Börsveckan som gått. V47 2016

Vecka 47 har svischat förbi snabbt som bara den och OMXS30 steg 1 procent under veckan.  Thanksgiving har firats i staterna och miljontals kalkoner jar fått sätta livet till och blivit fyllda med allt möjligt spännande innan de tillagats. Samtidigt som jag skriver detta inser jag att jag någon gång skulle vilja åtnjuta en traditionell thanksgivingmiddag någon gång. En annan stor amerikansk företeelse är shoppingdagen Black Friday och till skillnad mot kalkonen har den fått starkt fäste även här i Sweden. Många affärer satte omsättningsrekord och jag tror även så är fallet för Avanza som körde courtagefritt på USA-handel, att de slog rekord i USA-handel på en dag.
Ja, Avanza körde sin kampanj som för oss börsnördar var hyggligt väntad medan för gemene man var den nog en ren surprise.
Till min egen portfölj köpte jag fler VF Corp och Johnson & Johnson men viktigare och framförallt roligast var att köpa varsin Disneyaktie till mina barn. Läs mitt tips om att köpa aktier i julklapp, mitt bästa julklappstips helt enkelt.
För övrigt passade jag på att öka i Investor och Pfizer. den sistnämnda planerar jag endast en liten viktning i portföljen. Läs mitt inlägg om Pizer och megatrender.
Diktatorn Fidel Castro dog i veckan.
Johnson & Johnson planerar ett bud på 17 miljarder dollar på läkemedelsbolaget Actelion och de verkar överens de två bolagen så det blir nog affär utav det där. Kul tycker jag som JNJ-ägare, det verkar vara ett fint bolag de köper. Länk till bolaget hos Avanza (Adlink).

Några av mina inlägg i veckan.

Jag bytte Handelsbanken A mot B och har nu 3 procent fler aktier. Läs mer

Mina tankar om Volatis IPO i ett kort inlägg. Länk till inlägget.

Fenomenet "teckna och sälj" kan bli dyr läxa. Läs mer.

Bloggar/artiklar jag läst i veckan.

Jag snubblade in på bloggen FI Fighter och läste hur han firade thanksgiving i Hong Kong med massa goa bilder. Han är en Early retiree men just det här inlägget är inte värst börsrelaterat så en liten OT-varning på denna då. Länk till bloggen

Miljonär innan 30 skrev om hur han skall prioritera att köpa en viss aktie framöver, samma aktie som jag prioriterar faktiskt. Länk till inlägget.

Gottodix skrev sina tankar om Volatis IPO. Jag erkänner att jag inte orkade läsa hela men det är ju ett högaktuellt ämne och sannolikt intressant för flera som överväger att teckna Volati. Länk till inlägget.

Jag har i skrivande stund inga planer att köpa något den närmsta veckan och det beror främst på att jag inte har likvider. Det dröjer några veckor innan det rasslat in mer pengar på depån.


1 kommentar:

  1. Bloggaren Aktienovisen ger en sammanställning hur detta USA köpande utvecklat sig sedan 2015. Själv konstaterar jag att en investering i Black Rocks municipel bond fond ticker BLE hade givit ett bättre resultat. Fast det kan ju inte förvåna någon insatt person, eller hur?

    Med vänlig hälsning

    Lars

    SvaraRadera

Storebrand Global All Countries B - Global indexfond med cash utdelning

  Reklam: Inlägget innehåller reklamlänk till Avanza. Det har varit några vändor med den här fonden. Jag har bearbetat Avanza och fondbolage...