Ett år efter den stora flash crashen

Det är nästan på dagen ett år sedan den stora flash crashen då de flesta bolagen i USA rasade dramatiskt. Johnson & Johnson rasade snabbt från cirka $100 och hela vägen ner kring $82. Anledningen till detta extrema ras? Robothandel.
Någon/några robotar tolkade signaler knasigt kanske och skapade stora säljflöden vilket triggade andra robotar även kallade "snurror" att vräka ut allt vad aktier heter.
Jag satt framför skärmen och bevakade börsen den dagen och minns det med spänning. Dagslägsta i Johnson & Johnson missade jag, den gick i eller kring öppningscallen. Det bara blixtrade till.
Börsen och aktiekurserna rörde sig otroligt fort och när jag väl fått in min order fick jag avslut kring $92.

Jag visste vid tillfället inte riktigt varför börsen backade men däremot var jag tvärsäker på att de fina bolagen jag bevakar är fortfarande bra bolag och oavsett vad som orsakat att aktier rasar påverkar det inte hur bolagen presterar. Viktigt att skilja på bolag och dess aktie. Mycket riktigt, Johnson & Johnson går som tåget och flash crashen hade inget med just JNJ att göra.

Jag hittade ett klipp med Jim Cramer om just denna flash crash och hur man kan tänka inför nästa gång det händer.

För amerikanska börsen har inte Avanza stöd för order med lång giltighetstid. På Svenska börsen har jag ofta order inne med flera månaders giltighetstid och kurs en god bit under rådande nivå. På så vis får jag avslut utan att behöva vara snabb och fånga en ev snabb nedgång. Jag håller mig till bra bolag varpå jag inte behöver oroa mig för något bolagsspecifikt skall utlösa ett kursfall. Alltså, Om nu något bolagsspecifikt genererar en stor nedgång så är det okej för mina fina bolag ruttnar inte i ett PM eller en rapport på samma sätt som ett litet skruttbolag kan göra. Om tex Skanska kommer med en rapportbesvikelse och aktien backar 10% så är det bara tacka och ta emot för Skanska är ändå ett bra bolag på lång sikt.
Synd att man inte kan lägga in orders på detta viset för amerikanska börsen men jag skickar meddelande till Avanza med jämna mellanrum och efterfrågar funktionen.

Ibland händer det saker i omvärlden som skapar stor oro och rörelser på världens börser. Brexit är ett bra exempelt där världsbörserna tappade kraftigt. Återigen en nedgång triggad av faktorer som inte är bolagsspecifikt. Jag köpte Skanska för 165 kronor i spåren av Brexit, och precis som i flash crashen var jag fullt trygg i att Skanska är ett bra bolag. Håll dig till sunda bra bolag och var inte rädd att köpa när börsen backar.

Disclaimer: Jag äger Skanska, Johnson & Johnson.

4 kommentarer:

  1. Hej Petrusko!
    Vill börja med att berömma dig för ditt arbete med bloggen, följer den dagligen med nöje.

    Jag undrar om du nånsin funderat på att köpa 3M? De har betalat utdelning till sina ägare i 100 år och höjt den årligen de senaste 58. Den genomsnittliga ökningen ligger på drygt 7,5% över 20 år och 14% de senaste 5.
    Med dagens kurs ligger direktavkastningen på knappt 2,5%, men det kanske är ok med tanke på tillväxten.

    Nyfiken på dina tankar?


    SvaraRadera
  2. Tjena anonym,
    Visst har jag kollat på MMM, ett mycket fint bolag. Jag gillar det absolut och tror de har god potential på flera decennier sikt.
    Det är lätt att tänka att de sysslar med klisterlappar och tejp men de har så himla mycket mer än så och är inblandade i industri/tillverkning. De har en diversifierad verksamhet som jag gillar.

    Mvh petrusko

    SvaraRadera
  3. "På Svenska börsen har jag ofta order inne med flera månaders giltighetstid och kurs en god bit under rådande nivå. På så vis får jag avslut utan att behöva vara snabb och fånga en ev snabb nedgång."

    Vore verkligen jätteintressant att läsa mer om hur du resonerar avseende att ha långa order liggande? Fördelen är uppenbar att du med tiden kan få köpt aktier till riktigt bra kurs utan att aktivt behöva vaka över börsen.

    Ser dock två nackdelar:

    1. Du missar möjlighet till ränta. Jag brukar parkera pengarna i korträntekonto när det inte ser ut att bli några köptillfällen i en aktie. Det ger trots allt några gratiskronor i veckan.
    2. Du har mer kapital i ISK/KF än vad som är placerat i utdelningsgenererande aktier. Detta innebär att du riskerar behöva schablonskatta på kapital som i nuläget inte ger någon avkastning.

    Den första punkten kompenseras väl mer eller mindre direkt genom vinsten av att lyckas köpa till en lägre kurs men om du konstant har säg 20 procent av din depå i icke-avkastande kapital blir det en högre schablonkostnad som beskattas trots att du inte får avkastning på det kapitalet.

    Hur tänker du kring detta?

    SvaraRadera
  4. Hej Utlandsutdelaren.
    Jag är alltid fullt investerad plus belåning. Jag använder kredit för sådana här orders och går en order igenom löser jag betalning i efterhand via utdelningar eller nyinsättning.

    Mvh petrusko

    SvaraRadera

Jag har tagit hem en fin vinst i Corem pref

  I höstas tog jag in en stek Corem Property Group preferens när mycket pekade på ett förändrat ränteläge och därmed andra förutsättningar f...