Börsveckan som gått. V35 2016

Vecka 35 är förbi och det var en stark börsvecka med stadig uppgång. OMXS30 steg 1,81 procent under veckan. Under torsdagen fylldes sociala medier och nyhetstjänster med dramatiska bilder när SpaceX rymdraket exploderade under ett test av raketerna inför planerad uppskjutning på lördagen. Lyckligtvis kom ingen till skada i den kraftfulla explosionen och efterföljande eldinfernot. Raketen skulle köra upp en satellit i omloppsbana  åt Facebook.
SpaceX är Elon Musks bolag och till skillnad från hans andra bolag man känner till går faktiskt detta med vinst.

I veckan började jag läsa Marcus Hernhags senaste bok; Bli rik på aktieutdelning och behöver jag ens säga att jag tycker den är jättebra? En bok om att investera i utdelningsaktier på svenska. Riktigt nice. Jag kommer publicera en recension av boken i veckan som kommer.
På Twitter lottar jag ut ett exemplar av boken. Checka in det i länken: https://twitter.com/therealpetrusko/status/771412420657020928

Inlägg i veckan:

Jag skrev ett kort inlägg om Telia och att det kanske inte är så tokigt. Det väckte många tankar och kommentarer från er läsare och har du inte skrivit vad du tycker ännu så in och gör det. Länk till inlägget.

ICA och Axfood backade under onsdagen och jag förklarade varför: Länk till inlägget.

Bloggar och artiklar jag läst i veckan:

På bloggen Chansar Mest läste jag om att de precis gått över 8 miljoner kronor. Länk.

Jag läste om Skanskas senaste order på att bygga ett hotell i Seattle. Länk till Skanska.

Jag tittade på Avanzas Börspanel för augusti med Marcus Hernhag och Catrin Jansson från Enter Fonder. Länk till Avanzas Börspanel.

5 kommentarer:

  1. Hej Petrusko

    Intressant inlägg!! Och tack för boktipset! Har helt missat att Hernhag varit i författartagen igen. Boken är beställd och jag ser framemot din kommande recension. Hernhags förra var enligt mig konkret och pedagogisk med bra innehåll om aktieinvestering. Spännande att han nu väljer att visa en än mer direkt uttalad metod och strategi den här gången. Även om den delvis gick att läsa mellan raderna på första boken.

    Tack för en läsvärd blogg!

    Mvh

    Atlas Investo

    SvaraRadera
  2. Hej

    Jag har läst igenom lite på din blogg och tycker det du skriver är intressant. Jag får känslan att du har samma mål med ditt sparande som jag, att skapa en struktur som ger en passiv inkomst.

    Jag ser att du gör en del analyser av bolag och tar kvalificerade beslut angående när det är köp/sälj-läge. Jag är lite nyfiken på vilken edge du anser dig ha när du gör dina analyser, jämfört med att köpa slumpmässigt?

    Jag har själv hållt på med aktiv aktiehandel på olika nivåer, ett tag hade jag t.o.m en aktierobot som handlade automatiskt efter teknisk analys. Min insikt har blivit att jag inte kan slå slumpen och att jag har väldigt lågt förtroende för att någon fondförvaltare skulle vara bättre. Därför sparar jag själv nästan uteslutande i fonder med ingen eller låg avgift idag.

    När du köper enskilda aktier, kan du motivera det med att du slår index? Du skriver mycket om att jaga utdelning, men för mig är det mer en konstruktion som sitter i huvudet. Utdelningen kommer in på ett eller annat sätt i en fond och andelar kan säljas av när det passar.

    Anledningen till att jag romantiserar kring fonder är eftersom riskspridningen kommer automatiskt och jag slipper huvudvärk kring courtage och volatilitet. Men självklart ska det vara fonder utan avgift.

    Hälsningar
    Christian

    SvaraRadera
  3. Nu förstår jag varför antalet sidvisningar fullkomligt har exploderat idag.
    Stort tack för omnämnandet Petrusko!
    Jag önskar dig en fortsatt trevlig helg!
    //Cm

    SvaraRadera
  4. Hej Christian,
    Jag har inte som mål att slå index, faktum är att jag är öppen med att jag borde underprestera mot index på lång sikt pga en stor del preffar. Tack vare en stor portion tur har jag dock slagit index så långt bak jag gjort uppföljning (kring 5 år). Detta är tur och ytterligheter, på lång sikt bör jag underprestera just av ovan nämnd anledning.

    Jag brukar rekommendera fondsparande och är av tron att det ger den bästa totalavkastningen på lång sikt för gemene man.
    Själv är jag en utdelningsinvesterare och placerar därefter. Jag jagar inte högsta möjliga totalavkastning. Jag söker god utdelning till rimlig risk.

    Mvh petrusko

    SvaraRadera
  5. Tjena CM,
    Tack för en bra blogg och fortsatt trevlig helg på dig med =)

    Mvh petrusko

    SvaraRadera

Kort om optionsstrategin i JGPI

  Reklam: Inlägget innehåller reklamlänk till Avanza. I slutet av 2023 lanserade JPMorgan en börshandlad fond med global inriktning och en o...