detta beteende, att kasta pengar på vad som helst och ta för givet en positiv avkastning. Var försiktiga med era slantar kamrater. Man kan ta risker men det skall vara kalkylerade sådana. Lycka till med era affärer.

Annons:
3,5% ränta på konto hos Akelius Spar
Akelius Spar AB är registrerat hos Finansinspektionen enligt Lagen om inlåningsverksamhet (2004:299). Insatta
medel används för finansiering av Akelius Residential Propertys verksamhet. Insatta medel omfattas inte av
Lagen (1995:1571) om insättningsgaranti och kan förloras i händelse av företagets obestånd.

11 kommentarer:

  1. Det jag retar mig på är snarast, som Sparo var inne på tidigare i veckan, att tilldelningen är så dålig för oss som vill vara med och äga långsiktigt (över minst ett decennium) från början. Spekulationerna gynnar ju inte oss långsiktiga heller så hoppas därför att det fenomenet försvinner. Förstår inte dem som tecknade och sålde med ett par kronors förlust dagen därpå.

    Jag ville teckna 500 aktier i Serneke men fick bara 50 trots att jag hade tagit i överkant och tecknat 600 aktier. Också i Ahlsell fick jag lägsta tilldelning om 200 aktier trots att jag hade tecknat fler. Antagligen går väl gränsen såpass högt att vi småsparare ändå inte har en chans att få annat än lägsta tilldelning.

    Funderar på om det ens är värt att binda upp kapital över flera veckor som en IPO kräver med tanke på att man nästan får igen courtaget i avkastning och får större likviditet under tiden. Nu missade jag ju lite av valdippen där jag annars skulle ha ökat mer. I det här fallet gick jag in och köpte 450 aktier i efterhand och får dem då på ISK som jag föredrar istället för KF. Enda risken med att vänta är ju om kursen drar iväg uppåt men i fallet Serneke var den risken inte så stor på kort sikt.

    Alligator Bioscience vill jag teckna mig i och där missade jag erbjudandet men det verkar tydligen inte ha varit någon nackdel så blir kanske ett litet köp nästa vecka.

    SvaraRadera
  2. Det jag retar mig på är snarast, som Sparo var inne på tidigare i veckan, att tilldelningen är så dålig för oss som vill vara med och äga långsiktigt (över minst ett decennium) från början. Spekulationerna gynnar ju inte oss långsiktiga heller så hoppas därför att det fenomenet försvinner. Förstår inte dem som tecknade och sålde med ett par kronors förlust dagen därpå.

    Jag ville teckna 500 aktier i Serneke men fick bara 50 trots att jag hade tagit i överkant och tecknat 600 aktier. Också i Ahlsell fick jag lägsta tilldelning om 200 aktier trots att jag hade tecknat fler. Antagligen går väl gränsen såpass högt att vi småsparare ändå inte har en chans att få annat än lägsta tilldelning.

    Funderar på om det ens är värt att binda upp kapital över flera veckor som en IPO kräver med tanke på att man nästan får igen courtaget i avkastning och får större likviditet under tiden. Nu missade jag ju lite av valdippen där jag annars skulle ha ökat mer. I det här fallet gick jag in och köpte 450 aktier i efterhand och får dem då på ISK som jag föredrar istället för KF. Enda risken med att vänta är ju om kursen drar iväg uppåt men i fallet Serneke var den risken inte så stor på kort sikt.

    Alligator Bioscience vill jag teckna mig i och där missade jag erbjudandet men det verkar tydligen inte ha varit någon nackdel så blir kanske ett litet köp nästa vecka.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Utlandsutdelaren,
      Ja alla de här tecka sälj aktörerna medför att det blir tunn tilldelning. Jag skulle också gärna se att man kunde ta en hygglig stek i IPOn för att äga långsiktigt. Nu blir det ju alltid mikropost i IPOn o köpa resten över börs.

      Mvh petrusko

      Radera
  3. Är allmänt skeptisk när alla småsparare bombar sönder precis det du säger på alla forum. Samtidigt som analytiker och finanspress säger precis samma sak!

    Otroligt skönt med gratis pengar till alla!!!

    Alltid är jag sugen när man står vid sidlinjen men tror verkligen inte det här är hållbart framöver. Måste vara true min strategi och avstå.

    När kommer första handelsdagen då alla tappar hakan?

    Sen måste man fråga sig om det är haussen som gör det eller om företag faltiskt väljer att notera till "för låg" värdering??

    SvaraRadera
  4. Jag tecknade i Ripasso Energy AB (bygger solkraftverk) förra månaden men det är först nu på måndag som aktien noteras på börsen.
    Det gick alltså en månad mellan tidpunkten då man fick (de onoterade) aktierna till dess att man får handla med dem på börsen. Här finns ingen risk för att någon tecknar sig för snabba pengar. Dessutom fick jag precis det antal aktier jag ville ha (och jag tänker behålla aktierna oberoende om de går upp eller ner på måndag).

    /H

    SvaraRadera
  5. Vem vill inte ha "gratis" pengar, right? ;) bra att du tog upp detta. Varit mycket diskussioner om det.
    Själv fortsätter jag nog med min strategi att köpa stora och väletablerade företag. Känns mer som min väg att gå.

    SvaraRadera
  6. Från början var det 6200 som hade Serneke

    SvaraRadera
  7. THQ hade över 12 000 aktieägare vid notering, nu är det endast 6487!
    Som jag tror de nämnde i senaste uppesittarkvällen, finns tom de som öppnar upp multipla konton i familjens namn för att gå med och få så många aktier som möjligt vid notering.

    // MoneyMachineGun

    SvaraRadera
  8. Hej petrusko. Mycket bra artikel av dig! Jag är glad för IPO men bara för de bolag jag läst på om och fått en bra känsla för. Som du säger kan kursen lika bra gå ner och då "fastnar" man i den om man inte har satt en kurs för exit redan.

    Däremot retar jag mig något på att jag aldrig får tilldelning. Paradox fick jag samma som alla andra, 50 st, men i övrigt har jag tecknat en hel del utan att få en enda tilldelad. Det som retar mig är att det är en jättemassa som inte vill vara med i bolaget egentligen som roffar åt sig och sedan öser ut dyrare till oss sparare. Det hade varit superintressant med ett fint bolag som "testar" att sätta att man måste äga aktien någon månad innan exit för att på så vis säkra upp en större andel som tänker äga bolaget långsiktigt. Fast det kanske inte hade gjort någon skillnad.

    Må väl!

    SvaraRadera
  9. Hej !

    Vad anser du om Dagens Industris panikvarning för Balder ?
    Har liksom du dessa preffar i portföljen.
    Visserligen är det ju numera lit Expressenvarning på DI.
    Har du gjort ngn analys på detta ?

    Fastighetsfreaken

    SvaraRadera
  10. Bra skrivet, Petrusko. Det kanske inte är så konstigt att folk tecknar och sedan säljer direkt när t.o.m. Placera rekommenderar detta förfarande, se länk nedan
    https://www.avanza.se/placera/redaktionellt/2016/11/21/ta-pengarna-och-stick.html

    Dessutom så kan den skrala tilldelningen vara en del av förklaringen, får man bara 50 eller 100 aktier och aktien tjurrusar kanske 40-50% så kan man fundera på om man skall köpa fler på denna höga nivå när fallhöjden är stor. Och om man inte köper fler så kanske man inte vill ha småskvättar i portföljen?

    Ha en bra dag

    //Krusse

    SvaraRadera

Storebrand Global All Countries B - Global indexfond med cash utdelning

  Reklam: Inlägget innehåller reklamlänk till Avanza. Det har varit några vändor med den här fonden. Jag har bearbetat Avanza och fondbolage...