Investor direktavkastning och värdering

Investor handlas till cirka 3,3 procent direktavkastning vilket är ungefär där den legat historiskt. 10 års-snittet är 3,5 procent.
De flesta år har direktavkastningen legat kring 3-3,6 procent och det är bara ett par år som sticker ut med en direktavkastning över 4 procent, 2011 och 2012.
En ganska rimlig värdering alltså relativt sin egen historik.

Kollar man på substansvärderingen så är den kanske inte så tokig heller. Senast redovisat substansvärde genom aktiekursen ger en substansrabatt om cirka 20 procent. Jag har läst i media i dagarna från aktörer som gör egen uppföljning på substansvärdet mellan rapporterna och de menar på att substansrabatten nu är bortåt 30 procent.
Det skulle också betyda en ganska hygglig värdering relativt sin egen historik. Investor brukar handlas med 20-50 procent substansrabatt.
Annons:
Investor 100 år Att gå från det gamla till det nya är den enda tradition värd att bevara. Köp boken om Investor och läs om den spännande historian för bolaget och den makalösa utvecklingen för Sverige de senaste 100 åren.

9 kommentarer:

  1. Hej Petrusko,
    Var hittar du denna statistik? Börsdata?

    SvaraRadera
  2. Tjena,
    Jag använder oftast Morningstar och programmet HItta Kursvinnare.

    Mvh petrusko

    SvaraRadera
  3. Hur ser du på Fortum?

    Tack för en trevlig blogg.

    SvaraRadera
  4. Hej SR,
    Fortum är nog ett av mina minst betydelsefulla innehav. Alltså ett av de jag gillar minst. Man skall inte lockas allt för mycket av den höga utdelningen, den kan komma sänkas. Vi får se till våren vad den blir. De strävar förvisso om en stabil och stigande utdelning på sikt men det skulle göra gott kanske om de sänkte den innan de höjer vidare. Det passar nuvarande verksamhet och intjäning. De har kassa och kassaflöde att upprätthålla utdelningen i decennier men så är ju inte tanken. Det skall förvärvas och vinsten skall ju gärna bära utdelningen.

    Mvh petrusko

    SvaraRadera
  5. Tycker du att 3,5% är en hygglig direktavkastning? Antar att det beror lite på hur bolaget ser ut i övrigt i och för sig. Investor tycker jag ser ut som ett välskött bolag, vilket gör att man inte bryr sig så mycket ifall det är 3,5% eller 4,5%

    SvaraRadera
  6. På tal om bra investmentbolag med hög substansrabatt och bra innehav, så är Spiltan mitt största innehav. Fler borde titta närmare på dem. En av få riktigt långsiktiga ägare av bra bolag i Sverige, vi behöver fler som dem.

    SvaraRadera
  7. På tal om bra investmentbolag med hög substansrabatt och bra innehav, så är Spiltan mitt största innehav. Fler borde titta närmare på dem. En av få riktigt långsiktiga ägare av bra bolag i Sverige, vi behöver fler som dem.

    SvaraRadera
  8. Jag planerar att köpa Investor. Men vet inte om jag ska köpa A eller B. Har du något blogginlägg om skillnaderna där?

    SvaraRadera
  9. Tjena Dennis,
    Jag skrev nyligen om Handelsbanken A och B, principen är den samma i Investor. Köpa den som är billigast.
    http://petrusko.blogspot.se/2016/11/bytt-handelsbanken-mot-b.html

    Mvh petrusko

    SvaraRadera

Storebrand Global All Countries B - Global indexfond med cash utdelning

  Reklam: Inlägget innehåller reklamlänk till Avanza. Det har varit några vändor med den här fonden. Jag har bearbetat Avanza och fondbolage...